کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد؛

آنچه باید در مورد محصولات تراریخته بدانیم:

۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۸ کد : ۷۳۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۵۷۹
مهندس غفاری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اراک گفت: محصولات تراریخته ، نوترکیب و یا به عبارتی تغییر ژنتیک یافته ، محصولاتی هستند که از انتقال یک یا چند ژن از یک نوع موجود زنده به موجود زنده‌ی دیگر به‌وجود می‌آیند و باعث بروز صفت جدیدی در محصول می شوند. هرگونه موجود زنده دارای ترکیب جدید مواد ژنتیکی است، که با استفاده از فناوری زیستی جدید به دست آمده است.
آنچه باید در مورد محصولات تراریخته بدانیم:

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک ،مهندس آیدا غفاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی  معاونت غذا و داروبیان کرد: در بخش دارویی، می‌توان به تولید داروی نوترکیب هورمون انسولین و هورمون رشد و فاکتور ۸ انعقادخون اشاره کرد و همچنین در بخش کشاورزی، می‌توان به تولید گیاهان مقاوم به خشکی و شوری و مقاوم به آفات و تولید واکسن‌های خوراکی و تولید دام با شیر بیشتر اشاره کرد. 

مهندس غفاری به تفاوت محصولات تراریخته با محصولات اصلاح ژنتیک شده اشاره کرد:اصلاح ژنتیک و تراریخته دو مفهوم کلی و جدا از هم هستند، بیش از 100 سال است که اصلاح ژنتیک در دستور کار متخصصان کشاورزی دنیا بوده است، گندم 30 سال پیش اصلاح ژنتیک شده است، هر چهار واریته (نوع) گندم ایران اصلاح ژنتیک شده اند. فرایند اصلاح ژنتیک باعث تولید محصول مرغوب تر و با کیفیت بهتر و مقاوم تر می گردد که اکثر محصولات کشاورزی غذایی اصلاح ژنتیک شده می باشند و تراریخته نیستند. 

در حال حاضر  هیچ یک از محصولات تراریخته در داخل ایران تولید نمی شوند و تنها 4 محصول تراریخته ذرت، کلزا، سویا و پنبه دانه با سخت گیری های فراوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق مبادی گمرکی به کشور وارد می شوند .

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو جهت نگرانی در خصوص مصرف محصولات تراریخته اینگونه گفت:صحبت های ضد و نقیض بسیاری در خصوص مصرف محصولات تراریخته وجود دارد. تا بحال هیچ گونه گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن و یا  سرطان زا بودن محصولات تراریخته برای انسان وجود نداشته است. از طرفی واردات محصولات تراریخته به کشور ایران با تدابیر امنیتی بسیار بالا  و سختگیری های بسیار که توسط وزارت بهداشت- سازمان غذا و دارو صورت می پذیرد انجام می شود. در نتیجه  در حال حاضر هیچگونه نگرانی در خصوص مصرف این محصولات وجود ندارد. با اینحال به دلیل احترام به حقوق مصرف کنندگان، تولید کنندگان مواد غذایی موظف می باشند چنانچه محصولی تولید می کنند که حاوی مواد تراریخته است، بر روی برچسب محصول در قسمت ترکیبات تشکیل دهنده، تراریخته بودن محصول را بر روی لیبل اعلام نمایند و همچنین موظف به درج علامت تراریخته بر روی لیبل می باشند.

علامت تراریخته شامل یک دایره سفید رنگ است که عبارت تراریخته یا GMO در داخل آن درج شده است.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: محصولات تراریخته مهندس غفاری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو


( ۱۳ )

نظر شما :