کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد:

متانول خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد و خطرناک است.

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴ کد : ۸۹۲۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۸۳۷
مهندس تدین کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: الکل های رایج و مورد استفاده در مصارف گوناگون شامل اتانول (الکل سفید یا الکل طبی)، متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)، ایزوپروپیل الکل و اتیلن گلیکول(ضدیخ) هستند.
متانول خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد و خطرناک است.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک ،مهندس مبینا تدین کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: متانول به نام متیل الکل و الکل چوب هم شناخته می‌شود. متانول یک ترکیب شیمیایی با فرمول CH3OH بوده و ساده‌ترین نوع الکل است. متانول مایعی سبک ، فرار و قابل اشتعال است. در اثر سوختن در هوا ، دی‌اکسید کربن و آب تولید می‌کند. متانول با شعله‌ای تقریبا بی‌رنگ می‌سوزد. این ترکیب از متابولیسم غیر هوازی گونه‌های زیادی از باکتریها تولید می‌شود.

این کارشناس افزود: فقط الکل طبی یا اتانول خاصیت ضدمیکروبی و ضد عفونی دارد و بهترین نوع آن الکل۷۰ درصد است، محدوده آن می تواند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد باشد و خارج از این محدوده، اثرات ضدمیکروبی و ضد عفونی کنندگی را دارا نیست. ایزوپروپیل الکل به عنوان حلال و مایع تمیز کننده به کار می رود، خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی آن به مراتب کمتر از اتانول است، در ساخت انواع رنگ ها، صابون ها، لوسیون ها، اسپری های مو ، مواد آرایشی وصنعت چاپ کاربرد دارد.

مهندش تدین گفت: در روزهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از مردم، برای ضدعفونی کردن دست ها از متانول استفاده می کنند، که خاصیت ضد میکروبی ندارد و می تواند از طریق پوست جذب شده و باعث مسمومیت و تخریب پوست دست شود، بنابراین برای ضد عفونی کردن  به هیچ وجه توصیه نمی شود.

ایشان افزود: در بین مردم به ویژه آنهایی که به دستورات پزشکی _ بهداشتی توجه ندارند و یا معتقدند که الکل می تواند به شکل خوراکی، کل بدن را ضدعفونی کرده و می تواند کرونا را نابود سازد ، خوردن الکل طبی و در شرایط نبود آن، متانول را به جای آن مصرف کنند که هیچ کدام به شکل خوراکی خاصیت ویروس کشی در بدن را ندارند و علاوه بر آن، متانول می تواند منجر به عوارض جدی می شود ، مسمومیت با متانول، کوری موقت یا دائم ، نارسایی کلیوی، مشکلات قلبی و گردش خون، آسیب کبدی، اختلالات بینایی مانند تاری دید، دید تونلی، تغییر در درک رنگ، نابینایی موقت یا دائمی، آسیب عصبی و مغزی شود.

وی تشریح کرد:  لازم به توضیح است برخی از افراد سودجو در جامعه با افزودن موادی از جمله وایتکس به متانول رنگ آن را تغییر داده که به رنگ الکل طبی در می آید(سفید روشن)، اما تمامی خواص سمی خود را دارد که مصرف آن عوارض زیادی را برای فرد به دنبال دارد.

اولویت شستن دست ها با آب و صابون است.

ترجیحا افراد باید دست های خود را با آب و صابون بشویند و استفاده از مواد الکلی را به زمانی موکول کنند که آب و صابون در دسترس نیست، بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایشات علمی شستن دست ها با آب و صابون خاصیت ضد عفونی کنندگی بیشتری نسبت به الکل دارد ، پس در صورت دسترسی اولویت شستشو با آب و صابون است.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده به طور خلاصه نکات زیر را رعایت کنیم:

۱- به هیچ وجه از متانول یا الکل صنعتی برای ضدعفونی و از بین بردن ویروس کرونا استفاده نکنیم.

۲-متانول، خوراکی نیست و خوردن آن مسمومیت کشنده و کوری را به دنبال دارد.

۳-به توصیه های پزشکی بهداشتی دقت و توجه زیاد شود.

۴-برای تهیه الکل برای ضدعفونی کردن دست و سطوح  به منابع مورد اطمینان و معرفی شده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه شود و نیز از  مواد ضد عفونی کننده دارای مجوزهای بهداشتی ساخت ، استفاده شود.

کلید واژه ها: متانول معاونت غذا و دارو اراک مهندس تدین


( ۱۲۸ )

نظر شما :