خلاصه کاربردی از نتایج پایان نامه دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

خلاصه کاربردی از نتایج پایان نامه دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
همانطور که مستحضر هستید، با توجه به محدودیت زمانی تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران در برنامه ریزی های سلامت، شواهد و توصیه های علمی برای کمک و تسهیل فرایند تصمیم گیری باید به شیوه خلاصه و ساده ارائه شوند، بنابراین ارائه خلاصه های کاربردی از نتایج پایان نامه ها میتواند در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مدیران در تامین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه تاثیرگذار باشد.
لذا خلاصه کابردی حاضر بر اساس پایان نامه خانم فاطمه سادات هاشمی با عنوان " بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر درک بیماری و خودمراقبتی در افراد مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهرستان خمین در سال 1403" دانش آموخته کارشناسی ارشد بهداشت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک، زیر نظر اساتید محترم راهنما و مشاور: سرکار خانم دکتر راحله سلطانی، سرکار خانم دکتر زمانیان به شرح زیر می باشد:
فشار خون بالا یکی از معضلات جدی بهداشتی با شیوع بالا و عوارض خطرناک در ایران است. مطالعات نشان میدهند که رفتارهای خودمراقبتی و تبعیت از درمان در این بیماران مطلوب نیست. این پژوهش به بررسی تأثیر آموزشهای مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر درک بیماری و بهبود خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشار خون در شهرستان خمین میپردازد.
در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 200 فرد مبتلا به فشار خون بالا از 6 پایگاه سلامت بر اساس سطح اجتماعیفرهنگی دستهبندی و بهصورت تصادفی در گروههای مداخله و کنترل قرار گرفتند(در هر گروه 100 نفربیمار) گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین دریافت کرد و گروه مداخله، آموزشهای مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی را طی 4 جلسه به وسیله آموزش حضوری و پمفلت نیز دریافت نمود.
این مداخله نه تنها منجر به ارتقاء سطح آگاهی بیماران در خصوص بیماری فشار خون و عوامل مؤثر بر آن شده، بلکه موجب افزایش درک عمیقتری از ماهیت بیماری و ضرورت پایبندی به شیوههای مراقبتی نیز گردیده است. علاوه بر این حمایت اجتماعی افراد را ارتقا داد. علاوه بر این، مؤلفههایی چون خودکارآمدی – یعنی باور فرد به توانایی خود در کنترل شرایط و انجام رفتارهای سلامتمحور – و انتظارات پیامد که اشاره به درک نتایج مثبت حاصل از رفتارهای سالم دارد، به شکل معناداری بهبود یافتهاند. این امر نشان میدهد که افراد نه تنها اطلاعات بیشتری کسب کردهاند، بلکه انگیزه و باور بیشتری نسبت به تأثیر مثبت رفتارهای سالم بر سلامت خود پیدا کردهاند بر اساس یافته های این مطالعه مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر درک بیماری و خودمراقبتی تاثیرگذار می باشد، لذا می توان از این تئوری در پایگاه های سلامت جهت آموزش بیماران فشارخون بهره جست.
نظر شما :