رعایت رازداری حرفهای و آگاهیبخشی به بیمار، رکن اساسی در حقوق سلامت است
وی با تاکید بر حق آگاهی بیمار افزود: بیمار باید اطلاعات کافی درباره فرآیند درمان، روشهای مختلف و عوارض احتمالی را دریافت کند. بهترین فرد برای ارائه این توضیحات نیز خود پزشک معالج است که میتواند اعتماد بیمار را جلب کند.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو ـ اراک (http://arakmu.ac.ir/vcfd/fa) | دکتر علیمحمدی با بیان اینکه «حفظ حریم خصوصی و رازداری حرفهای از اصول اولیه پزشکی است»، خاطرنشان کرد: عدم رعایت رازداری حرفهای میتواند تبعاتی بهمراتب سنگینتر از خود بیماری برای بیمار و خانواده او به همراه داشته باشد.
دبیر علمی همایش حقوق سلامت همچنین به افزایش شکایات از پزشکان در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از این شکایات ناشی از مسائل غیرپزشکی است؛ اگر کادر درمان آگاهی بیشتری نسبت به موازین حقوقی داشته باشند و ارتباط مؤثری با بیماران برقرار کنند، بسیاری از اختلافات کاهش مییابد.
وی در ادامه با انتقاد از فاصله میان تعرفههای درمانی واقعی و تعرفههای مصوب اظهار داشت: وقتی این فاصله زیاد باشد، زمینه برای تخلفاتی مانند دریافت مبالغ غیررسمی فراهم میشود. در حالیکه اگر تعرفهها واقعی باشند، هرگونه تخلف قابل پیگیری و مجازات خواهد بود.
دکتر علیمحمدی در پایان بر لزوم تدوین قوانین حمایتی از کادر درمان و تعامل سازنده میان حوزه سلامت و مراجع قضایی تأکید کرد و گفت: نباید نگاه مجرمانه به جامعه پزشکی داشت، بلکه باید با رویکرد تعاملی و همافزایی، مشکلات موجود را برطرف کرد.
به کانال معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بپیوندید
روابط عمومی معاونت غذا و دارو - اراک
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
http://Arakmu.ac.ir/vcfd/fa
https://eitaa.com/ghazadaroarak
http://ble.ir/ghazadaroarak
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

نظر شما :