به مناسب روز جهانی شیر مطرح شد؛

شیرهای استریل و صنعتی فاقد هرگونه مواد نگهدارنده هستند

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۷۷۶۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۶۳
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: جهان امروزه به دلیل سرعت افزایش جمعیت با چالش‎های جهانی تغذیه جمعیت دست و پنجه نرم می‎کند. یکی از مهمترین نگرانیهای مربوط به تولید و مصرف غذا تولید کافی مواد غذایی مغذی برای تغذیه پایدار (امنیت غذا) و بدون به خطر انداختن سلامت جهانی (ایمنی غذا) است. گنجاندن لبنیات در رژیمهای غذایی در سطح جهانی برای پاسخگویی به این چالش در تامین هدف صفر کردن گرسنگی و تامین امنیت غذایی مهم است.
شیرهای استریل و صنعتی فاقد هرگونه مواد نگهدارنده هستند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس محدثه آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد:در تقویم جهانی، اول ژوئن (۱۱ خرداد) به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده است، علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است. شیر بدلیل دارا بودن چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامینها، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از نیازهای تغذیهای بدن در این محصول وجود دارد؛ بعنوان مثال، شیر گاو حاوی ۲۲ تا ۲۹ درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است (میزان مورد نیاز کلسیم روزانه حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است).

وی افزود:جهان امروزه به دلیل سرعت افزایش جمعیت با چالشهای جهانی تغذیه جمعیت دست و پنجه نرم میکند. یکی از مهمترین نگرانیهای مربوط به تولید و مصرف غذا تولید کافی مواد غذایی مغذی برای تغذیه پایدار (امنیت غذا) و بدون به خطر انداختن سلامت جهانی (ایمنی غذا) است. گنجاندن لبنیات در رژیمهای غذایی در سطح جهانی برای پاسخگویی به این چالش در تامین هدف صفر کردن گرسنگی و تامین امنیت غذایی مهم است.

مهندس آصفری افزود: از مدتها قبل لبنیات به عنوان بخشی مهم از رژیمهای متعادل شناخته شده است و در دستورالعملهای غذایی مبتنی بر مواد مغذی در سراسر جهان گنجانده شده اند. از آنجا که در آستانه روز جهانی ایمنی غذا (7 ژوئن) نیز می‌باشیم، شیر و فراورده های آن کمکی برای رفع ناامنی جهانی مواد غذایی است. مطالعات نشان داده است که لبنیات در تأمین پروتئین و مواد مغذی کافی برای تغذیه جهانی نقش مهمی دارند. لبنیات می توانند در تنوع بخشیدن به رژیم غذایی مهم باشند. آنها از نظر مواد مغذی متراکم هستند و پروتئین و ریز مغذی های با کیفیت بالا را به شکل قابل جذب تبدیل میکنند. این امر  به عنوان بخشی از الگوی تغذیه سالم مفید باشد.

کارشناس عذایی معاونت غذا و دارو تشریح کرد: با افزایش گرسنگی و سو تغذیه، غذاهای غنی از مواد مغذی مانند شیر و فراورده های حاصل از آن، تغذیه ای با کیفیت بالا را در تمام مراحل زندگی ارائه می دهند و بخشی از رژیم های غذایی سالم هستند. آنها منبع خوبی از مواد مغذی کم مصرف به خصوص برای کودکان و بزرگسالان هستند. پروتئین موجود در آن برای بهبود رشد و سلامتی موثر است. اما متاسفانه این روزها باور غلطی نسبت به شیرهای صنعتی و به ویژه استریل شکل گرفته است که منجر به سلب اعتماد جامعه نسبت به تولیدکنندگان شده است. واقعیت امر آن است که شیرهای با مدت ماندگاری بالا، مدت ماندگاریشان به وسیله مواد نگهدارنده بالا نمی رود. این شیرها فاقد هرگونه مواد نگهدارنده می باشند. آنچه موجب افزایش ماندگاری در این نوع شیرها می شود نحوه فرآیند تولید آنها و بسته بندی آن می باشد که در نام فرآورده نیز بیان می شود.
انتهای پیام/

رسول غفاری

                                                  

کلید واژه ها: روز جهانی شیر مهندس محدثه آصفری اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک


( ۲ )