مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک اعلام کرد:

افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف مکمل ویتامین D

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۷ کد : ۵۵۰۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۸۰۸
مصرف قرص ویتامین و مکمل های غذایی، همواره نقش مثبتی در سلامت بدن ایفا نمی کنند و بسیاری از آن ها کاملا بی فایده هستند.مکمل ها بسته به نوع محتوا و اندام ذخیره خود،می توانند اثرات سوء خود را در آن قسمت نشان داده و باعث بروز تومور ها شوند.
افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف مکمل ویتامین D

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتررضا تاجیک مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروبیان کرد:مصرف قرص ویتامین و مکمل های غذایی، همواره نقش مثبتی در سلامت بدن ایفا نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها کاملاً بی‌فایده هستند. مکمل ها بسته به نوع محتوا و اندام ذخیره خود، می توانند اثرات سوء را در آن قسمت نشان داده و باعث بروز تومورها شوند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو افزود: تا پیش از این در کنار خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E به عارضه سرطان زایی آن نیز اشاره شده بود. بر اساس نتایج منتشره یک مطالعه جامع در سال 2011 بر روی 36 هزار مرد ،افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد مصرف کننده قرص ویتامینE  مشاهده شد. علی رغم آن، امروزه محققان دریافته اند افرادی که هیچگونه کمبود ویتامین D در آن ها وجود ندارد، اما روزانه 10 میکروگرم از این مکمل مصرف می کنند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان (به ویژه کولورکتال) و مرگ مواجهه هستند. محققان همچنین نشان دادند که مصرف بیش از حد کلسیم از مکمل ها نیز، موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد، اما مصرف بیش از اندازه آن از طریق مواد غذایی و به صورت طبیعی این مشکل را ایجاد نخواهد کرد. اگر چه محققان نمی توانند توضیح دهند که چرا دریافت بیش از حد این مکمل ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما معتقدند که می تواند با افزایش تولید هورمون کلسیتونین مرتبط باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: مواد مغذی همچون ویتامین K، منیزیم، روی و مس، تنها زمانی که به طور طبیعی از رژیم غذایی به بدن برسد منافع سلامتی را در بر میگیرند و از آنجا که مکمل ها باید کمبود مقدار مورد نیاز بدن به مواد مغذی را جبران کنند، پس اگر فردی بیش از نیاز بدنش مواد مغذی مصرف کرده باشد به هیچ عنوان نباید از مکمل ها استفاده کند. از طرفی تعیین مقدار نیاز بدن به مواد مغذی توسط خود فرد امکان پذیر نیست و مدت زمان مصرف مکمل نیز محدود است و نباید به صورت خودسرانه و مادام العمر مورد مصرف قرار گیرند.

دکتر تاجیک ادامه داد: با توجه به اینکه قوانین مکمل ها تماماً و به طور کامل توسط(FDA)  تنظیم نمی شود و تحت نظر این سازمان نیست، بنابراین تولید کنندگان این محصولات می توانند مواد اضافی را بدون ایجاد آگاهی در مشتریان به قرص های خود بیفزایند. به عبارتی مکمل ها می توانند شامل مواد غیرطبیعی باشند که اگر مورد نیاز بدن نباشد ضررهای زیادی برای بدن خواهند داشت.

انتهای پیام /

رسول غفاری

کلید واژه ها: دکتر تاجیک مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی اراک ویتامین D


( ۶۱ )

نظر شما :