آیا کرونا باعث کاهش دسترسی مردم به غذاهای سالم شده است؟

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۴۸۵۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۲۲
کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اراک گفت: دلیل اصلی این کاهش دسترسی، پایین آمدن درآمدها و خرید ناکافی غذاهای سالم از جمله منابع پروتئینی، میوه ها و سبزی ها می باشد.
آیا کرونا باعث کاهش دسترسی مردم به غذاهای سالم شده است؟

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، آیدا غفاری بیان کرد: البته ترس از ابتلا به کرونا نیز از دیگر دلایل کاهش دسترسی به مواد غذایی سالم است.

وی افزود: طبق گزارشات قرنطینه ناشی از کرونا، به میزان قابل توجهی بر عادات غذایی جوانان تأثیر گذاشته است؛ البته تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات بلند مدت قرنطینه بر تغییر وزن و بیماری های همراه الزم است.

وی تاکید کرد: در طول بحران کرونا، مصرف نوشیدنی های شیرین، تنقلات و شیرینی ها، فست فود و نوشیدنی های صنعتی افزایش یافته است؛ در عوض مصرف میوه و سبزی و آب کاهش یافته است.

وی گفت: کاهش فعالیت بدنی در جوانان از دیگر پیامدهای زیانبار کرونا بوده است؛ ترس از حضور در اماکن عمومی و محدودیت استفاده از امکانات ورزشی، موجب کاهش پیاده روی و ورزش های باشگاهی و نهایتا کاهش پنجاه درصدی فعالیت بدنی روزانه شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش فعالیت بدنی زمینه ساز اضافه وزن و چاقی است یادآور شد: ابتلا به چاقی به نوبه خود می تواند زمینه ساز بیماری های غیرواگیر متعدد از جمله دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، کبد چرب و ... در سال های آینده گردد.

غفاری گفت: یکی از رسوم سنت ایرانی مصرف انواع آجیل و‌ شیرینی و شکلات در ایام نوروز می باشد، همچنین با توجه به دید و‌ بازدیدهای سال جدید مصرف تنقلات و غذاهای مفصل در هر دو‌ وعده شام و ناهار در ایام نوروز بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به مضرات فراوان مصرف انواع قند و نمک و چربی به دلیل بالا بردن خطر بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی توصیه می شود در مصرف ‌انواع شیرینی و شکلات تعادل را رعایت کنید همچنین آجیل ها را بصورت خام و بدون نمک مصرف کنید.

وی در پایان گفت: به جای مصرف زیاد فست فودها، از غذاهای سنتی ایرانی مانند انواع آش و آبگوشت بیشتر استفاده کنید، همچنین مصرف میوه ها به جای تنقلات پر کالری و انجام پیاده روی روزانه در کنترل وزن موثر خواهد بود.

کلید واژه ها: غذاهای سالم کرونا دکتر آیدا غفاری معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :