توجه مردم به نشانگرهای رنگی مواد غذایی ضروریست

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۳ کد : ۴۳۰۹۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۱
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: لازم است مردم توجه بیشتری به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای داشته باشند تا بر اساس آن مواد غذایی متناسب با شرایط سلامت خود را خریداری کنند.
توجه مردم به نشانگرهای رنگی مواد غذایی ضروریست

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس آذر مختاری، کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک نشانگر رنگی تغذیه‌ای، تعیین کننده میزان انرژی، چربی کُل، چربی ترانس، نمک و قند در محصولات غذایی و آشامیدنی است. میزان مواد یاد شده به سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بر روی این محصولات درج شده که رنگ قرمز بیانگر میزان زیاد، نارنجی نشاندهنده متوسط و رنگ سبز نشانگر میزان اندک است.

آذر مختاری، افزود: نشانگرهای رنگی بر روی برچسب‌های مواد غذایی با هدف ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌های غیرواگیر چاپ می‌شود و مردم با توجه به وضعیت سلامت خود و ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی و فشار خون باید هنگام خرید مواد غذایی به این نشانگرها توجه کنند.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر در سطح جامعه اظهار داشت: بر این اساس ما در زمان تمدید فرمولاسیون و پروانه ساخت مواد غذایی ، کاهش میزان قند و نمک همواره مد نظر بوده بطوریکه به کیفیت ماده غذایی خللی وارد نشود.

وی در باره روغن پالم نیز گفت: این ماده یکی از اجزای تشکیل دهنده انواع روغن از جمله سرخ کردنی است و نمی‌توان آن را حذف کرد اما استفاده از روغن پالم در فراورده‌های لبنی، غیرمجاز است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در باره مواد تراریخته نیز توضیح داد: اگر در تولید فراورده‌های ذرت، سویا، پنبه دانه و کُلزا از مواد تراریخته استفاده شده است طبق ابلاغیه سازمان غذا و دارو باید بر روی برچسب این محصولات در باره آن اطلاع رسانی شود.

مختاری افزود: در مجموع، این معاونت بر حدود ۳۰۰ واحد تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی فعال و نیمه فعال نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۸۹۰ بازرسی از موسسات تولیدی تحت پوشش این معاونت صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ بازرسی نیز از انبارهای نگهداری مواد غذایی انجام شد زیرا شرایط نگهداری در انبارها اهمیت بسزایی دارد.

وی از جمله تخلف‌های مشاهده شده در واحدهای تولیدی مواد غذایی را "رعایت نکردن فرمولاسیون طبق پروانه ساخت" و "استفاده از مواد اولیه فاقد مجوز بهداشتی" عنوان و اضافه کرد: تخلف های شناسایی شده به کمیته‌های مربوطه و مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در باره سوسیس و کالباس نیز توضیح داد: واحدهای تولیدی این مواد غذایی زیر نظر معاونت غذا و دارو هستند اما تبلیغات آنها ممنوع است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت تبلیغات سوسیس و کالباس به این دلیل است که آسیب‌رسان به سلامت محسوب می‌شوند، تصریح کرد: موضوع مذکور به این معنی نیست که فراورده‌های تولیدی در واحدهای دارای پروانه بهداشتی، سالم نیست.

وی همچنین با بیان اینکه نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر کارخانه‌های تولید آرد نظارت دارد.

کلید واژه ها: نشانگر رنگی تغذیه ای مهندس مختاری مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :