مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای افطار

۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳ کد : ۳۳۲۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۰۸
همان‌طور که یک وعده سحری باید کامل و تامین‌کننده نیازهای بدن در طول روز باشد، یک وعده افطاری هم باید بتواند انرژی و ریزمغذی‌های از دست رفته بدن را جبران کند تا فرد روزه‌دار در طول روزهای روزه‌داری با مشکلات گوارشی یا افت انرژی و کاهش توان ذهنی مواجه نشود.
مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای افطار

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ به مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای که باید در وعده افطار رعایت شوند، ‌اشاره می‌کنیم. 

1. بهار، فصل رویش گیاهان و سبزیجات مختلف و مغذی است. سعی کنید از انواع گیاهان و سبزیجات بهاری برای تهیه خوراک‌ها و سوپ‌های افطاری استفاده کنید. کنگر، تره کوهی، نخودفرنگی، کلم بروکلی و بروکسل می‌توانند در تمام خوراک‌ها و سوپ‌های افطاری مورد استفاده قرار بگیرند و تامین‌کننده ویتامین K، فیبر و فولات مورد نیاز بدن، به خصوص برای دختران جوان باشند. 

2. به طور کلی توصیه می‌شود که وعده افطار را سنگین نگیرید. بهتر است یک سوپ یا خوراک سبزیجات سبک که حاوی یک نوع از حبوبات باشد را برای وعده افطاری در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود که ویتامین‌ها،‌ املاح و آب مورد نیاز بدن تامین بشود و احتمال ابتلا به یبوست هم به شدت کاهش بیابد. شما می‌توانید یک شب در میان، مقداری پروتئین حیوانی مانند یک نوع گوشت قرمز یا سفید را هم به سوپ یا خوراک افطاری اضافه کنید. سوپ‌های بر پایه جو کامل، جو پرک، بلغور جو یا بلغور گندم، سوپ‌های مغذی‌تری برای وعده افطاری هستند و می‌توانند فیبر بیشتری به بدن برسانند. 

3. اگر برخی از شب‌های ماه رمضان، خودتان یا فرزندتان تمایلی به مصرف سوپ نداشتید، می‌توانید روزه را با آب ولرم، شیر کم‌چرب ولرم یا چای رقیق باز کنید و در ادامه، یک وعده غذای سبک مانند انواع کوکو یا کتلت را در برنامه شام خود داشته باشید. مرغ یا ماهی گریل شده به همراه سبزیجات بخارپز یا تنوری هم می‌توانند گزینه خوبی برای وعده افطار باشند. 

4. اگر فرزندتان به خوردن انواع پاستا علاقه دارد، می‌توانید پاستا را در وعده افطار او بگنجانید و حتما همراه با پاستا، مقداری سالاد سبزیجات یا سبزی خوردن هم به او بدهید. 

5. پاستاهای فانتزی و ریز می‌توانند در سوپ فرزندان روزه اولی شما هم قرار بگیرند تا تمایل آنها به خوردن سوپ‌ها بیشتر بشود. 

6. خاگینه و انواع املت‌های سبزیجات مانند املت قارچ، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا سبز و ... هم می‌توانند گزینه‌های جذابی برای افطاری شما یا فرزندان‌تان باشند. املت‌ها حاوی پروتئین، ویتامین‌ها و املاح فراوانی هستند و یک وعده غذایی کامل و بسیار مغذی برای ماه رمضان محسوب می‌شوند. 

7. حتما خودتان و فرزندان‌تان حدود 2 ساعت بعد از افطار، حداقل 2 واحد میوه فصل مصرف کنید تا ویتامین‌های کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان را دریافت کرده باشید. 

8. یادتان باشد که نوشیدن آب کافی در وعده بین افطار تا سحر می‌تواند جلوی افت انرژی بچه‌ها را بگیرد و قدرت یادگیری و تمرکز آنها را افزایش بدهد. 

کلید واژه ها: نکات تغذیه‌ای افطار


( ۱ )

نظر شما :