اثر مقدار و اندازه ذرات سبوس گندم بر خواص رئولوژی خمیر و ویژگی های بافتی نان

۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۰۶ کد : ۳۴۶۰۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۹۴
معاون غذا و دارو اراک گفت:نان سبوس دار سرشار از مواد مغزی به ویژه فیبر‌ها، آهن و گروه ویتامین ب بوده و برخلاف نان سفید که بدون سبوس است، سبب ابتلا به دیابت، فشار خون، کلسترول و چاقی نخواهد شد.
اثر مقدار و اندازه ذرات سبوس گندم بر خواص رئولوژی خمیر و ویژگی های بافتی نان

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: استاندارد سبوس گیری در کارخانجات ۷ تا ۹ درصد برای نان سنگک؛ ۹ تا ۱۲ درصد برای نان لواش و تافتون و ۱۸ تا ۲۱ درصد برای نان بربری است اما گاهی در خصوص نان سنگک تا ۲۵ درصد نیز انجام می شد که این طرح در استانداری مصوب و کارخانجات آرد استان ملزم به رعایت این استاندارد شدند. 


وی افزود: نان سفید، نان مناسبی نیست همچنین مهارت نانوا و وجدان کاری نانوا در زمینه پخت نان بسیار مهم است.
دکتر علیمرادیان ادامه داد: در دانه و پوسته گندم مواد غذایی و پروتئین هایی وجود دارد که این املاح و ویتامین ها در هضم بهتر نان و عملکرد بهتر دستگاه گوارش تاثیرگذار است که نان سفید در واقع دستگاه گوارش را به دلیل سبوس گیری بالا دچار مشکل می کند ؛ در ایران یکی از سرطان های شایع سرطان دستگاه گوارش است که استفاده از نان سفید این مشکل را تشدید می کند.

معاون غذا و دارو ادامه داد: تقاضا می شود مردم نان کامل و تیره تر را مطالبه کنند چراکه نان سفید حتی در رشد قدی کودکان نیز موثر است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد : تفاوت ارزش غذایی بین این نان ها زیاد اما تفاوت قیمت کمتر است و این نانوایی های بیشتر در منطقه کم برخوردار ایجاد شده اند تا افراد بتوانند از این نان استفاده کنند، در استان ۷۰ نانوایی و در اراک ۲۰ نانوایی از این آرد استفاده می کنند.

کلید واژه ها: میزان سبوس آرد نان معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :