کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد؛

نکات مهم در خصوص تهیه انواع نذری و راهنمای تهیه ظروف نذری ها

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۴ کد : ۵۵۳۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۵۲
مهمترین نکته تهیه مواد اولیه مرغوب و تازه و رعایت بهداشت کامل و همچنین خرید ظروف مناسب با گرید غذایی مناسب میباشد .
نکات مهم در خصوص تهیه انواع نذری و راهنمای تهیه ظروف نذری ها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک ، مهندس آیدا غفاری کارشناس مسئول  اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: درماه محرم نذر های زیادی به صورت پختن غذا و پخش بین مردم ادا میشود که رعایت برخی اصول در تهیه و طبخ نذریها اهمیت بسیاری دارد.

نامبرده  افزود: مهمترین نکته تهیه مواد اولیه مرغوب و تازه و رعایت بهداشت کامل میباشد که در غیر این صورت ممکن است بیماری از طریق غذای تهیه شده به افراد بسیاری سرایت پیدا کند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت غذا و دارو ادامه داد : در قدم بعدی با توجه به افزایش خطر بیماریهای غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون و چربی بالای خون توصیه میشود روغن کمتری در طبخ نذری ها بکار برده شود . برای مثال پیاز و سبزی مورد مصرف در تهیه خورشت ها نباید خیلی زیاد سرخ شود . چرا که هم محتوای ویتامینی ان کاهش می یابد و هم روغن بیشتری مصرف میشود.

مهندس غفاری اظهار کرد: در تهیه شله زرد، انواع شربت ها و نوشیدنی های نذری توصیه میشود شکر کمتری مصرف شود و کم شیرین تر باشند.

همچنین از مصرف نمک زیاد در پخت نذری هاخودداری شده و حتما از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود
کارشناس تغذیه همچنین یادآور شد: برنج مصرفی قبل از پخت چندین بار توسط افراد مختلف پاک و تمیز شود تا هر گونه ناخالصی اعم از فضله موش، سنگ و غیره از برنج حذف گردد و نهایتا نذری با کیفیت و سالم به دست مصرف کننده برسد.

از دیگر نکات مهم، استفاده از ظروف بهداشتی با گرید غذایی و مناسب برای مصرف انسانی می باشد.  با توجه به مصرف بالای ظروف یکبار مصرف در ماه محرم بهتر این است که از ظروف یکبار مصرف گیاهی و زیست تخریب پذیر استفاده شود تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

بسیاری از ظروف یکبار مصرف ازجمله ظروف با جنس  پلی استایرن(PS)  تنها برای فرآورده های غذایی در دمای عادی و کمتر از 60 درجه سانتی گراد قابل استفاده هستند و نمی توان از آنها برای نوشیدنی های داغ مانند چای، شیر و قهوه ، فرآورده های غذایی با دمای بالا و فرآورده های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف  باید به  وجود شماره پروانه ساخت حک شده در زیر ظرف و همچنین علامت های اختصاری درج شده در زیر آنها توجه نمود.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: توصیه های تغذیه ای در محرم مهندس غفاری اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک اراک


( ۱ )

نظر شما :

سمانه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۹
عالی بود.تشکر و سپاس فراوان