کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد:

شیر و لبنیات در برنامه غذایی جایگزین ندارد

۰۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۹ کد : ۷۴۲۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۷۷
مهندس آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: با ابراز تأسف از لوث‌کردن مبحث پدافند غیرعامل در حوزه بیوتروریسم با اشاره به مطالبی که درباره لبنیات مطرح می‌شود واجب به ذکر است که نباید ناآگاهانه، غرض‌ورزانه و حتی دلسوزانه موجب تشویش اذهان مردم شد.
شیر و لبنیات در برنامه غذایی جایگزین ندارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: با ابراز تأسف از لوث‌کردن مبحث پدافند غیرعامل در حوزه بیوتروریسم با اشاره به مطالبی که درباره لبنیات مطرح می‌شود واجب به ذکر است که نباید ناآگاهانه، غرض‌ورزانه و حتی دلسوزانه موجب تشویش اذهان مردم شد. متأسفانه در جامعه ما، عده‌ای یا از سر دلسوزی و یا شاید هم غرض‌ورزی و ناآگاهانه، اقدام به الصاق انگ نسبت به هرآنچه به ذهنشان می‌رسد؛ می‌کنند که این موضوع جز تشویش و نگرانی اذهان مردم منجر به چیزی نمی‌شود. پالم، وایتکس، آفلاتوکسین، تب مالت و..... هیچ کدام دلیلی بر حذف این ماده مفید و مغذی از رژیم غذایی روزانه نمی شود.

مهندس آصفری افزود:این افراد در تازه‌ترین ادعا، وجود سموم در شیر از جمله آفلاتوکسین را ادعا کردند. بگذارید در ابتدا توضیح دهیم آفلاتوکسین چیست!!؟ انواع مختلفی از کپک ها و قارچ ها وجود دارند که می توانند در غذا رشد کنند، اما آفلاتوکسین ها نسبت به سایر سموم توجه بیشتری را به خود جلب کرده است، زیرا مطالعات شواهدی روشن از توانایی بالقوه این قارچ برای ایجاد اثرات سرطان زایی پیدا کرده اند. البته باید به دو نکته اشاره کرد:

  1.  میزان آفلاتوکسین در لبنیات طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است.
  2. میزان بروز سرطان کبد مرتبط با آفلاتوکسین در کشور روند نزولی داشته است.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اشاره کرد: چهار ترکیب شیمیایی مختلف با نام های آفلاتوکسین B1، B2، G1 و G2 وجود دارد. در میان این چهار ترکیب، آفلاتوکسین B1 قوی تر و شایع تر است. آفلاتوکسین G1 و G2 متابولیزه نمی شوند، در حالی که آفلاتوکسین B1 و B2  پس از اینکه توسط انسان و سایر پستانداران به مصرف برسند، در کبد به آفلاتوکسین M1 و M2 متابولیزه می شوند. سم آفلاتوکسین نه تنها در شیر بلکه ممکن است در خشکباری از جمله ذرت، سویا، غلات، گندم، برنج، انجیر، آجیل و مغزها به ویژه بادام زمینی، پسته و گردو یافت می شود.

مهندس آصفری از طرفی وجود این سم در شیر و بافت های دام ملزم به تغذیه دام از علوفه آلوده می باشد که از طریق ذرت های آلوده و نون خشک کپک زده وارد بدن حیوان می شود و منجر به ترشح این سم در دام می گردد. پس در مرحله اول ضرورت به نظارت بر تغذیه دام ها احساس می شود که این موضوع توسط سازمان دامپزشکی پیگیری شده و بویژه در دامداریهای صنعتی ، تغذیه دام به صورت ایمن و تحت نظارت انجام می شود.

آفلاتوکسین ها از سال 1970 تا کنون مسئله تغذیه و خوراک بوده است اما اولین تلاش جهانی برای تنظیم قوانین مرتبط با آنها در سال 2003 صورت گرفت و بیش از 100 کشور شروع به اجرای قوانین مربوط به آفلاتوکسین ها کردند. سازمان غذا و دارو در بسیاری از کشورها قوانینی برای محدود کردن مواجهه با آفلاتوکسین ها وضع کرده است. بر این اساس حداکثر میزان قابل قبول کل آفلاتوکسین ها  برای مواد غذایی 5ppb دوز مجاز این سم در مواد غذایی می باشد تا بتواند میزان آفلاتوکسین موجود در غذا را پایش کند.

این کارشناس تغذیه توضیح داد: اما مسئله ای که مطرح است این است که مخاطره وجود این سم ممکن است در برخی مواد غذایی دیگر به جز شیر نیز مطرح باشد به ویژه محصولات فله و سنتی بیشتر در معرض این مخاطره هستند . محصولات بسته بندی شده و تولید شده توسط کارخانجات کمتر مورد اتهام واقع اند.چرا که از آنجایی که کارخانه‌های بزرگ به آزمایشگاه‌های دقیقی مجهز هستند، شیری که وارد کارخانه می‌شود، قبل از قرار گرفتن در خط تولید، از لحاظ اسیدیته و pH یا وجود چنین ترکیب‌هایی (سموم میکروبی و شیمیایی) کنترل می‌شود و در صورتی که مشکلی در شیر مشاهده شود قبل از قرار گرفتن در چرخه تولید دریافت نمی شود. همچنین در حوضه نظارت بر صنایع غذایی بازرسی های لازم صورت میگیرد تا از سلامت محصولات تولیدی و مواد اولیه مورد استفاده در صنعت لبنیات اطمینان حاصل گردد.  فراموش نکنید که شیر خود از مواد غذایی ضد مسمومیت بوده و برای آلودگی هوا ماده غذایی بسیار مناسبی است.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: شیر و لبنیات مهندس آصفری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اراک


( ۲ )

نظر شما :