معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

اشتباهات سوپرمارکت ها در نحوه نگهداری شیرهای پاستوریزه و استریل

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۴ کد : ۲۳۴۸۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۸۵
معاون غذا و دارو گفت: متاسفانه برخی از عرضه کنندگان، شیرهای کیسه ای را در خارج از یخچال و در ورودی مغازه درون سبدهای پلاستیکی در زیر نور آفتاب نگهداری میکنند. دمای مناسب جهت نگهداری محصولات شیرهای پاستوریزه ۴-۷ درجه سانتی گراد می باشد لذا میبایست این محصولات دریخچال و در دمای مناسب نگهداری گردد و همچنین شیرهای استریل باتوجه به نوع فرایند و بسته بندی نیاز به نگهداری دریخچال ندارد.
اشتباهات سوپرمارکت ها در نحوه نگهداری شیرهای پاستوریزه و استریل

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: شیر منبع مهمی از کلسیم و پروتئین است و نقش مهمی در تغذیه انسان دارد. شیر گاو یکی از مفیدترین منابع غذایی برای کودکان به شمار می‌رود و به رشد و سلامت آنها کمک می‌کند. یکی از مهمترین دغدغه‌ها درباره مصرف شیر، نگه‌داری آن در شرایط استاندارد است.

معاون غذا و دارو ادامه داد: دسته ای از شیرهای موجود در بازار شیرهای کیسه ای هستند. شیر کیسه ای یکی از انواع بسته بندی شیر پاستوریزه میباشد. شیرهای کیسه ای باید حتماً در داخل یخچال بین صفر تا ۴ درجه نگهداری شود. معمولا در این دما شیر پاستوریزه به مدت یک هفته ماندگاری دارد.
چنانچه شیرپاستوریزه بیش از ۴۸ ساعت در یخچال باقی بماند و علائم قساد و بریدگی در آن مشاهده نشود قبل از مصرف آن را حداقل بمدت ۱ دقیقه بجوشانید .
وی افزود: سوپر مارکت ها و مراکز عرضه موظف هستند شیرهای کیسه ای را در یخچال نگهداری نمایند. 


دکتر علیمرادایان گفت: در هنگام خرید شیرهای کیسه ای و پاستوریزه، از شرایط نگهداری سرد آن در مغازه و‌ مراکز عرضه مطمعن شوید و حتما به تاریخ تولید درج شده بر روی بسته بندی دقت نمایید.

معاون غذا و دارو ادامه داد: برخی سوپرمارکت های غیرمتعهد با فرا رسیدن فصل سرما و به دلیل حذف یارانه ها و افزایش هزینه برق، شب ها یخچال مغازه را خاموش می کنند و با این تصور که چون در طی شب در یخچال باز و بسته نمی شود این محفظه سرما را در خود نگهداشته و موجب فساد محصول نمی شود و یا در ورودی مغازه درون سبدهای پلاستیکی زیر نور آفتاب نگهداری میکنند، اما باید بدانید غذاهای فاسد شدنی بویژه لبنیات در مقابل تغییر دما بسیار حساسند.

دکتر علیمرادیان افزود: یخچال های موجود در سوپرمارکت ها به دلیل آن که درزها و منافذ ایزوله شده ای ندارند، امکان تغییر و افزایش دما در حین خاموش بودن یخچال بسیار زیاد است و چون تغییر طعم و فساد در محصولات لبنی پیش از چشیدن مزه یا جوشاندن شیر قابل تشخیص نیست و گاهی تغییر رنگ و مزه در موادی مانند خامه و کره دیر ظاهر می شود بدون شک سلامت افراد را تهدید می کند. در نتیجه از تست کردن ماده غذایی مشکوک که دلمه شده، تغییر رنگ داده، از انجماد اولیه خارج و تغییر شکل داده و بوی نامطبوعی دارد جدا خودداری کنید؛ چراکه احتمال دارد مقدار کمی از سموم موجود در ماده فاسد شده شما را مسموم کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: شیر استریل یا UHT (یا همان شیرهای پاکتی ) را می توان در خارج از یخچال به مدت شش ماه نگهداری کرد. درمورد شیرهای استریلیزه با ماندگاری بالا هم بد نیست بدانید که این شیرها تحت شرایطی استاندارد عاری از آلودگی می‌شوند و مدت نگه‌داری آنها بیشتر است. شیر استریل را معمولا در بسته‌بندی‌های خاصی عرضه می‌کنند و 6 ماه در دمای بیرون از یخچال قابل نگه‌داری هستند. دلیل ماندگاری این شیرها، روش بسته‌بندی آنها است و به‌هیچ وجه از مواد نگه‌دارنده در آنها استفاده نمی‌شود وپس از بازکردن درب شیرهای استریل (یا همان شیر پاکتی) بایستی در یخچال نگهداری شود وبه مدت یک هفته مصرف گردد.

کلید واژه ها: روش های صحیح نگهداری شیرهای پاستوریزه و استریل معاون غذا و دارو اراک


( ۶۴ )

نظر شما :