شیرهای پاستوریزه و استریلیزه فاقد مواد نگهدارنده هستند

۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۲۳۲۷۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۲۹۱
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: هیچ ماده نگهدارنده‌ای در شیرفرادما (استریل ) نیست و نوع فرآیندی که درفرآوری و بسته بندی شیر فرادما طی می شود، دلیل بالا بودن ماندگاری شیر است.
شیرهای پاستوریزه و استریلیزه فاقد مواد نگهدارنده هستند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس مریم کلبعلی کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: برخی از افراد تصور می کنند چون شیر فسادپذیر است نمی تواند برای مدت طولانی بیرون از یخچال بماند و این ماندگاری طولانی نشان دهنده این است که ماده نگهدارنده در آنها وجود دارد. ضروریست مصرف کنندگان بدانند هیچ ماده نگهدارنده‌ای در شیر فرادما نیست و نوع فرآیندی که درفرآوری و بسته‌بندی  آنها طی می‌شود، دلیل بالا بودن ماندگاری شیر است.

وی ادامه داد: شیر پاستوریزه شیری است که به مدت ۱۵ ثانیه در دمای ۷۵-72درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. با این حرارت فقط میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زای شیر از بین می‌رود ومدت زمان نگهداری شیر پاستوریزه 2تا 4روز دریخچال می باشد

این کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی اضافه کرد: اما در فرآیند استریلیزه کردن، شیر در مدت 5-2 ثانیه در دمای 140-137 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود و تمام میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا وغیر بیماری زا از بین می‌رود. از طرفی این شیرها را در بسته‌بندهایی چندین لایه قرار می دهند که این بسته‌بندی‌ها اجازه ورود نور و هوا را نمی دهد. بنابراین شیر استریلیزه شده می تواند بدون هیچ مشکلی تا ۶ ماه بیرون از یخچال و در دمای محیط  باقی بماند. توجه کنیم که شیر فرادما نیز پس از باز شدن بسته‌بندی همانند شیر پاستوریزه  باید در یخچال نگهداری شده و طی ۳-۴ روز به مصرف برسد.

کلبعلی به اهمیت تولید شیر استرلیزه اشاره کرد و گفت: شیر یک غذای مغذی و بدون جایگزین است و به دلیل نیاز بدن انسان بایستی هر روز مصرف شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا شیر استرلیزه ارزش غذایی کمتری نسبت به شیر پاستوریزه دارد یاخیر، گفت: شیر به عنوان منبع تامین کلیسم، فسفر ، پروتئین  وسایر املاح معدنی و ویتامینها شناخته می شود. از این منظر شیر فرادما تفاوتی با شیر پاستوریزه ندارد.

کلبعلی در پایان گفت: استفاده از مواد نگهدارنده در شیر و فرآورده‌های آن مطلقا ممنوع است و علت ماندگاری طولانی شیرهای استریل به علت نوع فرآیند حرارتی ونوع بسته بندی می باشد.

کلید واژه ها: فاقد مواد نگهدارنده شیرهای پاستوریزه و استریلیزه کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو مهندس کلبعلی


( ۱۳ )

نظر شما :