معاون غذا و دارو اراک هشدار داد؛

عوارض خطرناک مصرف مکمل‌های ورزشی تقلبی و قاچاق

۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۸ کد : ۷۲۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۰۷
دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک گفت: دراکثر موارد مکمل های موجود در بازار تقلبی است و این مکمل ها در کشورهای حاشیه و حتی در برخی نقاط داخل کشور بسته بندی می شوند و به عنوان یک محصول دارای لیبل با برند خارجی به بازار عرضه می شوند که می تواند باعث مسمومیت شده و منجر به اختلالات متابولیسمی شود که خطر مرگ را نیز به دنبال خواهد داشت.
عوارض خطرناک مصرف مکمل‌های ورزشی تقلبی و قاچاق

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به این که از نظر قانون توزیع و فروش مکمل های تغذیه ای پیرو قوانین ناظر بر توزیع داروها است، گفت: به جوانان توصیه کرد تنها محل مجاز توزیع و فروش انواع مکمل ها، داروخانه ها هستند و سایر مراکزی که به عنوان محل فروش این مکمل ها فعالیت می کنند به هیچ عنوان دارای صلاحیت و مجوز قانونی نیستند.

دکترعلیمرادیان افزود: گسترش روز افزون باشگاه های بدنسازی در کشور، حکایت از استقبال افراد جوان و نوجوان جامعه به این رشته ورزشی دارد. اما، نکته ای که نباید از آن غافل بود، ورود مکمل های ورزشی از نوع تقلبی و قاچاق به محیط باشگاه های بدنسازی است.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: ناظران و بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی به صورت مداوم از داروخانه ها بازدید می کنند و موارد غیر مجاز را مورد برخورد جدی قرار می دهند از همین رو میزان تخلفات و کشفیات مکمل های ورزشی غیر مجاز در داروخانه ها بسیار کم بوده به طوری که طبق آمار موجود میزان این تخلفات کمتر از یک درصد است.

وی افزود: برخلاف این آمار پایین، میزان مکمل های غیر مجازی که در مکان های غیر رسمی و باشگاه های ورزشی به فروش می رسد نسبتا بالا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: نظارت بر امورات جاری باشگاه ها ومغازه های توزیع کننده مکمل های ورزشی با دانشگاه علوم پزشکی نیست چرا که این دانشگاه نمی تواند بر تمامی صنوف نظارت داشته باشد اما با این حال   معاونت غذا و دارو در در قالب گشت های مشترک با دستگا ه قضا در طی سال چندین بار بازرسی های را انجام داده که در نتیجه آن ها برخورد های لازم انجام شده است

وی افزود : در حال حاضر تنها داروخانه ها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند و نظارت و برخورد با فروش مکمل ها در باشگاه های ورزشی بر عهده اداره کل ورزش و جوانان به عنوان مرجع صدور مجوز فعالیت برای این باشگاه ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به نبود راه تشخیصی از روی ظاهر پودر،مصرف کنندگان حتماً  باید مکمل ها را از داروخانه تهیه و به وجود برچسب TTACبا شماره تماس ۰۲۱۶۱۸۵ و شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ بر روی محصول دقت و کد UID و یا کد اصالت را در سایت www.ttac.ir دنبال کنید.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: مکمل های ورزشی تقلبی و قاچاق دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۶۳ )

نظر شما :