کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو؛

تاثیر غذا بر سیستم ایمنی بدن و سلامتی بهتر

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۳ کد : ۲۶۸۸۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۰
مهندس آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: غذایی که می‌خوریم حاصل تلاش اختصاصی همه‌ افرادی است که در تولید، فرآوری، آماده‌سازی، نگهداری، ذخیره، توزیع و در نهایت فروش آن نقش دارند. در حقیقت همه ما به نحوی در ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نقش داریم و یک مسئولیت مشترک میان دولت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
تاثیر غذا بر سیستم ایمنی بدن و سلامتی بهتر

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ مهندس محدثه آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراگ بیان کرد: سازمان ملل متحد، روز جهانی ایمنی غذا (WFSD) را برای اولین بار در روز 7 ژوئن سال 2018، به منظور افزایش آگاهی و باتوجه به اهمیت مصرف غذای سالم تعیین کرد و امسال که به چهارمین دوره خود رسیده است، در سراسر جهان به اهمیت بیشتری دست یافته است. هدف اصلی از این جشن، جلب توجه همگانی و الهام بخشیدن به اقداماتی در جهت پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، کمک به ایمنی غذا، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی، دسترسی و امنیت غذایی، گردشگری و توسعه پایدار است.

آصفری ادامه داد: بیماریهای ناشی از غذا بسیار جدی است و حتی میتواند منجر به مرگ شود. بر اساس مطالعات در ایران ۴۰ درصد بیماریهای ناشی از غذا مربوط به کودکان زیر ۵ سال در جهان است که سالانه مرگ و میر ۱۲۵ هزار نفر را در پی دارد. از منظر اجتماعی، علاوه بر حفظ سلامت افراد و کاهش بار بیماریهای جامعه میزان غیبت از محیط کار و کلاسهای آموزشی را نیز کاهش میدهد و به عبارتی منجر به افزایش بهره وی میشود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو افزود: غذایی که می‌خوریم حاصل تلاش اختصاصی همه‌ افرادی است که در تولید، فرآوری، آماده‌سازی، نگهداری، ذخیره، توزیع و در نهایت فروش آن نقش دارند. در حقیقت همه ما به نحوی در ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نقش داریم و یک مسئولیت مشترک میان دولت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، تا اطمینان حاصل شود غذایی که مصرف می‌کنیم به سلامت ما آسیب نمی‌رساند. به گفته‌ سازمان بهداشت جهانی، یک زندگی سالم، یک اقتصاد سالم، یک سیاره سالم و یک آینده سالم در گرو یک غذای ایمن و سالم است. غذای سالم دو اصل مهم از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل یعنی ارتقای سلامت و رفاه مصرف کننده و پایان دادن به گرسنگی را مرتفع می نماید.

وی گفت: روز جهانی بهداشت و ایمنی غذا راهی مهم برای آگاهی از مسائل مربوط به ایمنی غذا، شناسایی نحوه پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا و ارایه‌ رویکردهای مشترک برای بهبود ایمنی مواد غذایی در بخش‌های مختلف و به‌کارگیری راه‌حل‌ها و روش‌های ایمن‌تر بودن غذا است و استفاده از هر اقدام و فرصتی که به افزایش آگاهی مردم نسبت به ایمنی مواد غذایی منجر شود، یک دستاورد بزرگ محسوب می شود. ایمنی غذایی بخشی حیاتی از امنیت غذایی و تغذیه است که به نوبه خود زمانی حاصل می شود که آحاد مردم در تمامی زمان ها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اقتصادی به غذایی دسترسی داشته باشند که تأمین کننده نیازهای رژیم غذایی شان با هدف داشتن یک زندگی فعال و سالم باشد.

کلید واژه ها: روز جهانی ایمنی غذا مهندس آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو


( ۲ )

نظر شما :