به دنبال احیای نان کامل در استان مرکزی هستیم

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۱ کد : ۳۳۴۶۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۳۵
مهندس مختاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: تولید و مصرف نان کامل مساوی با کاهش بیماری و افزایش سطح سلامت جامعه است.
به دنبال احیای نان کامل در استان مرکزی هستیم

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ مهندس آذر مختاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: گندم از مهم‌ترین غلات است که قوت غالب مردم جهان به‌شمار می‌رود. گندم منبع مهمی از کربوهیدرات است. مصرف گندم کامل باعث دریافت مواد مغذی مختلف و فیبر غذایی می‌شود.دانه گندم دارای بخشهای مختلفی چون جوانه، آندوسپرم و  سبوس است.سبوس جدار خارجی گندم را تشکیل می هد . سبوس عملاً از ۷ لایه مجزا تشکیل شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها لایه تستا است. تستا محل حضور رنگریزه ها به خصوص کارتنوئیدها است، از این جهت این لایه از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آرد کامل آردی است که از تبدیل گندم به آرد بدون حذف بخشی از آن مانند سبوس حاصل می شود و نان کامل به نانی گفته می شود که از آرد کامل، که ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر است، تهیه شده و فرآیند تخمیر را طی نموده و دارای پخت کامل باشد.نان کامل به رنگ دانه های گندم و طلایی بوده، عطر، طعم و ماندگاری بهتر و طولانی تری دارد و باعث احساس سیری بیشتری می شود.نان کاملی که از آرد گندم کامل تهیه شده است به علت اینکه تمام بخشهای گندم در آن حفظ می شود سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین B6 ، ویتامین E  ، نیاسین ، ‌منیزیم ، منگنز ، آهن ، روی ، کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، کروم ، امگا ۳ ، امگا ۶ و اسید فولیک می باشد. نان کامل به دلیل داشتن فیبر محلول و نا محلول باعث پیشگیری از بروز چاقی،  بیماریهایی چون فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی،یبوست، بواسیر و سرطانهای مختلف به ویژه سرطانهای دستگاه گوارش می شود.

مهندس مختاری در پایان گفت: معاونت غذا و دارو به عنوان یکی از اعضاء در شورای احیا نان کامل در استان، رسالت خود را ، تلاش همه جانبه  برای احیا مصرف نان کامل دانسته  و  در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.

کلید واژه ها: آرد کامل نان مهندس مختاری اراک


( ۱ )

نظر شما :