ماهی قرمز عید و نکاتی مهم در مورد مراقبت از آن در خانه

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۲۴۷۳۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۴۵۹
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: ماهی زینتی قرمز یکی از بایدهای سفره هفت سین ما ایرانی هاست و برخی از خانواده ها نیز این ماهی های زینتی را در آکواریوم منزل خود نگهداری میکنند، اما اگر در منزل کودک زندگی میکند باید بدانید خطر بسیار جدی باکتری گوارشی سالمونلا سلامتی کودک را تهدید میکند
ماهی قرمز عید و نکاتی مهم در مورد مراقبت از آن در خانه

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ مهندس محدثه آصفری کارشناس داره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: پژوهشگران استرالیایی در طی تحقیقات خود در نشریه تحقیقاتی " Emerging Infectious Diseases"  به این نکته اشاره داشتند که برخی عفونت های باکتریایی مرتبط با ماهی های زینتی، در کودکان باعث ایجاد تب بالا و اسهال خونی شده است. این عفونت باکتریایی خطرناک از یکی از سویه ها با نام سالمونلا پاراتیفی ایجاد می شود که تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیقات حکایت از ارتباط این عفونت با آب آکواریوم موجود در خانه های بیماران داشته است.

وی افزود:سالمونلا نوعی باکتری گرم منفی و خطرناک است که از طریق آب و غذای آلوده و یا دستهای آلوده به تماس با مدفوع حیوانات، در انسان ایجاد عفونت باکتریایی میکند و بیشتر از طریق مصرف غذاهای آلوده و گوشت خام و نیم پخته ماکیان و تخم مرغ خام یا نیم پز به انسان منتقل می شود و در طبقه بیماریهای ناشی از غذای منجر به مسمومیت نیز قرار دارد. این بیماری عفونی باکتریایی منجر به تب تیفویید، اسهال، استفراغ و اسهال خونی در افراد میشود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک ادامه داد: لازم به ذکر است که ماهی های زینتی در صورتی میتوانند ناقل این بیماری شوند که در آبهای آلوده به فاضلابها و حاوی ضایعات گوشتی، پرورش یافته باشند که خوشبختانه هم اکنون از آبهای شهری و بهداشتی برای پرورش ماهیان استفاده می شود. از طرفی ماهی قرمز به علت نوع تغذیه خود از ضایعات گوشتی استفاده نمیکند.

مهندس آصفری تشریح کرد: از آنجا که همیشه پیشگیری حرف اول را در توصیه های بهداشتی و سلامتی دارد، بهتر است که اگر در منزل ماهی زینتی نگهداری میشود و کودکان نیز در منزل شما زندگی میکنند، بسیار هشیار باشید و احتیاط کنید که کودکان به هیچ وجه به ماهی ها و آبی که ماهی در آن قرار دارد دسترسی نداشته باشند. چرا که به دلیل ناآگاهی ممکن است دست خود را به داخل آب آکواریوم زده و سپس به دهانشان ببرند و ابتلا به عفونت به راحتی رخ دهد. همچنین، تنگ ماهی یا وسایل آکواریوم را نباید در سینک آشپزخانه بشویید.

در پایان ایام نوروز نیز برای جلوگیری از آلودگی ماهیان آزاد، از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه ها پرهیز کرده و فقط در مکانهایی که شهرداریها اعلام می کنند، اقدام به رهاسازی آنها نمایید.

کلید واژه ها: ماهی قرمز عید مهندس آصفری


( ۲۶ )

نظر شما :