هدف طرح دارویارعدم افزایش قیمت دارو برای مصرف کننده است

۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶ کد : ۲۸۰۵۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۲
دکتر ناظری عنوان کرد: اصل و اساس طرح دارویار متناسب سازی قیمت دارو برای تولید کننده و عدم افزایش قیمت برای مصرف کننده است.
هدف طرح دارویارعدم افزایش قیمت دارو برای مصرف کننده است

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر آزاده ناظری، مدیر برنامه عملیاتی و پایش معاونت غذا و دارو در مورد آسیب شناسی و عارضه یابی طرح دارویار گفت: در طرح دارویار سعی شده است با جبران پوشش بیمه‌ای پرداختی بیماران برای دارو افزایش نیابد.

وی افزود: طرح دارویار اهداف بسیار خوبی در جهت حمایت از صنعت دارو سازی کشور و ارائه خدمات مثبت و با قیمت مناسب به بیماران کشور دارد و به گونه‌ای برنامه ریزی شده که قیمت دارو‌ها به روز شود و با پوشش بیمه‌ای و از محل اختلاف قیمت ارز نیمایی و ترجیحی پوشش بیمه‌ای داده شود و ضمن اینکه اقتصاد کارخانه‌های تولید داروی کشور فعال است پرداختی بیماران افزایش نیابد.

ناظری تصریح کرد: در طرح دارویار از طریق سازمان برنامه و بودجه اختلاف ارز نیمایی و ترجیحی به سازمان‌های بیمه گر اختصاص می‌یابد و دولت یارانه دارو را در انتهای زنجیره پرداخت می‌کند و ضرورت این مهم حفظ صنعت دارو سازی و عدم پرداخت پول بیشتر از جیب مردم است.

مدیر برنامه عملیاتی و پایش معاونت غذا و دارو با تاکید بر ضرورت و اهمیت نقش سازمان‌های بیمه گر در اجرای این طرح بیان داشت: در سال‌های قبل عدم تخصیص اعتبارات بودجه‌ای باعث عدم پرداخت بدهی‌های سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها شده و این امر فشار زیادی به دارو خانه وارد کرده که امید می‌رود در این پروسه بیمه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند که اگر این اتفاق نیفتد اقتصاد دارو خانه‌ها تاب آوری این موضوع را ندارد.

وی با بیان اینکه صنعت دارو سازی کشور مثل همه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی باید توجیه اقتصادی داشته باشد و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم شده با قیمت‌های قبلی نمی‌توانستند تولید کنند و لازم بود قیمت گذاری دارو‌ها به روز انجام شود تا این صنعت بتواند خود را سرپا نگه دارد و تاب آوری خود را افزایش دهد بیان داشت: در این ارتباط نگرانی از این بود که این افزایش قیمت به مصرف کننده و بیمار منتقل نشود که با پوشش بیمه‌ای این مهم نیز رفع شده است.

ناظری در ادامه اذعان داشت: باید بپذیریم وقتی اقتصاد با تورم مواجه می‌شود شامل تمام زنجیره است و صرفا نمی‌توانیم کارخانه‌های تولید دارو را استثناء کنیم که کارخانه‌های دارو سازی می‌توانند با افزایش حقوق کارکنان، افزایش قیمت مواد اولیه، بسته بندی، هزینه‌های سربار و... با قیمت‌های قبلی ادامه حیات دهند پس باید قیمت گذاری واقعی و به روز برای کارخانه‌ها انجام شود.

کلید واژه ها: اجرای طرح دارویار دکتر ناظری معاونت غذا و دارو اراک


( ۲ )

نظر شما :