کارشناس بهداشت معاونت غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از وایتکس استفاده نکنید

۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۴ کد : ۸۵۳۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۴۱۱
مهندس آصفری کاشناس بهداشت معاونت غذا و دارو اراک گفت: خطر استفاده از آب ژاول یا وایتکس به میزان یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب برای ضدعفونی کردن میوه‎ها و سبزیجات از سوی افراد غیرمتخصص می‎باشد که متاسفانه در شبکه های اجتماعی به سرعت در حال انتشار می باشد و این ماده شیمیایی توانایی نفوذ به بافتهای درونی و عمقی میوه ها و سبزیجات را دارد.
برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از وایتکس استفاده نکنید

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس محدثه آصفری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو بیان کرد: باتوجه به همه‏گیری و شیوع بیماری کرونا متاسفانه روش‏های غیرعلمی و غیراصولی نیز از سوی افراد غیرمتخصص در خصوص ضدعفونی موادغذایی به افراد توصیه می‎شود که می‎تواند خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی به دنبال داشته باشد. یکی از راهکارهای توصیه شده و بسیار بسیار خطر آفرین در این روزها استفاده از آب ژاول یا وایتکس به میزان یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب برای ضدعفونی کردن میوه‎ها و سبزیجات از سوی افراد غیرمتخصص می‎باشد که متاسفانه در شبکه های اجتماعی به سرعت در حال انتشار می باشد و این ماده شیمیایی توانایی نفوذ به بافتهای درونی و عمقی میوه ها و سبزیجات را دارد.
وی افزود: سفید کننده ها به تنهایی از مواد مضر و خطرناک به حساب می آیند. آثار قرار گرفتن در معرض مایع سفیدکننده با توجه به بخشی از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است، غلظت مایع سفید کننده، مدت زمان تماس، و مقدار آن متفاوت خواهد بود. بر اساس پژوهش‎های صورت گرفته حتی استنشاق این ماده میتواند سبب تشدید مشکلات گوارشی به ویژه کولیت اولسروز گردد. با توجه به این مساله که بچه ها بسیار بیشتر از بزرگسالان نسبت به مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند، استفاده از وایتکس حتی در میزان بسیار جزیی و ناچیز نیز آن  ، خطرات جبران ناپذیری را به ویژه برای گروههای خاص بر جای خواهد گذاشت. این روش توصیه شده یک روش غیراصولی است که به مرور زمان سبب ایجاد بیماریهای مزمن خواهد شد و چیزی جز مرگ تدریجی را در پی نخواهد داشت.
مهندس آصفری تشریح کرد: با توجه به جدید بودن ویروس COVID-19 و اندک بودن اطلاعات در این زمینه و همچنین با توجه به تحقیقات و پژوهشهای صورت گرفته از سوی سازمانهای جهانی مرتبط از قبیل FDA هیچگونه گزارشی در خصوص انتقال این بیماری از طریق موادغذایی صورت نگرفته است.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: محققان آمریکایی، پاک کننده‌های تجاری را در برابر جایگزین‌های غیرسمی مانند سرکه و بیکربنات سودا (جوش شیرین) مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که سرکه قادر به از بین بردن طیفی از پاتوژن‌های خانگی است. سرکه ماهیت ضدعفونی‌کننده ای دارد و توانایی از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها را از طریق تغییر شیمیایی پروتئین‌ها و چربی‌های تشکیل دهنده و نابود کردن ساختار‌های سلولی آنها دارد. در عین حال، برخی مطالعات حاکی از آن است که سرکه می‌تواند ویروس آنفلوانزا را نیز نابود کند. البته باید حداقل نیم ساعت صبر کنیم تا سرکه بتواند اثرات شگفت‌انگیز خود را نمایان کند. با توجه به لیپیدی بودن غشای ویروس مذکور استفاده از سرکه بسیار مفیدتر، ایمن تر و منطقی تر از وایتکس جهت ضدعفونی میوه و سبزیجات می‎باشد.
وی گفت:  به دلیل استفاده گسترده از وایتکس در این روزها جهت ضدعفونی کردن سطوح و امکان ایجاد مسمومیت و آلوده بودن مکان‎های درمانی و حفظ قرنطینه برای سلامت خود در این روزها، علائم رایج تهوع، استفراغ، درد شکمی، اسهال و سرفه در پی تماس استنشاقی وایتکس خطرناک نبوده و نیاز به ارجاع ندارند و افراد با مصرف مایعات فراوان و به ویژه شیر میتوانند در جهت خروج مواد سمی از بدن اقدام نمایند. اما اگر  علائمی  از  جمله  اختلال  در  تنفس (dyspnea) ، ترشح  بیش  از  حد  بزاق (drooling)، اختلال  در  بلع  (dysphagia)،  سوختگی  پوستی  و سوختگی در دهان در فرد دیده شود نیاز به ارجاع دارد.
انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: شستشوی سبزیجات وایتکس مهندس آصفری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اراک


( ۱۳۱ )

نظر شما :