به مناسبت روز جهانی شیر؛

دعوت وزارت بهداشت از هموطنان برای شرکت در بسیج جهانی شیر با شعار( شیر سالم بنوش با کرونا بجنگ)

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹ کد : ۹۶۸۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۵۲
با توجه به اهمیت شیر به عنوان یک غذای کامل برای بشر، از ۲۰ سال پیش سازمان ملل متحد به پیشنهاد سازمان (FAO) اول ژوئن مصادف با ۱۲ خرداد را به عنوان «روز جهانی شیر» اعلام کرده است و از آن زمان تاکنون در عموم کشورهای جهان این روز جشن گرفته میشود. جشن روز جهانی شیر در سال ۲۰۲۰ در حالی برگزار خواهدشد که ایران برای اولین بار به بسیج جهانی شیر پیوسته است. شیوع ویروس کرونا و فقدان فرصت مناسب برای بزرگداشت این روز در سطح مورد انتظار و اجرای برنامه ها و رویدادهای فیزیکی و حضوری ناشی از محدودیت های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را بر آن داشت تا این روز را در فضای مجازی با گسترش فرهنگ مصرف شیر و محصولات لبنی همچون ماست، کشک کم نمک، پنیر و دوغ کم نمک و دعوت از خانواده های ایرانی برای حضور در این جشن با شعار «شیر سالم بنوش؛ با کرونا بجنگ» گرامی بدارد.
دعوت وزارت بهداشت از هموطنان برای شرکت در بسیج جهانی شیر با شعار( شیر سالم بنوش با کرونا بجنگ)

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس محدثه آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو در پیامی به مناسبت روز جهانی شیر گفت: در جامعه امروز یکی از مهمترین شاخصهای توسعه فرهنگی، سرانه مصرف شیر و فرآورده های آن است. در هرم مواد غذایی، لبنیات جایگاه ویژه ای دارند و تاکید می شود هر فرد با توجه به سن و جنس خود، روزانه بین 2 تا 4 واحد شیر یا سایر لبنیات مصرف کند. از طرفی پژوهشهای اخیر نقش مهم و موثر محصولات لبنی را در کاهش فشار و چربی خون، جلوگیری از ابتلا به انواع سرطانها، سکته مغزی، بیماریهای قلبی عروقی، عفونت ادراری، سندروم پیش از قاعدگی و پیشگیری از پوکی استخوان، پوسیدگی دندان و چاقی گزارش کرده اند.

محدثه آصفریافزود: از مزایای شیر باید عنوان کرد که شیر حاوی موادمغذی و ویتامین‌های بسیاری است و منبعی سرشار از کلسیم و ویتامین D می باشد که به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. همچنین شیر حاوی اسیدآمینه تریپتوفان است که این اسیدآمینه پیش ساز هورمون ملاتونین است و به بهبود کیفیت خواب اثر چشمگیری خواهد داشت. در خصوص شیرهای طعم دار نیز باید گفت که محصولاتی مانند شیرقهوه و شیرکاکائو اگرچه میزان کلسیم کمتری در مقایسه با شیر ساده دارند اما کاکائو و قهوه به دلیل ترکیبات خود به بازیابی توان ورزشکاران پس از تمرین کمک می کند. قهوه موجود در شیر هم مضر نیست و از احساس رخوت پس از مصرف شیر جلوگیری می‌کند و منجر به شادابی پس از مصرف نیز خواهد شد و برای افرادی که کم شیر می نوشند گزینه مناسبی است.

کارشناس غذایی معاونت غذا و دارو ادامه داد: طعم نامناسب و کیفیت پایین برخی شیرها، انتشار خبر و شایعاتی مشابه افزودن پالم به شیر از سوی برخی کارخانه‌ها یا افزودن وایتکس به شیر توسط عده‌ای از دامداران، ناخودآگاه منجر به کاهش استفاده از شیر و لبنیات شد. درخصوص ترکیبات غیرمجاز باید اعلام کرد در حوضه نظارت بر صنایع غذایی بازرسی های لازم صورت میگیرد تا از سلامت محصولات تولیدی و مواد اولیه مورد استفاده در صنعت لبنیات اطمینان حاصل گردد و شیرها از نظر وجود آفلاتوکسین، پالم و سایر موادغیرمجاز از قبیل آب ژاول مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته باید به مردم حق داد که با بروز چنین رخدادهایی احساس خطر کنند. اما این روند کاهش مصرف برای کشور نگران کننده است و این امر می‌تواند پوکی استخوان ۹۰ درصدی را برای خانوارها به همراه داشته باشد.

 آصفری تشریح کرد: بر اساس سبد غذایی پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت کشورمان، هر فرد باید ماهانه 8 لیتر شیر، 3 کیلوگرم ماست و حدود 500 گرم پنیر مصرف کند. باید برای گسترش استفاده از شیر و لبنیات فرهنگ‌سازی شود تا مردم با فرهنگ صحیح مصرف شیر و لبنیات آشنایی بیشتری پیدا کنند و میزان مصرف این ماده غذایی حیاتی در کشور افزایش یابد و افراد بدون نگرانی از این محصولات استفاده کنند.

 

در ادامه خاطرنشان کرد:  شیرهای با مدت ماندگاری بالا، مدت ماندگاریشان به وسیله مواد نگهدارنده بالا نمی رود. این شیرها فاقد هرگونه مواد نگهدارنده می‌باشند. آنچه موجب افزایش ماندگاری در این نوع شیرها می‌شود روش تولید آنهاست که در نام فرآورده نیز بیان می‌شود. همچنین مردم تصور می‌کنند تمام عوامل بیماری‌زا با جوشاندن شیر خام (حرارت 100 درجه) از بین می‌رود، در حالی که سموم تولید شده توسط بعضی عوامل میکروبی فقط در دمای بالای 117 درجه بی اثر می‌شوند. نتایج پژوهشهای انجام شده نشان میدهد تمام فرآورده های لبنی سنتی که بدون طی هیچ گونه مرحله پاستوریزاسیون و میکروب‌زدایی، به صورت فله و در فرآیند تولید به مصرف، از دامداری‌ها به مغازه های عرضه لبنیات سنتی حمل شده‌اند، دارای آلودگی میکروبی و باکتریایی بوده‌اند. در رابطه با ارزش تغذیه ای شیرها نیز باید بیان کرد بر اساس تحقیقات جوشیدن شیر در روش سنتی باعث کاهش ویتامین های A و بسیاری از ویتامین های گروه B می شود. همچنین از میزان کلسیم شیر (به دلیل رسوب در لایه زیرین چربی) به شدت کم می شود اما در فرآیند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون این کاهش موادمغذی در کمترین حد ممکن است و یک استریلیزاسیون خوب و هدایت شده ارزش غذایی شیر را تغییر نمی دهد. در پایان قابل ذکر است که از مصرف همزمان شیر با غذاهای حاوی آهن و روی به دلیل ایجاد تداخل و زیست فراهمی یکسان اجتناب شود.
انتهای پیام/

 

 

 

کلید واژه ها: روز جهانی شیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک مهندس آصفری


( ۸ )

نظر شما :