هفته پیشگیری از مسمومیت ها / هرساله افراد زیادی بر اثر مسمومیت دارویی فوت می کنند

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۳۸۷۴۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۸۰
مسمومیت مجموعه ای از اختلال بدن است که در اثر جذب ماده بیگانه که به آن سم گفته می شود، بروز پیدا می کند.
هفته پیشگیری از مسمومیت ها / هرساله افراد زیادی بر اثر مسمومیت دارویی فوت می کنند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر آزاده ناظری، مدیر دارو و مواد غذایی تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت ها که از یکم تا هفتم آبان است، گفت: ماده سمی از راه های مختلفی وارد بدن انسان می شود؛ نحوه ورود یا از طریق دستگاه گوارش مانند خوردن یا نوشیدن مواد غذایی آلوده، داروها، الکل، گیاهان سمی و پاک کننده هاست و یا از طریق دستگاه تنفس مانند استنشاق موادی چون گازهای سمی و‌ بخار مواد شیمیایی است و یا از طریق پوست و مخاط به وسیله تماس مواد شیمیایی با پوست، پاشیده شدن مواد سمی به چشم، گزیده شدن توسط حشرات، گاز گرفته شدن توسط بعضی از حیوانات و تزریق دارو با سرنگ است.
وی افزود: هر ساله افراد زیادی از طریق مسمویت فوت می کنند یا آسیب می بینند که اکثر مسمویت ها اتفاقی و بیشتر در کودکان زیر ۵ سال و به علت عدم توجه والدین رخ می دهند، بنابراین آگاهی و رعایت نکات ایمنی در جهت پیشگیری از مسمویت اهمیت بالایی دارد و با کمک فوری به فرد مسموم می توان احتمال نجات او را افزایش داد.
دکتر ناظری ادامه داد: مسمومیت دارویی یکی از متداولترین‌ نوع مسمویت هاست و مصرف بیش از اندازه مجاز از هر ماده ای باعث ایجاد مسمومیت می شود.
وی با اشاره به دو نوع مسمومیت دارویی تصریح کرد: سهوی و‌ عمدی دو‌ نوع مسمویت دارویی هستند که در مسمومیت سهوی دارو به اشتباه مصرف می شود و معمولا کودکان و افراد کهنسال قربانی این نوع مسمومیت می شوند و در مسمومیت عمدی، فرد آگاهانه و‌ عمدی دارویی را بیش از حد مجاز مصرف می کند.
مدیر دارو و مواد غذایی تحت کنترل دانشگاه خاطرنشان کرد: راه پیشگیری از مسمومیت ناخواسته از طریق داروها، جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و مصرف تنها با تجویز پزشک است، همچنین عدم توجه به تاریخ مصرف داروها می تواند باعث آسیب جدی به بدن شود.
وی در پایان گفت: لحظات اولیه در مسمومیت فرد برای نجات جان مسموم بسیار حیاتی است و لازم است فورا با شماره ۱۹۰ یا ۱۱۵ اورژانس تماس گرفته شود.

کلید واژه ها: هفته پیشگیری از مسمومیت ها دکتر ناظری اراک


( ۱ )

نظر شما :