خلاصه کاربردی از نتایج پایان نامه دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
جلسه دفاع از پایان نامه
جلسه دفاع از پایان نامه سرکار خانم نوروزی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت وارتقاء سلامت تحت عنوان بررسی تاثیر مداخله آموزش بر مبنای تئوری بادگیری اجتماعی در بهبود رفتار و سواد تغذیه ای دانش آموزان شهر خمین با حضور مسئولین دانشکده ،اساتید راهنما ، مشاور و هیئت داوران برگزار گردید.
همانطور که مستحضر هستید، با توجه به محدودیت زمانی تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران در برنامه ریزی های سلامت، شواهد و توصیه های علمی برای کمک و تسهیل فرایند تصمیم گیری باید به شیوه خلاصه و ساده ارائه شوند، بنابراین ارائه خلاصه های کاربردی از نتایج پایان نامه ها میتواند در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مدیران در تامین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه تاثیرگذار باشد.
لذا خلاصه کابردی حاضر بر اساس پایان نامه خانم نرگس نوروزی با عنوان " بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر بهبود رفتارها و سواد تغذیه ای دختران دانش آموز شهر خمین در سال 1403" دانش آموخته کارشناسی ارشد بهداشت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک، زیر نظر اساتید محترم راهنما و مشاور: سر کار خانم دکتر خورسندی، آقای دکترملا حسینی، آقای دکتر رعنایی و آقای دکتر مرادزاده به شرح زیر می باشد:
دستیابی به بهداشت و ارتقاء سلامت جامعه بدون توجه به تغذیه سالم غیر ممکن است. کیفیت تغذیه نامناسب و عادات غذایی ناسالم از عوامل خطر اصلی بیماری های مزمن و برخی از انواع سرطان ها خواهد شد، از این رو ارائه برنامه های آموزشی مبتنی بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای باعث کاهش بار بیماری های مرتبط با تغذیه و ارتقاء سلامت جامعه می گردد. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر بهبود رفتارها و سواد تغذیه ای دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر خمین می پردازد.
در این مطالعه کارآزمایی آموزشی 120 دانش آموز ساکن شهرستان خمین که از دو مدرسه متوسطه اول دخترانه به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل ( هر گروه 60 نفر ) انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند. گروه کنترل تنها مراقبت های روتین را دریافت کردند و گروه آزمون، آموزش های مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی را طی 3 جلسه به صورت آموزش حضوری و با استفاده از وسایل کمک آموزشی از جمله پمفلت، پوستر و فیلم آموزشی نیز دریافت کردند.
این مداخله منجر به افزایش سواد تغذیه ای و بهبود رفتارهای تغذیه ای در دانش آموزان گردید. علاوه بر این انتظار پیامد و خودتنظیمی را در گروه آزمون مورد مطالعه بهبود بخشید. این امر نشان داد که مداخلهی آموزشی بر اساس تئوری شناختی اجتماعی منجر به ارتقای رفتارهای مرتبط با تغذیه در دانش آموزان متوسطه اول گردید. با آموزش نوجوانان می توان مهارت های آنان را در زمینه رفتارهای تغذیه ای بالا برد که این مهم منجر به نتایج مطلوب در زمینه رشد و یادگیری و پیشگیری از بیماری های مزمن در بزرگسالی خواهد شد، لذا می توان از این تئوری در مدارس متوسطه جهت آموزش و افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه تغذیه سالم بهره جست.

نظر شما :