در اراک انجام شد،

پایش مداوم سلامت محصولات کشاورزی در استان مرکزی

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۵ کد : ۴۳۱۳۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۵
سرپرست معاونت غذا ودارو اراک ضمن تاکید بر سلامت محصولات کشاورزی گفت: یکی از اولویت های سازمان غذا و دارو درسال های اخیر، کنترل و پایش میزان باقیمانده سموم دفع آفات کشاورزی، نیترات و نیتریت و فلزات سنگین، در محصولات خام کشاورزی می باشد. بر همین اساس برنامه پایش محصولات فوق در سطح عرضه «PMS» طراحی و در حال اجرا است.
پایش مداوم سلامت محصولات کشاورزی در استان مرکزی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر علی یادگاری سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: از آنجاییی که مصرف باقیمانده سموم دفع آفات کشاورزی، نیترات و نیتریت و فلزات سنگین از طریق میوه ها و سبزیجات، به سلامت انسان اسیب می رساند، لذا کلیه محصولات کشاورزی مصرف  داخل کشور بر اساس اولویت میزان مصرف مورد نمونه برداری و آزمایش قرار می گیرند تا مصرف کنندگان با خیالی آسوده سبزیجات سالم مصرف کنند.

وی اشاره کرد: کلیه محصولات کشاورزی صادراتی نیز نیازمند نمونه برداری، آزمایش و اخذ گواهی صادرات از این معاونت جهت انجام صادرات می باشند.

یادگاری با اشاره به اینکه حداقل ۲۰۰ بیماری مرتبط با سلامت غذا در دنیا شناخته شده است، اظهار کرد: البته در چند دهه گذشته ما مشکلی برای تامین غذای سالم نداشتیم. هدف ما تامین امنیت و غذای سالم برای جامعه است و این موضوعی است که سیاست‌گذاران روز به روز به اهمیت آن پی می‌برند.

وی با اشاره به نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر، بیان کرد: دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های تنفسی ، انواع سرطان ها و ... نقش مستقیمی با مصرف نوع غذا دارند، و از شناخته ترین عوامل آسیب رسان به سلامت مصرف باقیمانده سموم دفع آفات کشاورزی، نیترات و نیتریت و فلزات سنگین می باشند که کنترل این عوامل در برنامه های عملیاتی این معاونت گنجانده شده است.

وی در خاتمه اعلام  کرد: پایش محصولات کشاورزی از سال ۱۳۹۳ با هفت محصول آغاز شده است و در سال ۱۴۰۲، با پایش ۴۳ نوع محصول و حدود ۳۰ هزار نمونه در کشور و بررسی حدود ۲۰۰ نوع آفت کش ، فلزات سنگین و نیترات و نیتریت در آن‌ها، ادامه دارد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: پایش محصولات کشاورزی معاونت غذا و دارو اراک دکتر یادگاری


نظر شما :