نقش نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در کنترل بیماری دیابت مثبت است

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۲ کد : ۱۹۸۹۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۸۵
جانشین مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: باتوجه به اهمیت سلامت مردم، نقش نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته‌بندی محصولات غذایی در کنترل دیابت بیماران مثبت بوده و برای کمک به این افراد می‌تواند موثر باشد.
نقش نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در کنترل بیماری دیابت مثبت است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس آذر مختاری جانشین اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: سازمان غذا و دارو برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر بصورت مستمر و کنترل شده از طریق اجرای برنامه‌های عملیاتی اقدام به کاهش نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس در فرمولاسیون فراورده‌هایی که حاوی ترکیبات موردنظر هستند، کرده است.

وی افزود: نشانگر رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی محصولات غذایی از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل شده است.

مختاری اضافه کرد: رنگ سبز به معنای (کم) است که ما را به انتخاب سالم راهنمایی می‌کند، زرد به معنای (متوسط) است که ما را به یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند و قرمز به معنی (زیاد) است که انتخاب این ماده غذایی در افراد بخصوص بیماران دیابتی می‌بایست محدود شود.

جانشین مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نشانگر رنگی تغذیه‌ای با توجه به پنج عامل مهم تغذیه‌ای که برای حفظ سلامت باید به آنها توجه شود انتخاب شده است که با نصب طرح نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات غذایی، مصرف کننده از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس مطلع می‌شود.

وی افزود: تنظیم دریافت کالری روزانه و کالری مورد نیاز منجر به حفظ وزن بدن می‌شود، از آنجایی که کاهش وزن باعث بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین و در نتیجه کنترل قند خون می‌شود آگاهی از میزان کالری ماده غذایی دریافتی شما را در کنترل قند خون یاری می‌کند.

مختاری تاکید کرد: دریافت بالای قندهای ساده علاوه بر دریافت بالای انرژی و خطر اضافه وزن باعث افزایش سریع قند خون شده و عوارض این بیماری را دو چندان می‌کند.

وی یادآور شد: مدیریت هوشمندانه مصرف غذاهای فرآوری شده و با نمک بالا (قرمز نشانگر رنگی) می‌تواند به کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

این کارشناس تغذیه گفت: اسیدهای چرب ترانس، فرآیند هیدروژناسیون باعث به وجود آمدن ۲ شکل فضایی در اسیدهای چرب به فرم‌های سیس و ترانس می‌شود که مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن سطح LDL و پایین آوردن سطح HDL خون می‌شود.

مختاری تاکید کرد: نصب برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی تمامی محصولات غذایی بسته‌بندی شده الزامی است.
 

کلید واژه ها: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای کنترل بیماری دیابت مهندس مختاری اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :