فواید و خواص نان کامل برای سلامتی بدن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۳۴۲۷۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۱۱
نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوار‌ها است.
فواید و خواص نان کامل برای سلامتی بدن

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر آیدا غفاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک در کارگاه آموزشی با موضوع فواید نان کامل اظهار داشت: مسلماً وجود فیبر، پروتئین، چربی و کربوهیدرات در نان توانسته این ماده غذایی را بر دیگر مواد موجود در رژیم‌های غذایی ارجحیت دهد. با افزایش آگاهی عموم به فواید و خواص نان مردم در اقصا نقاط جهان به مصرف این ماده غذایی روی آورده‌اند. به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده آن از سوی ملت‌ها و دولت‌های بسیاری بوده‌ایم. در این بخش قصد داریم حال که با مواد مفید و ضروری موجود در نان تا حدودی آشنا شده‌اید، به معرفی تعدادی از فواید بی‌شمار این خوراکی لذیذ نیز بپردازیم. بدین ترتیب اطلاعاتتان را در مورد این والاترین منبع غذایی بشر کامل‌تر سازیم.
 

بهبود عملکرد سیستم گوارش

اولین عضوی را که نان تحت تأثیرات خوب خود قرار می‌دهد، سیستم گوارش است. بدین ترتیب بهبود حرکت روده، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند درد، یبوست و التهاب معده و همچنین تقویت باکتری‌های خوب روده از مزایای این خوراکی برای دستگاه گوارش است.

پیشگیری از مشکلات قلب و عروق

نان به‌عنوان یک غلات مغذی قادر است، از جذب کلسترول بد، افزایش تری‌گلیسیرید، نوسانات فشارخون، سکته قلبی و مرگ‌ومیرها به علت ناراحتی‌های قلبی جلوگیری نماید. ازاین‌رو با مصرف 7 وعده نان در هفته می‌توان، تغییرات مثبتی را در جهت سلامت قلب و عروق صورت داد.

کاهش وزن و تناسب‌اندام

یکی دیگر از فواید و خواص نان کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام در کنار این خوراکی محبوب است. خانم‌ها و آقایانی که از نان در رژیم‌های غذایی خود استفاده می‌کنند، به‌مراتب وزن نرمال‌تر، توده شکمی کمتر، سطح چربی بدنی مناسب‌تری دارند. همچنین از خطر افزایش ناگهانی وزن به دلیل توانایی عناصر نان در توزیع متعادل چربی‌ها نیز در امان هستند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی یکی از ارگان حساس بدن است که کمبود مواد مغذی در غذا می‌تواند به آن آسیب‌های جدی وارد سازد. کاهش خطر ابتلا به آسم و حساسیت‌های مجاری تنفسی یکی دیگر از فواید و خواص نان کامل به شمار می‌رود. آلرژی‌های بینی در افرادی که به مصرف غلات اهمیت می‌دهند کمتر دیده‌شده و بهبودی نیز در کنار این ماده غذایی برای مبتلایان به علائم آلرژیک سریع‌تر رخ می‌دهد.

کاهش احتمال بروز سرطان

سرطان‌هایی مانند روده بزرگ، لوزالمعده و پستان کمتر به سراغ افرادی می‌آید که خود را موظف به مصرف غلات در انواع مختلف آن می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت مصرف نان با طول عمر افراد در ارتباط مستقیم است. به‌گونه‌ای که افراد با مصرف منظم و متعادل نان می‌توانند، عمر طولانی‌تر داشته و حیات با سطح کیفی مطلوب‌تری را تجربه ‌کنند.

بهبود بافت استخوان و دندان

نان‌های سبوس‌دار با تخمیر کامل شمارا از بیماری‌های لثه و ناراحتی‌های استخوانی و مفصلی نیز به دور می‌دارند. طی تحقیقی مشخص‌شده کسانی که خود را موظف به مصرف غلات کامل می‌کنند، کمتر نیاز برای مراجعه به دندان‌پزشک دارند. البته کمتر با دردها و تورم‌های مفصلی و استخوانی نیز درگیر می‌شوند

کلید واژه ها: فواید و خواص نان کارگاه آموزشی نان کامل سبوس‌ آیدا غفاری اراک


( ۱۲ )

نظر شما :