پرسش‌های متداول

تعداد بازدید:۳۰۹۹

آخرین ویرایش: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱


برای  دریافت مساعدت دارویی بیماران خاص چگونه عمل کنیم؟

مساعدت دارویی بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند

 

همکاران واحد :

نام و نام خانوادگی

تلفن

خانم لک

08633685570

خانم دکتر محمدی

 

 

شرح وظایف:

۱- تکمیل مدارک و صدور حواله جهت دریافت دارو بیماران ساکن در حوزه نظارتی دانشگاه

 

*مراجعه بیمار یا بستگان درجه اول الزامی است*

توجه

» افراد ساکن در اراک،معاونت غذا و دارو، طبقه سوم، جهت تخصیص مساعدت مالی-دارویی بر طبق ضوابط سازمان غذا و دارو اقدام نمایند.

 

مدارک لازم جهت دریافت کمک هزینه دارویی (مراجعه اول)

۱- اصل و کپی شناسنامه

۲- اصل و کپی کارت ملی

۳- اصل و کپی دفترچه بیمه

۴- اصل و کپی مدارک پزشکی، پاتولوژی، جواب MRI ، آزمایشات مربوط به بیماری

۵- اصل گواهی پزشک معالج با ذکر نام بیمار، نام بیماری، نام دارو و میزان مصرف آن

۶- پیش فاکتور:

– از داروخانه  هلال احمر مرکزی. بیش از سه روز از تاریخ آن نگذشته باشد.

۷- تائیدیه مسکن (فقط ساکنین اراک)

– مالکین: یکی از قبوض به نام یا کپی سند محل سکونت به نام

– مستاجرین: کپی اجاره نامه

 

مدارک لازم جهت دریافت کمک هزینه دارویی (مراجعات بعدی)

۱- اصل شناسنامه

۲- اصل و کپی کارت ملی

۳- اصل دفترچه بیمه

۴- پیش فاکتور:

– از داروخانه هلال احمر مرکزی  بیش از سه روز از تاریخ آن نگذشته باشد.

* باتوجه به اینکه ساکنین اراک یک دوره در میان، مشمول مساعدت می شوند لذا همراه داشتن اصل فاکتور خرید دارو دفعه قبل الزامیست.

کلید واژه ها: مساعدت مالی بیماران خاص و صعب العلاج

آیا می دانید نمایه گلیسمیک چیست؟


نمایه گلیسمی ،معیاری برای طبقه بندی غذاهای نشاسته ای است . مبنای این طبقه بندی ،تغییر سطح گلوکز خون پس از مصرف این غذاهاست. غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش زیادی می یابد ،نمایه گلیسمیک  بالایی دارند،و بر عکس،غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش کمی میابد،نمایه گلیسمیک پایینی دارند. استفاده از مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین موجب می شود تا احساس سیری بیشتری به طول انجامد که این اثر در کاهش وزن هم کاربرد دارد. از مواد غذایی که نمایه گلیسمیک بالایی دارند میتوان به نان سفید،خربزه،کشمش،هندوانه،هویج پخته،خرمای خشک،پیتزا اکثر شیرینی ها ،پوره سیب زمینی اشاره کرد. از مواد غذایی که نمایه گلیسمیک کمی دارند میتوان به نان های تهیه شده از آرد کامل،جو دوسر،نان سنگک،حبوبات،مرکبات،سبزیجات برگ سبز،تره فرنگی لوبیاسبز کلم بروکلی ،گل کلم ،گوجه فرنگی ،ماست، شیر ،مغزها و قارچ اشاره نمود.

کلید واژه ها: نمایه گلیسمیک

فواید تغذیه ای قارچ چیست؟

قارچ به طور کلی سدیم، چربی، کلسترول و کالری پایینی دارد و اغلب به عنوان یک ماده غذایی عملکردی شناخته می‌شود. علاوه بر فراهم کردن مواد مغذی اصلی برای بدن، این ماده در پیشگیری از بیماری‌های مزمن به خاظر وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهای سالم موثر است. یک پیمانه از قارچ سفید برش خورده خام حاوی ۱۵ کالری، ۰ گرم چربی، ۲.۲ گرم پروتئین، ۲.۳ گرم کربوهیدرات است. اگرچه قارچ انواع مختلفی دارد اما بیشتر آن‌ها مقدار یکسانی از مواد مغذی را برای بدن فراهم می‌کنند. قارچ غنی از ویتامین B ، فولات، تیامین،نیاسین و اسید پانتوتنیک است. این ماده همچنین حاوی ویتامین D نیز می باشد. قارچ همچنین مواد مغذی فراوانی برای بدن فراهم می‌کند. این مواد مغذی شامل سلنیوم، پتاسیم، فسفر، آهن و مس است. بتاگلوکان نوعی فیبر است که در دیواره سلولی بیشتر قارچ‌ها یافت می‌شود. اخیرا این ماده موضوع مطالعات بسیار زیادی بوده است.بتاگلوکان نقش مهمی در بهبود تحمل به انسولین دارد.

کلید واژه ها: فواید تغذیه ای قارچ

چگونه پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ؟

  •  ماست پروبیوتیک:
  •  ماست دارای پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس است. بااین‌حال، هنگام خرید ماست باید مراقب باشیم، به‌این‌علت که برخی از محصولات ماست، باکتری‌های خوب لازم را ندارند. برای اطمینان، محصولات ماستی بخرید که بر روی برچسب آن عبارت‌های "محیط کشت فعال" و یا "محیط کشت زنده" چاپ‌شده باشد. این ماست‌ها برای دستگاه گوارش شما مفید هستند.
  •  آبدوغ
  • آبدوغ یک محصول لبنی است که منبع خوبی از پروبیوتیک ها است؛ که از طریق فرآیند تخمیر که یک روش برای حفظ پروبیوتیک ها است تولید می‌شود. دیگر محصولات لبنی نیز که غنی از پروبیوتیک ها هستند شیر اسیدوفیلوس و انواع خاصی از پنیرها می باشند.
  • ترشی کلم
  •  
  • کلم تخمیر شده یا کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه حاوی پروبیوتیک هاست، به‌خصوص لاکتوباسیلوس. بازهم، هنگام خرید این ماده بسته‌بندی‌شده، به عبارت "محیط کشت فعال" یا "محیط کشت زنده" توجه کنید. به این دلیل که برخی از محصولات کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه تحت فرآیند پاستوریزاسیون قرار می‌گیرند که طی این فرآیند به‌ناچار باکتری‌های خوب به همراه باکتری‌های بد کشته می‌شوند. کیم چی، مدل کره‌ای از کلم تخمیر شده، همچنین دارای تعداد خوب پروبیوتیک است. سایر سبزیجات کنسروی تخمیر شده هم منابع خوبی از پروبیوتیک ها هستند، اما مطمئن شوید که هیچ سرکه‌ای در مراحل آماده‌سازی و حفظ مواد غذایی مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

کلید واژه ها: پروبیوتیک ها

نشانگرهای رنگی تغذیه ای چیست؟

محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند و همچنین بر روی برچسب خود دارای نشانگر رنگی به شکل زیر باشند.

 مصرف کننده گرامی: آیا می دانید چراغ راهنمای تغذیه ای( نشانگر رنگی تغذیه ای) چیست؟
همه ما میدانیم برخی از اجزاء مواد غذایی از قبیل چربی، قند ها و یا نمک برای برخی افراد در سنین مختلف و یا برای افراد دارای بیماریهای مختلف می تواند مفید و یا مضر باشد. به عنوان مثال افراد دارای فشار خون نباید مواد غذایی که حاوی نمک زیادی می باشد مصرف کنند. با الصاق نشانگر رنگی بر روی برچسب محصولات  تولیدی غذایی و آشامیدنی، مصرف کننده می تواند از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس هر ماده غذایی مطلع شود و به این ترتیب با اطلاعات بدست آمده، نوع و میزان مصرف هر ماده غذایی را بصورت روزانه تشخیص داده و انتخاب نماید که کلیه ویژگیهای مذکور بر اساس هر سهم ماده غذایی و با رنگهای مختلف همانند چراغ راهنما مشخص شده است.
تعریف رنگها در جدول نشانگرهای رنگی:
مفهوم رنگ قرمز:رنگ قرمز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر بالا در ماده غذایی می باشد. به عنوان مثال چنانچه مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار زیادی نمک می باشد و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشار خون بالا مناسب نباشد.
مفهوم رنگ زرد:رنگ زرد بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر متوسط در ماده غذایی می باشد. برای مثال چنانچه مقدار اسیدهای چرب ترانس در چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس می باشد و به این ترتیب مصرف کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می شود.
مفهوم رنگ سبز:رنگ سبز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی می باشد. برای مثال چنانچه مقدار قند در چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف قند بالا در رژیم غذایی خود را ندارند مناسب می باشد.
از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند،نمک ، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی دریافت می کند را می داند و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.
 
سهم ماده غذایی چیست:مقدار مصرف فرآورده غذایی در هر نوبت در روز که بر اساس مقادیر متداول مصرف جامعه تعیین می شود. درج نشانگرهای رنگی با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت طراحی و تدوین گردید.

کلید واژه ها: نشانگر رنگی تغذیه ای

چه خوردنی‌هایی را نباید در یخچال بگذارید؟

برخی از غذاهایی که بهتر است در دمای اتاق نگهداری شوند عبارت‌اند از:

 

گوجه‌فرنگی: در صورت نگهداری آن‌ها در یخچال به‌سرعت طعم خود را از دست می‌دهند و خمیری می‌شوند.

 

سیب‌زمینی: نشاسته موجود در سیب‌زمینی در جای سرد تبدیل به قند می‌شود و مزه فاسد می‌دهد. بنابراین آن‌ها را در محفظه‌ای کاغذی و در محیط تاریک و خشک قفسه‌های آشپزخانه نگه‌داری کنید.

 

عسل: در صورت نگهداری عسل در یخچال به ماده چسبناک کریستالی تبدیل می‌شود. آن را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید بگذارید.

 

سیب: بهتر است که برای نگهداری طولانی مدت آن را در یخچال بگذارید اما مزه سیب در دمای اتاق فوق‌العاده است. همچنین برای اجتناب از خمیری و مانده بودن قبل از خوردن آن را بشویید.

 

پیاز: رطوبت یخچال پیاز را خمیری و گندیده می‌کند. در صورتی که آن را برش نداده‌اید حتماً دور از سرما نگهش دارید آن‌هم دور از نور مستقیم خورشید و در محفظه‌ای که قابل بستن مجدد باشد و در قفسه سبزی‌ها.

 

کره بادام‌زمینی: بهترین مکان برای نگهداری این خوراکی خوشمزه در قفسه‌ای خشک و خنک و تاریک است.

 

نان: شاید دلتان بخواهد آن را در یخچال نگه دارید اما این کار تنها خشک شدن نان را سرعت می‌بخشد. در عوض بهتر است آن را در قفسه‌ای خنک یا یک محفظه نان نگهداری کنید.

 

موز: تنها درصورتی‌که قبل از مصرف شروع به قهوه‌ای شدن کرد آن را در جای سرد قرار دهید. در غیر این صورت بهترین جا برای موز روی پیشخوان آشپزخانه است.

 

روغن‌ها: نگهداری بیشتر و تقریباً تمام روغن‌ها در دمای اتاق توصیه می‌شود به‌ویژه اگر آن روغن دارای مواد اشباع‌شده از چربی پایین‌تر است مانند روغن گلرنگ یا روغن آفتابگردان بهتر است که در محیطی خنک و تاریک مانند کابینت یا درب یخچال نگهداری کنید.

 

فلفل‌ها: فلفل‌های قرمز، سبز، زرد و حتی تند را در محفظه‌ای کاغذی در قفسه‌ای خنک نگهداری کنید.

 

مرکبات: بهترین دما برای پرتقال و لیمو درجه حرارت پیشخوان آشپزخانه شما است. اما مراقب باشید که آن‌ها را خیلی کنار هم نگذارید چون در این صورت کپک می‌زنند.

 

توت‌ها: توت تازه عمر کوتاهی دارد بنابراین آن‌ها را بیرون از یخچال بگذارید و در طول یک یا دو روز پس از خریدن میل کنید.

 

خربزه، هندوانه، طالبی را روی پیشخوان بگذارید تا بهترین طعم خود را حفظ کنند. مطالعات نشان داده است که نگهداری این صیفی‌جات در دمای اتاق حتی آنتی‌اکسیدان آن‌ها را سالم‌تر نگه می‌دارد اما اگر آن‌ها را برش دادید به مدت 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

سس گوجه‌فرنگی: حتی پس از باز کردن سس کچاپ بهترین جا برایش پستو است. دلیلش را خودتان می‌دانید. کافی است بطری‌های سس گوجه‌فرنگی را که ساعت‌ها در رستوران‌ها بیرون از یخچال هستند به یاد آورید. وجود سرکه و مواد نگه دارنده مانع از خراب شدن آن‌ها در دمای اتاق می‌شود.

 

ترشی: به دلیل داشتن مواد نگهدارنده به ویژه سرکه خیالتان بابت نگهداری ترشیجات در دمای اتاق راحت باشد اما اگر طعم سرد آن‌ها را دوست دارید می‌توانید در درب یخچال نگهداری کنید.

 

قهوه: بسیاری از ما فکر می‌کنیم که باید فضایی را در یخچال به قهوه اختصاص دهیم اما واقعاً بهترین جا برای قهوه دمای اتاق است تا روغن‌های طبیعی آن بتوانند طعم خود را حفظ کنند.

 

گیاهان: به‌جای آنکه آن‌ها را در کیسه‌ای پلاستیکی خفه کنید می‌توانید در ظرفی شیشه‌ای پر از آب روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و به هنگام آشپزی از آن‌ها استفاده کنید.

 

ازجمله دیگر غذاهایی که نباید در یخچال نگهداری کنید می‌توان به سیر، میوه‌های خشک‌شده، تن ماهی وکیوم شده، سس تند، سس سویا، ادویه، مربا اشاره کرد.

کلید واژه ها: خوردنی ها یخچال

آیا درباره نمک دریا می دانید؟

نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی‌های محلول می باشد زیرا نمک کاملا تصفیه شده و تبلور مجدد انجام می شود و دارای درصد خلوص ۹/۹۹ می باشد.

آنچه درباره نمک دریا نمی دانید

 وزارت بهداشت ظرف 20 سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده یکی از راه های اصلی رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد.

 نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری همراه است، از جمله این عوارض می‌توان به گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی اشاره کرد.

 مصرف نمک تصفیه شده ید دار ،کم یا زیاد؟

انجمن قلب آمریکا میزان نمک مصرفی را برای افراد عادی روزانه 6 گرم و افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی (فشارخون)، 4 گرم مجاز می‌داند.و این مقدار مصرف ، املاح معدنی ناچیزی را برای بدن فراهم می کند.

۵۰ درصد نمک از طرق مصرف نان، پنیر، رب گوجه، سس و انواع فست فودها وارد بدن می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان نمک مصرفی در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲گرم است!

راهکارهای کاهش مصرف نمک در غذا:

اضافه کردن نمک آخر طبخ غذا

مصرف در حد مجاز برای هر فرد

استفاده از چاشنی هایی نظیر آبلیمو جهت کاهش استفاده از نمک در غذا

 جهت کاهش بیماریهای غیر واگیر در کشور کاهش نمک مصرفی کمک شایانی به کاهش فشار خون و سایر بیماریهای غیر واگیر می کند.

نمک طعام باید حاوی تاریخ تولید و انقضاء بوده و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه داشته باشد.  همچنین درج عبارت نمک دریا و دریاچه روی بسته بندی نمک تخلف محسوب می شود و در صورت مواجه با این موارد می توانید با واحد رسیدگی به شکایات ادارات نظارت بر مواد غذایی تماس حاصل نمائید.

آیا نمک دریا مجاز است؟

تبلیغات گسترده مصرف نمک دریا و عرضه آن از طریق عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها و برخی داروخانه‌ها موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است.

نمک دریایی ، به طور کلی به نمک‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از آب دریا یا اقیانوس یا دریاچه  به دست می‌آیند و تصفیه نشده است  و دارای فلزات سنگین، نظیر کادمیوم ، سرب ، جیوه، آرسنیک و همچنین مواد معدنی مثل سدیم ، پتاسیم ،کلسیم ، منیزیوم،گچ و آهک است و احتمال بروز  بیماریهایی از جمله سرطان را افزایش می دهد.

شایان ذکر است بر اساس سیاست های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تولید و عرضه هرگونه فرآورده نمک تحت عنوان نمک دریا غیر مجاز می باشد.

 

کلید واژه ها: نمک دریا

آیا می دانید نمایه گلیسمیک چیست؟

نمایه گلیسمی ،معیاری برای طبقه بندی غذاهای نشاسته ای است . مبنای این طبقه بندی ،تغییر سطح گلوکز خون پس از مصرف این غذاهاست. غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش زیادی می یابد ،نمایه گلیسمیک  بالایی دارند،و بر عکس،غذاهایی که پس از مصرف آنها سطح گلوکز خون افزایش کمی میابد،نمایه گلیسمیک پایینی دارند. استفاده از مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین موجب می شود تا احساس سیری بیشتری به طول انجامد که این اثر در کاهش وزن هم کاربرد دارد. از مواد غذایی که نمایه گلیسمیک بالایی دارند میتوان به نان سفید،خربزه،کشمش،هندوانه،هویج پخته،خرمای خشک،پیتزا اکثر شیرینی ها ،پوره سیب زمینی اشاره کرد. از مواد غذایی که نمایه گلیسمیک کمی دارند میتوان به نان های تهیه شده از آرد کامل،جو دوسر،نان سنگک،حبوبات،مرکبات،سبزیجات برگ سبز،تره فرنگی لوبیاسبز کلم بروکلی ،گل کلم ،گوجه فرنگی ،ماست، شیر ،مغزها و قارچ اشاره نمود.

مضرات سویا چیست؟

  • آلرژی و حساسیت به سویا معمول بوده و اگر شما به سویا و یا سایر اعضای خانواده سویا حساسیت دارید، نمی‌بایست آن را مصرف نمایید. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش و یا افت فشار ناگهانی شود.
  • سویا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد و در افرادیکه داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، یا اختلالات خونریزی دارند می‌بایست با احتیاط و کم مصرف شود.
  • سویا ممکن است سطح قندخون را پایین بیاورد پس افراد دیابتی و یا کسانیکه قندخون پایینی دارند باید با احتیاط آنرا مصرف کنند.
  • افرادیکه دچار کم خونی، فیبروز کیستیک یا اختلالات تیروئید، معده، روده، سیستم ایمنی و قلبی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.
  • افراد مبتلا به نقرس بهتر است مصرف سویا را کم و محدود نمایند.

مصرف سویا در بارداری و شیردهی

سویا به عنوان جزئی از رژیم غذایی در زنان باردار و شیرده معمولا بدون اشکال می‌باشد. با اینحال از مصرف زیاد سویا در دوران بارداری و شیردهی باید خودداری نمود.

کلید واژه ها: سویا مضرات

محصولات تراریخته چه محصولاتی هستند؟

محصولات تراریخته؛ محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستند که در دنیا با نام (جی ام او) شناخته شده‌اند، این محصولات به شکل دست کاری ژنتیکی اصلاح شده است، تعریف ساده از این محصولات این است که؛ این محصولات به روش دست کاری پزشکی در آزمایشگاه ساخته شده است؛ یعنی یک ژن بیگانه را وارد یک محصول کرده‌اند، در مهندسی ژنتیک تراریخته می‌توان ژن هرچیزی را وارد محصول دیگر کرد مثلاً ژن سم مار را وارد یک محصول کرد، با اینکه به هم مربوط نیستند اما این نوع دست کاری ها را می‌توان با این روش انجام داد، سی سال پیش دانشمندان به فکر افتادند که چرا از این روش برای محصولات کشاورزی استفاده نکننیم و گیاهی به‌وجود آوریم که نیازی به سم پاشی نداشته باشد و یا یک گیاه را اصلاح کنیم، برای مثال قارچ‌های خوراکی بعد از مدتی لکه دار می‌شوند و مردم آن‌ها را نمی‌پسندند با روش اصلاح ژنتیکی از لکه شدن قارچ‌ها جلوگیری کردند و یا گوجه‌فرنگی وقتی برای مدتی بماند نرم می‌شود و دانشمندان با همین روش از نرم شدن گوجه‌فرنگی نیز جلوگیری کردند در واقع ژن این محصولات را دست کاری کردند و محصولاتی را پدید آوردند که در طبیعت وجود ندارد، در روش دست کاری ژنتیکی، می‌توانند ژن یک محصول را حذف و یا یک ژن بیگانه را به آن اضافه کنند، برای مثال در مزارع ذرت که وسعت این مزارع زیاد است و نمی‌شود به شکل سنتی و مرسوم آن‌ها را وجین کرد، دانشمندان آمدند از یک باکتری به نام (بی تی) ژنی را به دست آوردند که در برابر آفات مقاومت می‌کرد و با آن ژن سم ضد آفت تولید می‌کرد، این ژن را وارد دانه‌های این ذرت وارد کردند، این ذرت تراریخته اکنون ژنی دارد که توانایی تولید سم را دارد و آفت با خوردن شیره این گیاه، سم وارد بدنش می‌شود و از بین می‌رود، از طرفی در کشورهایی که مزارع ذرت وسیع دارند برای جلوگیری از رشد علف هرز از روشی استفاده می‌کنند که متأسفانه در کشور ما نیز در حال شکل گرفتن است، در این روش؛ سمی به نام سم علف هرز کش تولید شده که با هواپیما روی مزارع پاشیده می‌شود، اما چون این سم قوی است دیدند روی محصول نیز اثر می‌گذارد، برای جلوگیری از این مشکل مجبور شدند ژن دیگری را نیز وارد ذرت کنند تا در برابر علف کش ها مقاومت کند، اکنون سوال اینجا است که آیا این ژن‌هایی که وارد ذرت‌ها شده است برای انسان مشکل‌زا است یا نه، در ریشه ذرت این ژن بی تی وجود دارد اما چرا وارد دانه‌ها نشده است؟چند سال پیش فردی با کمک بنیاد راکفلر که بنیادی صهیونیستی است، این ژن‌ها را وارد برنج کرد و اکنون ما نمی‌دانیم که کدام برنج که در بازار است؛ تراریخته شده‌اند، خانم دکتر صالحی، استاد دانشگاه رشت، دو سال پیش آزمایشی انجام داد که نتیجه عجیبی داشت، بر اساس این تحقیق 48 درصد برنج‌های بازار ایران و البرز تراریخته میباشد.

کلید واژه ها: محصولات تراریخته

آشنایی با خواص به دانه؟

به دانه، دانه های میوه درخت به (Cydonia oblanga Miller) از خانواده گل سرخ است. این دانه ها به رنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره، تقریبا مخروطی شکل دارای دو پهلوی صاف و نوکی باریک می باشد.زمان جمع آوری و خشک نمودن دانه های به، پس از رسیدن میوه به و در فصل پاییز می باشد. خشک کردن دانه ها در دمای 40-50C انجام می شود.

درخت  به  بومی مناطق جنوب غربی و مرکزی آسیا، و بخش هایی از اروپا می باشد. پراکنش درخت به در ایران شامل  نقاط شمال،  شمال غرب خصوصا استان های گیلان، مازندران، آذربایجان، لرستان و کرمانشاه و نواحی مرکزی است.

از به دانه در درمان التهاب مخاط دهان و گلو و تسکین خشونت و گرفتگی صدا، سرفه و یبوست خفیف استفاده می گردد. همچنین در صنایع دارویی به عنوان امولسیون کننده و سوسپانسیون کننده و در صنایع آرایشی- بهداشتی در فرآورده های پوستی، مرطوب کننده، ضد چین و چروک و فرآورده های مو (حالت دهنده ها و نرم کننده ها) مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف خوراکی : خیسانده یک قاشق چایخوری دانه به در یک فنجان آب

مقدار مصرف موضعی: کاربرد غلظت 5-1 % از موسیلاژ در فرآورده های پوست و مو

موارد احتیاط: در صورت جدا شدن پوست دانه از مغز آن و در مجاورت با آب اسید سیانیدریک ایجاد می شود.

شرایط نگهداری: به دانه بایستی در ظروف دربسته و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

اشتباهات: گاهی دانه های میوه سیب و گلابی به جای به دانه و یه به صورت مخلوط با آن به بازار عرضه می گردند.

کلید واژه ها: به دانه

آیا با خواص خاکشیر آشنایی دارید؟

خاکشیر (خاکشی) یا خُبّه ، دانه های گیاه Descureania Sophia (L.) Schur. از خانواده شب بو (Cruciferae) می باشد. دانه ها، ریز به رنگ زرد آجری یا قهوه ای روشن دارای سطح ناصاف و شکل بیضی کشیده می باشد که یک رأس آن بریده و دارای حلقه قهوه ای رنگ شفاف است. دانه های خاکشیر معمولا در مرداد و شهریور ماه پس از به میوه نشستن گیاه جمع آوری می گردد.

در بازار گیاهان دارویی با دو نام خاکشیر شیرین و خاکشیر تلخ ارائه می گردد که هر دو نوع کاملا شبیه بوده و تفاوت رنگ آنها مربوط به تازه بودن و یا کهنگی دانه هاست.  خاکشیر گیاهی علفی است که بومی آمریکای شمالی است ولی در مناطق معتدل هیمالیا، سراسر اروپا، آفریقا و اغلب نواحی ایران هم می روید.

از خاکشیر به عنوان ملیّن، اشتهاآور، مقوی معده و کاهش دهنده ی دمای بدن همراه با مقدار کمی آب سرد استفاده می گردد.

مقدار مصرف خوراکی : روزی سه بار و هر بار 8-4 گرم به صورت خیسانده

موارد احتیاط: تا کنون هیچ عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف به جای مقادیر درمانی گیاه مزبور شناسایی نشده است. ولیکن در صورت مصرف بیش از حد ممکن است به بروز عوارض دیژیتال مانند گردد که تهوع ، استفراغ، اسهال، سر درد، اختلالات ریتمی قلب می باشد،گواینکه تا کنون هیچ موردی دال بر مسمومیت ناشی از مصرف گیاه مزبور گزارش نشده است.

موارد منع مصرف : در بارداری وشیردهی منع مصرف دارد

کلید واژه ها: خاکشیر

با داروهای اضافه در خانه چه کنیم؟

نگهداری دارو در منزل برای روز مبادا بسیارخطرناک و ناراحت کننده است؛ با این حال اگر لازم است که مقادیری دارو در خانه نگهداری کنید بهتر است شرایط درست نگهداری از آن را بدانید.

  1. نگهداری دارو در یخچال فقط برای داروهایی که یخچالی هستند ضروری و مناسب است.
  2. اگر روی جعبه دارو نوشته شده در دمای اتاق نگهداری شود باید دارو را در دمای ۲۱ تا ۲۵ درجه  معمول اتاق نگهداری کنید.
  3. شربت های تاریخ گذشته را در فاضلاب خالی کنید و شیشه های آن را دور بریزید.
  4. هنگامی  که به پزشک مراجعه می کنید لیست داروهایی که در منزل دارید را به او اطلاع دهید تا از تجویز مجدد آنها خودداری کنید.
  5. نحوه نگهداری صحیح هردارو را بدانید و در همان شرایط نگهداری کنید.
  6. داروهایی که تاریخ انقضای آنها به پایان رسیده است را به شکل صحیح معدوم کنید، بهتر است قرص ها و کپسول ها را با زباله های تر مخلوط کنید.
  7. به هیچ وجه دارو را به داروخانه بازنگردانید زیرا وقتی دارو از داروخانه خارج شد شرایط نگهداری آن خارج از کنترل است.
  8. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

کلید واژه ها: داروهای اضافه در خانه

علائم سرماخوردگی

اغلب علائم سرماخوردگی یک تا سه روز پس از آلودگی به ویروس ظاهر می‌شوند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. برخی از آن‌ها عبارتند از:
آبریزش بینی
گلو درد
سرفه
احتقان و گرفتگی بینی
درد خفیف بدن
سردرد
عطسه
تب
احساس ناخوشی و ضعف
درمان دارویی سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده که دارویی برای درمان سرماخوردگی مناسب‌تر است که با توجه به شدت و نوع سرماخوردگی و همچنین شرایط بیمار، قدرت اثر متفاوتی داشته باشد. قرص کلداکس یکی از قرص‌های درمان سرماخوردگی است که انواع مختلفی دارد. هر نوع آن با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود و به همین دلیل عوارض جانبی آن برای بیمار بسیار کم است.

در واقع هر نوع قرص کلداکس از درصدهای متفاوتی از ترکیبات دارویی ضد تب، ضد احتقان، ضد سرفه و ... تشکیل شده است. با تجویز نوع مناسب قرص کلداکس، بیمار دوزهای کافی و مناسبی را جهت درمان خود دریافت می‌کند و در نتیجه مصرف قرص کلداکس در صورت مصرف صحیح عوارضی نخواهد داشت. در این مطلب قصد داریم بطور کامل اطلاعات دارویی قرص‌های کلداکس را به تفکیک بررسی و معرفی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با انواع قرص کلداکس و موارد مصرف آن و همچنین عوارض جانبی قرص کلداکس آشنا شوید.

انواع قرص کلداکس و ترکیبات دارویی آن‌ها

همانطور که گفته شد، قرص‌های سرماخوردگی کلداکس انواع مختلفی دارند. در ادامه به انواع مختلف قرص کلداکس و ترکیبات دقیق دارویی آن‌ها می‌پردازیم.

ترکیبات کلداکس سینوس و آلرژی: این نوع از کلداکس در درمان علائم سینوزیت، آلرژی و رفع حساسیت و آبریزش بینی مؤثر است و ترکیبات آن عبارتند از:
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید:  ۵ میلی گرم
* دیفن هیدرامین هیدروکلراید: ۲۵ میلی گرم

ترکیبات کلداکس روز و کلداکس شب: به دلیل ترکیب دارویی موجود در آن، این نوع قرص کلداکس علاوه بر اینکه سرفه را تسکین می‌دهد، هنگام شب موجب راحتی خواب بیمار می‌شود. ترکیبات هر دو نوع کلداکس روز و شب عبارت است از:

کلداکس روز (زرد رنگ):
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم
* دکسترومتورفان: ۱۵ میلی گرم

کلداکس شب (آبی رنگ):
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم
* دکسترومتورفان: ۱۵ میلی گرم
* کلرفنیرامین مالئات: ۲ میلی گرم

ترکیبات کلداکس آنفولانزا: این نوع کلداکس جهت رفع گرفتگی و احتقان بینی بسیار مؤثر بوده و در طول روز نیز هیچگونه احساس خواب آلودگی در فرد ایجاد نمی‌کند. ترکیبات دارویی کلداکس آنفولانزا عبارتند از:
* استامینوفن: ۵۰۰ میلی گرم
* فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی گرم

کدام نوع کلداکس برای درمان سرماخوردگی شما مناسب است؟

کلداکس سینوس و آلرژی: اگر سرماخوردگی شما همراه با درد و تب است، دچار آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و علائم آلرژی هستید و قصد دارید که هر چه سریع‌تر درمان شوید، کلداکس سینوس و آلرژی مناسب شرایط شماست و پیشنهاد می‌شود که این قرص را با اولویت بالاتری مصرف نمایید.

کلداکس روز و شب: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احتقان شده است، سرفه‌های زیادی دارید، در طول روز فرصت کافی برای استراحت در منزل را ندارید و می‌خواهید که در طول شب استراحت عمیقی داشته باشید، مصرف کلداکس روز و شب به شما پیشنهاد می‌شود.

کلداکس آنفولانزا: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احتقان شدید شده است و باید به کارهای روزانه خود نیز رسیدگی کنید، کلداکس آنفولانزا بهترین انتخاب برای شماست.

افراد بزرگسال و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند هر شش ساعت یک عدد قرص مصرف کنند.

عوارض جانبی قرص‌های کلداکس چیست؟

اگر چه  قرص کلداکس همانند بسیاری از داروها، بدون نسخه پزشک قابل تهیه است اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید زیرا در برخی موارد ممکن است که بیمار به ترکیبات شیمیایی داروی مورد نظر حساسیت داشته باشد یا بر اثر ابتلا به بیماری‌های خاص، واکنش‌ خطرناکی به دارو داشته باشد. با توجه به اینکه قرص کلداکس نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در واقع عوارض جانبی خطرناک برای قرص کلداکس شناخته نشده است و فقط ممکن است در برخی موارد، فرد به ترکیبات دارویی آن حساسیت نشان دهد.

پس برای اطمینان از اینکه با مصرف قرص کلداکس دچار هیچگونه عوارض جانبی نخواهید شد حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک با بررسی وضعیت جسمانی و سابقه پزشکی شما قادر خواهد بود که احتمال بروز حساسیت شما به ترکیبات دارویی را تشخیص دهد. همچنین از مصرف خودسرانه قرص کلداکس در دوران بارداری و شیردهی حتماً خودداری کنید.

متادون چیست؟ آیا متادون خطرناک است؟

متادون چیست؟
متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولین بار براى تسکین درد به کار رفت. درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیرى کرده و تقاضاى آن را کاهش داده و یا از بین مى‌برد، براى اولین بار در سال‌هاى ۱۹۶۰ برای درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.
در واقع متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد. متادون یک شبه افیونى (اپیوئید) مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى‌ها یا طبیعى هستند مانند مرفین و کدئین که فرآورده‌هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه‌افیونیهاى نیمه‌مصنوعى هستند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است.
آیا متادون خطرناک است؟
محمد علی شاطری، مشاور مرکز درمانی ترک اعتیاد در گفتگو با خبرنگار فردا می گوید: متادون سیستم درمانی است که در کل دنیا از آن استفاده می شود. در واقع این ماده درمان نگه دارنده می باشد. طوری که با تجویز این دارو برای معتادان، سعی می کنیم آسیب های مواد را کم کنیم و به مرور زمان معتاد را به بیمار تبدیل کنیم. به عبارتی می توان گفت که متادون جایگزین مواد مخدر می شود و موجب می شود تا حالت خماری را در شخص ایجاد نمی کند. به این ترتیب معتاد به بیماری که دارو مصرف می کند تبدیل خواهد شد.
زمانى که متادون طبق تجویز پزشک دریافت مى شود، بى خطر بوده و آسیبى به اعضاى داخلى و یا قدرت تفکر وارد نمى کند، حتى اگر براى سال ها به طور روزانه مصرف شود. از سوى دیگر متادون یک داروى قوى است و مى‌تواند براى کسانى که آن را به طور منظم دریافت نمى کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند.این دارو حتى دوزهاى بسیار پائین نیز مى‌تواند براى کودکان کشنده باشند. از این رو تجویز متادون با دقت پایش و کنترل مى شود.

کلید واژه ها: متادون

پاسخ به سؤالات متداول درباره قرص نوروبیون

من مصرف قرص نوروبیون را در روز بخصوصی فراموش کردم، چه باید بکنم؟
اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، لطفاً به محض اینکه یادتان آمد، آن دوز را مصرف کنید. اما اگر زمان آن نزدیک به دوز بعدی دارو است، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید. در این موارد توصیه می‌شود دوز دارو را دو برابر نکنید.

من قرص نوروبیون را بیشتر از دوز تجویز شده مصرف کردم، چه باید بکنم؟
اگر احساس می‌کنید بیشتر از مقدار توصیه شده، نوروبیون مصرف کرده‌اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اوردوز کردن در مصرف نوروبیون می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود.

آیا مصرف قرص نوروبیون در دوران بارداری مجاز است؟
مصرف قرص نوروبیون در دوران بارداری مجاز است و خطری مرتبط با مصرف نوروبیون به اندازه‌ی توصیه شده توسط پزشک وجود ندارد.

آیا مصرف قرص نوروبیون در دوران شیردهی مجاز است؟
مصرف قرص نوروبیون طی دوران شیردهی مجاز است و خطری مرتبط با مصرف نوروبیون به اندازه‌ی توصیه شده توسط پزشک وجود ندارد.

آیا وقتی قرص نوروبیون مصرف می‌کنم می‌توانم رانندگی کنم؟
نوروبیون منجر به عوارضی مانند خواب‌آلودگی یا تاری دید نمی‌شود و بعد از مصرف نوروبیون می‌توانید رانندگی کنید.

من قرص نوربیونی مصرف کردم که تاریخ مصرف آن گذشته بود، چه باید بکنم؟
مصرف یک دوز قرص نوروبیونی که تاریخ مصرف آن گذشته، منجر به عارضه‌ی خاصی نمی‌شود اما جهت احتیاط توصیه می‌کنیم با پزشک مشورت کنید.

آیا به طور کلی مصرف قرص نوروبیون برای ما مجاز است؟
بله، مصرف قرص نوروبیون به طور کلی در صورتی که به اندازه‌ی تجویز شده باشد، بی‌خطر است.

قرص نوروبیون معمولاً به چه افرادی توصیه می‌شود؟
فواید بالقوه‌ی قرص نوروبیون در توانایی آن برای پیشگیری از کمبود ویتامین B‌ و عوارض و مشکلات مرتبط با کمبود این ویتامین می‌باشد. بیشتر افراد می‌توانند ویتامین B کافی را از طریق غذاهایی که می‌خورند دریافت کنند؛ اما گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض کمبود ویتامین B قرار دارند؛ مانند:
. افراد بالای 50 سال
. زنان باردار
. افرادی که بیماری‌های مزمن دارند
. افرادی که رژیم غذایی محدودی دارند مثلاً وگان‌ها یا گیاهخوارها
. افرادی که داروهای بخصوصی مصرف می‌کنند، مثلاً متفورمین و داروهای کاهنده‌ی اسید معده

کلید واژه ها: قرص نوروبیون

چرا مردم باید در برابر آنفولانزا واکسینه شوند؟

پاسخ به ۱۵ سوال متداول درباره واکسن آنفولانزا

 

تقریبا تمامی کسانی که بالای ۶ ماه سن دارند، می‌توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. البته شرایط خاصی و یا عدم مصرف آنفولانزا برای عده معدودی نیز در نظر گرفته شده است. واکسینه کردن افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا بسیار مهم است.

 

 

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: آنفولانزا یک از بیماری‌های کاملا جدی است که می‌تواند باعث بستری شدن شخص بیمار و در پاره‌ای اوقات سبب مرگ نیز شود. موارد ابتلا به آنفولانزا در هر فصلی متفاوت است و همچنین نحوه‌ٔ تکثیر این بیماری در افراد مختلف با هم فرق دارد. هر ساله میلیون‌ها نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند. از این بین صدها هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و همچنین سالانه ده‌ها هزار نفر نیز به خاطر ابتلا به این ویروس خطرناک جان خود را از دست می‌دهند. ویروس آنفولانزا می‌تواند افراد سالم را بیمار کند و از طریق همان افراد به راحتی گسترش یابد. واکسن سالانه آنفولانزا بهترین راه برای کاهش و کنترل این بیماری مرگبار است. وقتی مردم استقبال بیشتری از واکسن آنفولانزا می‌کنند، سطح گسترش این ویروس نیز، در جامعه کاهش می‌یابد.

 

 

 


چگونه واکسن‌های آنفولانزا کار می‌کنند؟


واکسن های آنفولانزایی که برای انسان در نظر گرفته می‌شود، تقریبا دو هفته پس از واکسیناسیون آنتی بادی‌ها را در بدن ایجاد می‌کنند. این آنتی بادی‌ها بدن را در برابر عفونت حاصل از ویروس آنفولانزا حفظ می‌کند. واکسن‌های سنتی آنفولانزا با نام واکسن‌های سه گانه بدن شما را در برابر حمله ویروس آنفولانزا حفظ می‌کند. این واکسن‌های سه گانه با سه نمونه ویروس آنفلوانزای) A (H1N1، یک ویروس آنفلوآنزا(A (H3N2 و یک ویروس آنفلوانزای B ساخته شده است. البته واکسن چهار گانه نیز برای محافظت شما در برابر انواع ویروس‌های آنفولانزا ساخته شده است.


چه نوع واکسن آنفلوانزا در دسترس است؟


هر دو واکسن‌های سه گانه (سه جزء) و چهارگانه (چهار جزء) آنفولانزا در دسترس خواهند بود.

 

 


چه کسی مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا هستند؟


تقریبا تمامی کسانی که بالای ۶ ماه سن دارند، می‌توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. البته شرایط خاصی و یا عدم مصرف آنفولانزا برای عده معدودی نیز در نظر گرفته شده است. واکسینه کردن افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا بسیار مهم است. همچنین به افراد سالمند و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و ممکن است خیلی راحت به این بیماری مبتلا شوند، تزریق واکسن توصیه می‌شود. در کل استفاده از واکسن آنفولانزا به اشخاصی که ممکن است، بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان تهدید شود، توصیه می‌شود. به طور مثال افراد بالای ۵۰ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن و انسان‌هایی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، بهتر است از این واکسن استفاده کنند.


چه کسی نباید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟


CDC (مرکز کنترل بیماری‌ها) واکسن‌های مختلف آنفولانزا را برای استفاده عموم مردم در گروه‌های مختلف تایید کرده است. از جمله فاکتورهایی که تعیین می‌کند، شخص می‌تواند از واکسن آنفولانزا استفاده کند عبارتند از: سن، میزان سلامتی و هر گونه آلرژی به واکسن آنفلوانزا یا اجزای آن است. واکسن آنفولانزا برای افراد زیر ۶ ماه و اشخاصی که به واکسن و مواد درونش آلرژی دارند و همچنین کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند، توصیه نمی‌شود. قبل از استفاده از واکسن آنفولانزا باید با پزشک خود مشورت کنید.


زمان مناسب برای تزریق واکسن چه موقعی است؟


توجه داشته باشید پیش از آنکه ویروس آنفولانزا در جامعه گسترش یابد باید واکسن دریافت کرده باشید. یادتان نرود حدودا دو هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی‌های موجود در واکسن کار خود را برای حفاظت از بدنتان شروع کنند. قبل از شروع فصل سرما بهترین موقع برای تزریق واکسن آنفولانزا است. چرا که با سرد شدن هوا فعالیت ویروس آنفولانزا چندین برابر می‌شود. کودکانی که نیاز به ۲ دوز از واکسن دارند، باید زودتر اقدام به واکسیناسیون کنند، چرا که فاصله هر دوز از واکسن باید حداقل ۴ هفته باشد.

 

 


کجا می‌توان واکسن آنفلوانزا را دریافت کنیم؟


تقریبا تمام داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت و حتی در برخی موارد مراکز بهداشتی دانشگاه‌ها این واکسن را ارائه می‌کنند. دریافت این واکسن نیازی به نسخه پزشک و یا مراقبت ویژه توسط پرستاران ندارد. اما بهتر است که شما تزریق این واکسن را در یک محیط درمانی انجام دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانند، اقدامات لازمه را انجام دهند. مشورت با پزشکان درباره تزیق واکسن به نفع شما خواهد بود.

 

 

 


چرا باید هر ساله واکسن آنفولانزا تزریق کرد؟


استفاده از واکسن آنفولانزا در هر سال به دو دلیل ضروری است؛ اول اینکه پاسخ بدن به واکسیناسیون در طول زمان کاهش می‌یابد، بنابراین برای محافظت مطلوب، تزریق واکسن سالیانه لازم می‌شود. دوم اینکه ویروس‌های آنفولانزا دائما در حال تغییر هستند، برای همین منظور متخصصین هر ساله در حال بررسی واکسن آنفولانزا هستند و گاهی اوقات آن را به روز می‌کنند تا بتوانند با تغییر رویکرد ویروس آنفولانزا بهتر مبارزه کنند. برای همین منظور برای محافظت بیشتر باید هر ۶ ماه یکبار و یا سالیانه واکسینه شوید.


آیا واکسن آنفلوآنزا درست کار می کند؟


در سوال این جواب باید بگویم که نه! چرا که دو هفته زمان می‌برد تا واکسن روی بدن تاثیر بگذارد. اگر شخصی در این مدت به ویروس آنفولانزا مبتلا شود، به ناچار باید دوره نقاهت را بگذراند. به همین دلیل تاکید می‌شود که واکسن در اوایل فصل پاییز پیش از آنکه دوره سرما و فصل آنفولانزا شروع شود، تزریق را انجام داده باشید.


آیا پس از تزریق واکسن سالیانه آنفولانزا باز هم امکان ابتلا به به این بیماری وجود دارد؟


بله، پس از تزریق واکسن آنفولانزا امکان آلوده شدن به این ویروس وجود دارد. توانایی واکسن آنفولانزا برای حفاظت شما در برابر این بیماری به سن و وضعیت سلامت فرد در هنگام واکسیناسیون و نیز شباهت ویروس‌هایی که در جامعه با واکسنی که تزریق شده است دارد. اگر ویروس ضعیف شده واکسن آنفولانزا که به شما تزریق می‌شود با ویروس آنفولانزایی که در جامعه گسترش یافته است، مطاقبت داشته باشد، اثر بخشی واکسن بالا خواهد بود. در غیر این صورت واکسن آن چنان کارایی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که واکسن‌هایی را مصرف کنید که حتما مربوط به همان سال باشد تا سازگاری برای مبارزه با ویروس‌های جدید را در خود داشته باشد.

 

 


مزایای تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟


در حالی که استفاده از واکسن آنفولانزا می‌تواند متفاوت باشد. با این تفاسیر دلیل زیادی برای استفاده کردن از واکسن آنفولانزا سالیانه وجود دارد.


۱. واکسن آنفولانزا می‌تواند جان شما را از ابتلا به ویروس آنفولانزا حفظ کند.


۲. تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند درصد بستری شدن کودکان و افراد مسن را بر اثر ابتلا به ویروس آنفولانزا کاهش دهد.


۳. تزریق واکسن آنفولانزا یک ابزار پیشگری مهم برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

 

۴. تزریق واکس آنفولانزا باعث کاهش بستری شدن افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی و بیماران قلبی می‌شود.


۵. واکسیناسیون در حین و پس از بارداری می‌تواند از مادران باردار محافظت کند. این اثر بخشی در کودکان تازه متولد شده نیز تاثیر گذار است.


۶. مطالعات نشان داده است، واکسن آنفولانزا در زنان باردار خطر ابتلا به عفونت حاد تنفسی ناشی از آنفولانزا را در آن‌ها کاهش می‌دهد. همچنین این اثر بخشی بر روی کودکان تا چند ماه پس از تولد مشاهده شده است.


۷. واکسن آنفولانزا می‌تواند تشدید بیماری را در شما کاهش داده و همین امر خطر مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا را نیز کاهش می‌دهد. همچنین این امر سبب می‌شود، افرادی که با شما زندگی می‌کنند، از طریق شما به این ویروس مبتلا نشوند.


آیا واکسن می‌تواند از شما حفاظت کند، حتی اگر با ویروس سال سازگار نباشد؟


بله، آنتی بادی‌های موجود در واکسن می‌تواند بدن شما را در برابر حمله انواع ویروس‌ها آنفولانزا حفظ کند. ممکن است آن اثر بخشی واقعی را نداشته باشد اما بی تاثیر نیز نیست. در هر صورت می‌تواند، اثر بخشی ویروس‌های مهاجم را در بدن کاهش دهد. ریشه کن کردن ویروس در بدن بسته به واکسنی دارد که شما در آن سال تزریق کرده‌اید.

 

 


آیا واکسن‌هایی که درست می‌شوند، برای مبارزه با همان ویروس‌هایی هستند که در جامعه گسترش یافته‌اند؟


همان طور که گفته شد، ویروس‌های آنفولانزا هر چند مدت یک بار تغییر استراتژیک می‌دهند. این بدان معنی است که خودشان را در برابر واکسن‌های قدیمی قوی‌تر می‌کنند، از این رو متخصصین این حوزه سعی می‌کنند با کشت ویروس‌های جدید راه‌های مبارزه تازه‌تری را در واکسن‌ها ایجاد کنند. بنابراین ممکن است که واکسنی که هر سال تولید می‌شود، توانایی نابودی ویروس‌های جدید را داشته باشد.

 


آیا واکسن آنفولانزا خود می‌تواند باعث بیماری آنفولانزا شود؟


نه، واکسن آنفولانزا قادر نیست باعث ایجاد بیماری آنفولانزا در بدن شود. هر چند که ویروس‌های ضعیف شده این بیماری را در خود داشته باشد. از آنجایی که ویروس درون واکسن‌های آنفولانزا به صورت غیر فعال تزریق می‌شوند و همچنین اسپری‌هایی که ویروس آنفولانزا را از طریق بینی وارد بدن می‌کنند، زنده هستند اما به صورت ضعیف شده به بینی اسپری می‌شوند. چنین ویروس‌هایی توانایی تکثیر و غلبه بر سیستم دفاعی بدن ما را ندارند. این ویروس‌ها که به بینی اسپری می‌شوند، فقط می‌توانند در دمای پایین از خود فعالیت داشته باشند. پس این گونه ویروس‌ها نمی‌توانند درون ریه‌ها و یا دیگر مناطق گرم بدن گسترش پیدا کنند. ممکن است که واکسن آنفولانزا همراه با عوارض باشد اما این عوارض خفیف و کوتاه مدت خواهد بود. در ادامه با برخی از عوارض جانبی و جزئی استفاده از واکسن آنفولانزا آشنا می‌شوید؛ درد، قرمزی، و یا تورم در محل تزریق، تب در درجه پایین و تیر کشیدن سر، می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از واکسن آنفولانزا باشد.


ویروس‌های واکسن اسپری بینی ضعیف شده هستند و در اغلب موارد با عوارض خاصی همراه نیستند. اما در کودکان عوارض جانبی استفاده از اسپری بینی ممکن است باعث آبریزش بینی، خستگی، سردرد، استفراغ و حتی دردهای عضلانی منجر شود. عوارض جانبی استفاده از واکسن اسپری بینی در بزرگسالان ممکن است، باعث به وجود آمدن؛ آبریزش بینی، سردرد، گلو درد و سرفه شود. چنین علائمی معمولا در یک مدت کوتاه، پس از تزریق و یا اسپری کردن واکسن شروع می شود که بسیار ملایم و کوتاه مدت خواهد بود. تقریبا همه افرادی که واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند، پس از تزریق دچار مشکلات جدی و خاصی نمی‌شوند. با این حال در موارد نادر، واکسیناسیون آنفلوانزا می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند واکنش شدید آلرژیک شود.

 

 


چه میزان واکسن در طول ۲۰۱۷-۲۰۱۶ در دسترس خواهد بود؟


واکسن آنفولانزا توسط تولید کنندگان خصوصی تولید می‌شود، بنابراین میزان عرضه به تولید کنندگان بستگی دارد. در ابتدا تولیدکنندگان واکسن تخمین زده بودند که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۵۱ میلیون تا ۱۶۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای تزریقی (یعنی واکسن‌های غیرفعال شده و واکسن آنفلوانزا) در دسترس خواهد بود.


کجا می‌توانم اطلاعاتی در مورد عرضه واکسن پیدا کنم؟


اطلاعات مربوط به تامین واکسن در وب سایت CDC آنفلوانزا موجود است.


توجه ویژه به کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند


توصیه‌هایی برای واکسیناسیون افراد مبتلا به آلرژی‌های تخم مرغ از سال‌های گذشته (تا سال جاری) هیچ تغییر نکرده و به قوت خود باقی است. افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، می‌توانند واکسن‌های مخصوص به خود را با مجوز رسمی که برای شرایط سنی آنها درست شده، تهیه کنند. افرادی که واکنش آلرژیک شدید نسبت به تخم مرغ دارند، باید در مکان‌های بیمارستانی و یا درمانگاهی پیشرفته زیر نظر پزشک تزریق کنند. این گونه افراد باید ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن در درمانگاه و یا بیمارستان حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشکل اقدامات لازم روی آنها صورت گیرد.


منبع: cdc.gov

کلید واژه ها: واکسن آنفلوانزا

مسمومیت دارویی چیست؟

مسمومیت دارویی یکی از متداول‌ترین انواع مسمومیت‌هاست. استفاده بیش از حد از هر دارو یا ماده‌ای می‌تواند باعث این نوع مسمومیت شود.

 


 

کودک و دارو

 

گاهی حتی استفاده از داروهایی که به قصد درمان فرد تجویز شده‌اند، در همان دوز مجاز مصرفی ممکن است به دلایلی مانند وجود مشکلات زمینه‌ای در فرد و یا تداخل دارویی با یک داروی مصرفی دیگر، منجر به بروز مشکلات در بدن فرد و مسمومیت دارویی شوند.

 

سن بیمار، نوع بیماری و همچنین مکانیزم دفع دارو از بدن از نکاتی است که باید در تجویز و مصرف داروها حتما مورد توجه قرار بگیرند. برای مثال فردی که کلیه‌اش دچار مشکل است، نمی‌تواند داروهایی که از طریق کلیه دفع می‌شوند را مصرف کند و اگر از چنین داروهایی حتی در دوز پایین استفاده کند دچار مسمومیت می‌شود.

 

همین موضوع در مورد مصرف داروهایی که از طریق سیستم گوارش دفع می‌شوند، از سوی فردی با مشکلات گوارشی هم صدق می‌کند.

 

دانستن این نکته هم جالب است که مصرف مداوم داروهای به ظاهر بی‌خطری مانند استامینوفن که برخی آن را مانند نقل و نبات می‌خورند، باعث می‌شود به مرور زمان مقدار این ماده در بدن به بیش از حد مجاز برسد و فرد را با علائم مسمومیت دارویی مواجه کند.

 

اما گروه دیگری از داروها به محض مصرف و ورود به بدن موجب بروز مسمومیت می‌شوند، مثلا اگر راه تزریق دارو براساس استاندارد گفته شده نباشد و دارویی که باید به صورت عضلانی تزریق شود، به اشتباه داخل رگ تزریق گردد ممکن است بسیار خطرناک باشد و آسیب های جدی به بدن وارد کند، چون میزان دارو از حد معمول بسیار بیشتر است و عوارض خطرناکی به همراه خواهد داشت.

 

در مورد بعضی از داروها هم دوز درمانی با دوزی که باعث بروز مسمومیت می شوند بسیار به هم نزدیک است و مصرف کمی بیش از حد تجویز شده می‌تواند باعث بروز مسمومیت دارویی شود.

اگر فرد مسموم حالت خواب آلودگی دارد یا مدت زیادی از مصرف دارویش گذاشته، شست وشوی معده و استفراغ فایده‌ای در این حالت ندارد

 

انواع مسمومیت دارویی

 

مسمومیت سهوی و عمدی دو نوع شایع مسمومیت دارویی هستند.

 

در مسمومیت سهوی دارو به اشتباه مصرف می‌شود. معمولا کودکان و حتی در برخی موارد بزرگسالان و افراد کهنسال قربانی این نوع از مسمومیت هستند. مثلا فردی به پزشک مراجعه می‌کند و باید یک قرص را در هفته دو یا سه بار مصرف کند، اما به طور اشتباهی روزی سه عدد قرص می‌خورد و بعد از چند روز دچار مسمومیت می‌شود.

 

در مسمومیت عمدی، فرد آگاهانه و عمدی داروی بیش از حد مصرف می‌کند. معمولا داروهایی که در منزل نگهداری می‌شوند، مثل قرص‌های آرام بخش و اعصاب از جمله داروهای مصرفی در این دسته هستند.

 

علایم و درمان

متاسفانه اکثر داروها علائم مشخص و اختصاصی برای تشخیص مسمومیت دارویی ندارند. بعضی داروها مثل آتروپین و امثال آن موجب گشادی مردمک چشم می‌شوند و اگر دارویی از این خانواده مصرف شود با معاینه چشم می‌توان فهمید که داروی مصرفی از چه دسته‌ای بوده است. ولی به غیر از این مورد نمی‌توان دارویی را که موجب مسمومیت شده است، حدس زد.

 

گاهی اوقات هم دیده می‌شود که بسیاری از مردم به دلایل مختلف مثلا سردرد یا دندان درد به‌طور مکرر از قرص‌هایی مثل استامینوفن استفاده می‌کنند. باید بدانید که مصرف یک یا دو عدد از این قرص باعث ایجاد مسمومیت نمی‌شود، ولی اثرات چنین دارویی در بدن به صورت تجمعی است، یعنی با مصرف مداوم چنین قرص‌هایی، اثرات آن در بدن جمع می‌شود و بعد از گذشت مدتی علایم مسمومیت را ایجاد می‌کنند.

تنفس تند یا حالت تهوع، سردرد و سرگیجه همگی از نشانه‌های مسمومیت چنین داروهایی هستند.

 

ولی مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که این علائم هم ویژگی اختصاصی مسمومیت نیستند و ممکن است با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند.

 

اما در هرحال اگر متوجه شدید که فردی سهوی و یا از روی عمد مقداری دارو مصرف کرده که ممکن است موجب مسمومیتش شود، باید حتما او را نزد پزشک یا مرکز مسمومان ببرید تا هر چه زودتر شست وشوی معده برای او انجام شود و درمان مناسب صورت بگیرد.

 

البته اگر شخص به طور اشتباهی دارویی مصرف کرده، درصورتی که می‌دانید که چه نوع دارویی استفاده کرده و هوشیار است، می‌توانید از مواردی که باعث استفراغ در انسان می‌شود استفاده کنید و اجازه ندهید تا داروها در بدن جذب شوند.

 

بعضی داروها مثل قرص دیازپام جذب بالایی دارند و سریعا جذب بدن می‌شوند، یعنی به محض ورود قرص در بدن اثر می‌کند. بنابراین در چنین مواردی مخصوصا اگر فرد مصدوم، کودک باشد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا خودتان فرد را به مرکز مسمومیت برسانید.

در صورت بد حال بودن مریض تماس با اورژانس بسیار ضروری است، چون ممکن است نیاز به مراقبت‌های دیگری باشد.

توجه به تاریخ مصرف داروها از دیگر نکات قابل توجه است. اگر داروها را بعد از گذشت تاریخ مصرف استفاده کنید آسیب جدی به بدن وارد می‌شود

 

اگر فرد مسموم حالت خواب آلودگی دارد یا مدت زیادی از مصرف دارویش گذاشته، شست وشوی معده و استفراغ فایده‌ای در این حالت ندارد، یعنی دارو وارد سیستم گردش خون شده بنابراین فرد را سریع به مرکز درمانی ببرید.

 

چنین بیماری به دلیل اینکه هوشیار نیست و دچار منگی می‌شود، ممکن است با استفراغ، محتویات معده وارد ریه‌اش شود و دچار خفگی گردد.

پس در این موارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که فرد مصدوم را وادار به استفراغ کنید، چون منجر به انسداد ریه خواهد شد و خطر خفگی به دنبال خواهد داشت.

 

پیشگیری از مسمومیت با داروها

بهترین راه برای پیشگیری از مسمومیت ناخواسته با داروها آن است که دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و از خود‌درمانی بپرهیزید و داروها را به هیچ عنوان در دسترس به خصوص کودکان قرار ندهید.

 

همچنین پیشنهاد می‌شود تا در خوردن داروهای سه حلقه‌ای ضدافسردگی نظیر «ایمن پرامین» بسیار دقت کنید. این قرص‌ها به طور معمول در همه خانه‌ها یافت می‌شود، اما مساله مهم این است که بدن افراد مختلف در دوزهای متفاوت این داروها عکس العمل عجیبی نشان می‌دهند.

 

بیمارانی هستند که با خوردن پنج عدد از این قرص‌ها دچار مسمومیت شده‌اند، اما شاید شخص دیگری 20 عدد از این قرص‌ها را مصرف کند، اما اتفاقی برایش نیفتد. بنابراین در مورد خیلی از داروها نمی‌توان به طور دقیق گفت که مصرف چه میزان از آن‌ها علایم مسمومیت را به همراه خواهد داشت، چون عکس‌العمل بدن افراد به میزان مصرف داروها بسیار متفاوت است.

 

یادتان باشد اگر دارویی را با تجویز پزشک برای درمان ناراحتی خاصی مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان در موارد دیگر برای رفع ناراحتی‌های دیگر مثل سردرد و غیره استفاه نکنید.

 

عدم رعایت این موضوع نیز می‌تواند موجب بروز مسمومیت دارویی شود، چون شرایط جسمانی شما ممکن است با گذشته متفاوت باشد، بنابراین از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید تا دچار مسمومیت نشوید.

 

توجه به تاریخ مصرف داروها از دیگر نکات قابل توجه است. اگر داروها را بعد از گذشت تاریخ مصرف استفاده کنید آسیب جدی به بدن وارد می‌شود.

 

بعد از گذراندن دوره درمانی اگر مقداری از دارو باقی مانده، سعی کنید تا آن را دور بریزید و در خانه نگهداری نکنید.

یادتان باشد که به هیچ عنوان نمی‌توانید شربتی را که چهار یا پنج ماه در یخچال نگهداری شده مصرف کنید، در غیراین صورت ممکن است باعث بروز مسمومیت در میان یکی از افراد خانواده شود.

کلید واژه ها: مسمومیت های دارویی

آیا ویتامین C می تواند سرماخوردگی را درمان کند؟

بسیاری از افراد بر این باورند که ویتامین C می تواند سرماخوردگی را درمان کند. اما تحقیقات این مسئله را تایید نمی‌کند. دوز بالای ویتامین C می تواند از افرادی که در معرض هوای سرد و فعالیت های بدنی شدید هستند در برابر سرماخوردگی محافظت کند اما شواهدی مبنی بر درمان سرماخوردگی با مصرف ویتامین C وجود ندارد. بنابراین متخصصان توصیه می کنند که بهتر است همه افراد ویتامین C کافی مصرف کنند تا از سرماخوردگی پیشگیری شود زیرا مصرف ویتامین C در حین سرماخوردگی تاثیر چندانی در بهبود بیماری ندارد.

کلید واژه ها: ویتامین c

 چرا بدن به ویتامین C نیاز دارد؟

ویتامین C مانند سایر ویتامین ها ترکیبات ارگانیکی هستند که حاوی کربن و اکسیژن می باشند. از آنجایی که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است بدن قادر به ذخیره سازی آن نیست بنابراین برای دریافت میزان کافی ویتامین C افراد باید به طور روزانه از منابع این ویتامین استفاده کنند.
ویتامین C در برخی از اعمال بدن ایفای نقش می کند. مثلاً تولید کلاژن، ال کارنیتین و برخی از نوروترانسمیترها به کمک ویتامین C انجام می‌شود. همچنین ویتامین C به سوخت و ساز پروتئین ها و فعالیت آنتی اکسیدان ها کمک می کند.
آنتی اکسیدان ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند. کلاژن که به کمک ویتامین C ساخته می شود اصلی‌ترین جزء بافت همبند است و جزء بیشترین پروتئین های موجود در بدن پستانداران است. بین یک تا دو درصد بافت عضلانی کلاژن است.
کلاژن جزو اجزای مهم در برخی بافت ها است مانند: تاندون ها، لیگامان ها، پوست، قرنیه، غضروف، استخوان ها، روده ها و عروق خونی.

کلید واژه ها: ویتامین c

در دوران بارداری و شیردهی چقدر کلسیم مصرف کنیم؟

چرا کلسیم؟ کلسیم، ماده معدنی کلیدی در دوران بارداری و شیردهی است. اگر چه این عنصر در سراسر زندگی فرد مهم است اما در دوران بارداری و شیردهی اهمیتش دو چندان می شود، چون مادر و فرزند هر دو به آن نیاز دارند. به طور متوسط جنین در دوران بارداری، به 30 گرم کلسیم نیاز دارد که 80 درصد آن در سه ماه آخر بارداری که اسکلت جنین به سرعت در حال رشد است، استفاده می کند.
در دوران شیردهی مقدار کلسیمی که از مادر به نوزاد منتقل می شود از 250 میلی گرم در بدو تولد به 1000 میلی گرم در ماه های بعد می رسد. به طوری که مادر بعد از 6 ماه شیر دادن به نوزاد، 6 درصد از توده استخوانی خود را از دست می دهد.

چقدر کلسیم؟ جالب است که بدانید زنان باردار و شیرده تفاوتی در نیاز به کلسیم با هم سن و سال های غیر باردار خود ندارند. همچنین مقدار کلسیم در شیر مادر به صورت خودبخودی تنظیم می شود و وابسته به کلسیم مصرفی مادر نیست. مقدار کلسیم المنتال مورد نیاز برای افراد 9 تا 18 سال 1300 میلی گرم و برای افراد 19 تا 50 سال 1000 میلی گرم است. این مقادیر برای همه افراد 18-9 سال و 50-19 سال صدق می کند و ربطی به باردار بودن یا نبودن فرد ندارد.

اما چرا با افزایش نیاز مادر لزومی به مصرف مقدار بیشتری کلسیم نیست؟
در دوران بارداری و شیردهی فرآیند هایی در بدن فعال می شود که سبب استفاده بهتر از کلسیم می شود. در این دوران جذب استخوانی و گوارشی کلسیم افزایش و دفع کلیوی آن کاهش می یابد. به عبارت دیگر  می توان گفت بدن در این دوران از ذخایر کلسیم خود محافظت می کند.
برخی افراد با تصور اینکه نیاز به مصرف کلسیم اضافی در دوران بارداری و شیردهی نیست، مصرف کلسیم را نادیده می گیرند. باید توجه داشت که درست است نیاز به کلسیم بیشتری در این دوران نیست اما حتما باید مقدار کافی کلسیم در روز (زنان زیر 18 سال 1300 میلی گرم و زنان بالای 19 سال 1000 میلی گرم) دریافت شود.
در دوران بارداری و شیردهی زنان مقداری از توده استخوانی خود را از دست می دهند.اما خبر خوب اینکه چند ماه بعد از بارداری و قطع شیردهی، در صورت مصرف کافی کلسیم، دانسیته توده استخوانی به حالت عادی بر می گردد. اما اگر مقدار کافی کلسیم در این دوران طلایی مصرف نشود، توده استخوانی ترمیم نشده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی در سنین بالاتر افزایش می یابد.
پس مصرف کافی کلسیم در زنان باردار و شیرده بسیار مهم است.

چگونه بفهمم که کلسیم کافی دریافت می کنم؟
مواد غذایی غنی از کلسیم شامل:
- لبنیات کم چرب: شیر، ماست، پنیر، دوغ و بستنی
- سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی
- ماهی ساردین
- بادام
منابعی هستند که با آن می توان محاسبه کرد که چقدر در روز کلسیم مصرف می کنیم.
در صورتی که مقدار مناسبی کلسیم مصرف نمی کنید می توان از مکمل ها استفاده کرد. برخی افراد مصرف مکمل های کلسیم را به طور کامل، جایگزین کلسیم مواد غذایی می کنند که این کار کاملا اشتباه است. توصیه می شود حداقل نیمی از کلسیم دریافتی از منابع غذایی باشد.

چند نکته کاربردی درباره انتخاب مکمل کلسیم و مصرف آن:
- انواع مختلفی از کلسیم مانند کربنات، سیترات، گلوکونات، لاکتات، هیدروکسی آپاتیت و ... در بازار وجود دارد. هنگام خرید محصول روی برچسب آن دقت کنید و دنبال مقدار کلسیم (کلسیم المنتال) فرآورده باشید نه مقدار ترکیبات کلسیم آن (مانند کلسیم سیترات، کلسیم کربنات و ...).
کلسیم المنتال مقدار واقعی کلسیمی است که بدن می تواند از ترکیبات کلسیم جذب کند. به عنوان مثال کلسیم کربنات 40 درصد کلسیم المنتال دارد، بنابراین 1250 میلی گرم کلسیم کربنات 500 میلی گرم کلسیم خالص دارد.

سیترات یا کربنات؟
دو شکل رایج تر کلسیم، کلسیم کربنات و کلسیم سیترات است. کلسیم کربنات به دلیل ارزان تر بودن و داشتن مقادیر بالاتری از کلسیم المنتال بیشتر مصرف می شود و اغلب انتخاب اول است.
مصرف کلسیم سیترات برای افراد زیر توصیه می شود:
افرادی که اسید معده کمی دارند مانند افراد بالای 50 سال و افرادی که داروهای مهار کننده اسید معده را مصرف می کنند.
افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده (IBS)
افرادی که اختلالات جذب دارند.
افرادی که به عوارض گوارشی کلسیم کربنات حساس هستند.
- کلسیم کربنات برای جذب به اسید معده نیاز دارد پس بهتر است با غذا مصرف شود اما جذب کلسیم سیترات با معده پر یا خالی یکسان است و تفاوتی ندارد.
- بهتر است زنان باردار و شیرده از کلسیمی که از پودر استخوان، پوسته صدف، دولومیت، مرجان استخراج شده است استفاده نکنند زیرا در صورتی که فرآیند تصفیه سازی به درستی انجام نشده باشد احتمال آلودگی با سرب و سایر فلزات سنگین وجود دارد.

- جذب کلسیم در مقادیر بالاتر از 500 میلی گرم در هر وعده (مکمل + مواد غذایی) به شدت کاهش می یابد. پس بیش از 500 میلی گرم کلسیم در هر وعده نباید مصرف کرد. مثلا اگر قرار است 1000 میلی گرم قرص کلسیم مصرف شود، باید در دو وعده و هر وعده 500 میلی گرم استفاده شود.
- از مصرف همزمان مکمل های کلسیم با چای و مولتی ویتامین های مینرال (آهن، روی و ...) خودداری کنید.
- اسید اگزالیک (موجود در ریواس، اسفناج، چغندر، فلفل سبز و ...)، اسید فیتیک (موجود در سبوس و دانه غلات) و فسفر (موجود در شیر و فرآورده لبنی) ممکن است با جذب کلسیم تداخل داشته باشند. بهتر است از مصرف همزمان مکمل های کلسیم با فرآورده های حاوی این ترکیبات خودداری کنید.

کلید واژه ها: بارداری شیردهی مصرف کلسیم

آیا انواع مکمل های کلسیم را مبشناسید؟

1-سیترات کلسیم:مکمل کلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می شود، از این رو سیترات کلسیم بهتر از سایر مکمل ها جذب می شود. این مکمل نیاز به اسید معده زیادی برای جذب ندارد و می توان آن را در هر موقع از روز و حتی با شکم خالی مصرف کرد. اما این مکمل معمولاً کلسیم کمی دارد، بنابراین بسته به نیاز فرد برای تأمین کلسیم بیشتر، باید تعداد قرص بیشتری مصرف نمود.


2-کربنات کلسیم: بیشتر مکمل های کلسیمی از این نوع هستند. این مکمل برای جذب بهتر نیاز به مقدار زیادی اسید معده دارد. بنابراین بایستی بعد از وعده غذایی مصرف شود.

 


3-گلوکونات کلسیم ولاکتات کلسیم: این نوع مکمل ها، کلسیم کمی دارند. بنابراین برای رفع نیاز به کلسیم بایستی تعداد قرص های بیشتری مصرف کرد.


4-کلسیم سخت(Coral calcium): این نوع مکمل فقط کربنات کلسیم دارد و به دلیل قلیایی بودن، مسمومیت اسیدی بدن را خنثی کرده و آن را از بین می برد. این نوع مکمل کلسیم غیر از حفظ سلامت استخوان ها، در سایر بیماری ها نیز مصرف می شود که از آن جمله می توان به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت اشاره نمود.
یکی از عوامل مهم در جذب کلسیم، میزان محلولیت مکمل کلسیم در بدن است. سعی کنید همیشه مکمل های استاندارد و مورد اطمینان را مصرف کنید تا بدانید چه میزان عنصر کلسیم دارند و چه مقدار در بدن حل می شوند.

 

 

کلسیم کورال یا مرجانی چیست؟
این نوع از کلسیم از مرجان های سطح دریا تهیه شده که ساختار منظمی دارند و از نوع کلسیم کربنات محسوب می شوند. از ویژگی های کلسیم کورال می توان به جذب بالا و عدم عوارض گوارشی آن در بدن اشاره نمود. میزان المنتال این کلسیم 40 درصد است که در نتیجه به ازای 1000 میلی گرم 400 میلی گرم جذب بدن می شود و بالاترین میزان ممکن جذب است. همچنین مکمل های کلسیمی کورال حاوی 72 ماده معدنی مورد نیاز هستند که با بدن انسان سازگاری بسیار بالایی دارند.

 

عوارض گوارشی مصرف مکمل های کلسیمی کدامند:
استفاده از مکمل کلسیم معمولا عوارض خاصی به همراه ندارد با این وجود در صورتی که دوز های بالایی از این عنصر مورد مصرف قرار گیرد می تواند موجب بروز سنگ کلیه، اسهال، یبوست، حالت تهوع، دل درد و … شود. البته مشکلات گوارشی به وجود آمده در اثر مصرف مکمل های کلسیم را می توان با تغییر نوع مکمل و یا شروع مصرف با دوز کم و افزایش تدریجی مقدار این مکمل طی چند روز از بین برد.

 

 

عوارض جانبی : یبوست، بی‌اشتهایی، انسداد، تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال، هیپراسیدیتی، واکنش، آروغ ‌زدن.

افرادی که معده بسیار حساسی دارند می توانند از مکمل های کلسیمی که به صورت سافت ژل تولید می شوند، استفاده کنند. یکی از این مکمل ها، مکمل سافت ژل کورال کربنات است که برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید.
این محصول کلسیمی که به صورت کپسول های ژله ای بسته بندی شده است حاوی کلسیم، ویتامین D و 73 ماده معدنی مفید برای بدن از مواد معدنی موجود در مرجان ها بوده و نقش مهمی در سلامت استخوان ها و مفاصل ایفا می کند و برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مفید است.

کلید واژه ها: انواع مکمل های کلسیم

داروهای گوارشی را می توان خودسرانه مصرف کرد؟

دکتر محسنی معاون امور دارویی معاونت غذا و دارو ، اظهار داشت: عوارض و عواقب مصرف خودسرانه داروهای گوارشی با توجه به افزایش مصرف خودسرانه داروهای گوارشی و اهمیت توجه زود هنگام به علائم گوارشی  باید از مصرف خودسرانه این داروها و بدون تجویز پزشک خودداری شود. گاهی اوقات توجه نکردن به علایم به ظاهر ساده مانند اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ، خون در ادرار و مدفوع سبب تشخیص دیر هنگام بیماری و بروز عواقب ناگوار می شود .

وی افزود: داروهای گوارشی باید برای بیماری های خاص گوارشی با توجه به نوع بیماری، برای مدت زمان مشخص و با دوز مشخص استفاده شوند. از جمله شایع‌ترین داروهای گوارشی پر مصرف در ایران می‌توان بهرانیتیدین،به رانیتدین، سایمتیدین، امپرازول، پنتوپرازول، لانسوپرازول، رابپرازول، اس امپرازول و فرآورده های آنتی اسید (حاوی آلومینیوم ، منیزیوم، سایمتیکون) اشاره کرد.که در مصرف خودسرانه به مدت محدود باید مصرف شوند. برای مثال امپرازول بیشتر از 14 روز خودسرانه نباید مصرف شود .

دکتر محسنی درباره عوارض استفاده خودسرانه از داروهای کاهند اسیدیته ادامه‌داد: مصرف بعضی از این داروها (خصوصا مصرف طولانی مدت) با افزایش احتمال بروز وقوع اسهال کلستریدیوم خصوصا در بیماران بستری همراه است. 3. استفاده طولانی مدت بعضی آنها مانند پنتوپرازول و رانیتیدین می تواند سبب سوءجذب  مواد مغذی شود حتی در برخی موارد در درمان های طولانی با امپرازول بدخیمی گزارش شده است..

معاون امور دارویی معاونت غذا و دارو اراک عنوان کرد: تغییرات سبک زندگی که کمک به بهبود بیماری های گوارشی می‌کنند شامل توقف سیگار کشیدن، کاهش وزن (اگر لازم باشد)، افزایش دفعات وعده های غذایی و کاهش حجم هر وعده، اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ، تا سه ساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشی، موقع خواب سر خود 6-8 اینچ بالا نگه داشتن حدودی، از مصرف نوشیدنی ها و غذاهایی که علایم را تشدید می باشد.

وی با بیان اینکه برخی غذاها ممکن است سبب تشدید علائم ریفلاکس شوند، گفت: غذاهای حاوی فرآورده های گوجه (مانند پیتزا و ماکارونی)، فرآورده‌های کافئین‌دار، بعضی آب میوه ها و آب مرکبات، غذاهای چرب یا سرخ شده، نوشیدنی های الکلی، غذاهای تند و اسانس و عرقیات حاوی نعناع سبب تشدید علائم ریفلاکس می‌شوند .

کلید واژه ها: داروهای گوارشی مصرف خودسرانه

از بین آنتی‌هیستامین های نامبرده در زیر مصرف کدامیک کمترین خطر افزایش وزن را دارد؟

  • فکسوفنادین
  • سیپروهپتادین
  • لوراتادین
  • ستریزین
  • کلرفنیرآمین
  • پرومتازین

افزایش وزن و #آنتی_هیستامین ها

عارضه افزایش وزن با مصرف همه آنتی‌هیستامین های نسل یک و دو مشاهده می‌شود. مشخص نیست که این عارضه بدلیل کم تحرکی و خواب آلودگی ناشی ازاین داروهاست یا افزایش اشتها…

عارضه چاقی و افزایش وزن با نسل دوم آنتی هیستامین‌ها (مانند لوراتادین، ستریزین و فکسوفنادین) از نسل اول (مانند سیپروهپتادین، هیدروکسی زین، پرومتازین و کلرفنیرآمین) بمراتب کمتر است.

چاقی و افزایش اشتها با مصرف فکسوفنادین نسبت به سایر آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم کمتر رخ می دهد.

فکسوفنادین که متابولیت ترفنادین است، گاهی بعنوان نسل سوم آنتی هیستامین‌ها طبقه‌بندی می‌شود. با غذا و بخصوص آبمیوه‌ها نباید مصرف گردد.

فکسوفنادین بهتر است با شکم خالی مصرف شود و بخصوص با آبمیوه ها اصلا استفاده نشود.

کلید واژه ها: آنتی هیستامین

متادون چیست؟ آیا متادون خطرناک است؟

متادون چیست؟
متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولین بار براى تسکین درد به کار رفت. درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیرى کرده و تقاضاى آن را کاهش داده و یا از بین مى‌برد، براى اولین بار در سال‌هاى ۱۹۶۰ برای درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.
در واقع متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد. متادون یک شبه افیونى (اپیوئید) مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى‌ها یا طبیعى هستند مانند مرفین و کدئین که فرآورده‌هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه‌افیونیهاى نیمه‌مصنوعى هستند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است.
آیا متادون خطرناک است؟
محمد علی شاطری، مشاور مرکز درمانی ترک اعتیاد در گفتگو با خبرنگار فردا می گوید: متادون سیستم درمانی است که در کل دنیا از آن استفاده می شود. در واقع این ماده درمان نگه دارنده می باشد. طوری که با تجویز این دارو برای معتادان، سعی می کنیم آسیب های مواد را کم کنیم و به مرور زمان معتاد را به بیمار تبدیل کنیم. به عبارتی می توان گفت که متادون جایگزین مواد مخدر می شود و موجب می شود تا حالت خماری را در شخص ایجاد نمی کند. به این ترتیب معتاد به بیماری که دارو مصرف می کند تبدیل خواهد شد.
زمانى که متادون طبق تجویز پزشک دریافت مى شود، بى خطر بوده و آسیبى به اعضاى داخلى و یا قدرت تفکر وارد نمى کند، حتى اگر براى سال ها به طور روزانه مصرف شود. از سوى دیگر متادون یک داروى قوى است و مى‌تواند براى کسانى که آن را به طور منظم دریافت نمى کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند.این دارو حتى دوزهاى بسیار پائین نیز مى‌تواند براى کودکان کشنده باشند. از این رو تجویز متادون با دقت پایش و کنترل مى شود.

کلید واژه ها: متادون

کلد استاپ و هشدار های آن

 هر قرص کلداستاپ حاوی 500 میلیگرم استامینوفن، 30 میلیگرم پسودوافدرین و 25 میلیگرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن و ضد ‌آبریزش بینی و ضد حساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند.

 کلد استاپ از جمله داروهایی است که عموما برای بزرگسالان کاربرد دارد و از همین‌رو به شکل قرص در بازار موجود است.

 این دارو که پس از بلع جذبش آغاز می‌شود، در افراد بزرگسال توصیه می‌شود و باید 8 قرص در روز مصرف کنند، یعنی به عبارتی در یک فرد بزرگ جثه توصیه می‌شود هر 6 ساعت 2 قرص میل کند. 

قبل از مصرف کلد استاپ چه باید کرد؟

قبل از مصرف این دارو، در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

- در صورت وجود هر نوع حساسیت به استامینوفن، پسودوافدرین و دیفن هیدرامین

- در صورت مصرف دارو در بارداری و شیردهی

- در صورت مصرف در کودکان و سالمندان

- در صورت مصرف سایر داروها بخصوص آنتی کولینرژیک ها، داروهای پایین آورنده فشار خون، داروهای ضد افسردگی، داروهای تضعیف کننده و یا محرک سیستم عصبی مرکزی.

- در صورت ابتلا به بیماری هایی نظیر اعتیاد به الکل، بیماری های قلبی - عروقی، دیابت، گاستریت (التهاب معده) و یا زخم معده، پرفشاری خون، پرکاری غده تیروئید و بزرگی پروستات.

هشدار درباره کلد استاپ

- مصرف این دارو در کودکان، به دلیل داشتن خطر، توصیه نمی شود.

- دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف ننمایید.

- دارو را همراه با غذا، آب و یا شیر جهت کاهش تحریکات گوارشی میل نمایید.

ـ به دلیل وجود ترکیب پسودوافدرین، این دارو در افراد دارای فشارخون بالا و بیماران قلبی نباید خودسرانه مصرف شود، چراکه فشار خون فرد را می‌تواند بالا ببرد.

ـ کسانی که کلد استاپ مصرف می‌کنند، باید جدا از مصرف الکل و نوشیدنی‌هایی از این قبیل پرهیز کنند، چرا که مسمومیت شدید کبدی برایشان به همراه دارد.



ـ خشکی دهان از جمله عوارض کلد استاپ است. برای رهایی از این عارضه می‌توانید از آدامس یا نوشیدن مداوم مایعات استفاده کنید.

ـ در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، 5 روز قبل از جراحی، مصرف کلد استاپ را کنار بگذارید.

- اگر از کلداستاپ استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست از داروهای ضد حساسیت و آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

ـ در دوران شیردهی یا بارداری، نباید خودسرانه از کلد استاپ استفاده کرد.

- در صورتی که تحت رژیم درمانی مشخص می باشید، در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی را دو برابر ننمایید.

-  احتمال ایجاد تداخل در جواب تست های پوستی که در آن از مواد حساسیت زا استفاده می شود با مصرف این دارو وجود دارد.

- در صورت تشدید و یا بر طرف نشدن علائم بیماری و یا تداوم تب بالا، به پزشک مراجعه نمایید.

- از مصرف مشروبات الکلی یا سایر داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی همزمان با مصرف این دارو خودداری نمایید. مصرف الکل سبب افزایش خطر ابتلا به سمی شدن کبدی ناشی از مصرف این دارو نیز می گردد.

- این دارو ممکن است سبب بی خوابی گردد. لذا دارو را چند ساعت قبل از خواب مصرف نمایید.

- در صورت استفاده از داروهای کاهش دهنده اشتها، این دارو را با احتیاط مصرف کنید.

- در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی، حتماً پزشک و یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع سازید.

- سایر داروهای حاوی استامینوفن، آسپیرین و یا سایر سالیسیلات ها (شامل دیفلونیزال) را با احتیاط مصرف کنید. 

- در صورت مشکوک شدن به مصرف بیش از حد دارو، فورا درخواست کمک نمایید.

کلید واژه ها: کلداستاپ

آیا دادن استامینوفن بعد از انجام واکسن تاثیر واکسن را کم میکند؟

 دادن استامینوفن به کودکان بعد از انجام واکسن می‌تواند از تاثیرگذاری واکسن‌ کم کند. مطالعات گسترده‌‌ای که در این مورد انجام شده است نشان می‌دهد استامینوفن به خوبی می‌تواند احتمال تب کردن کودکان بعد از انجام واکسن را کاهش داده یا به‌طور کلی از بین ببرد اما گاهی بهتر است که والدین خطر تب‌دار شدن فرزندشان را به جان بخرند و سراغ این دارو نروند. 
چراکه در همین بررسی گسترده ثابت شد با دادن استامینوفن به بچه‌های واکسن زده، ایمنی بدن‌شان در برابر واکسن هم بالا می‌رود و تاثیرات مثبت تزریق کمتر می‌شود. به همین دلیل پژوهشگران توصیه می‌کنند والدین پیش از تزریق سراغ این دارو نروند و تنها در صورتی که مشاهده کردند فرزندشان ناخوش بوده و تبش در حال بالا رفتن است از استامینوفن کمک بگیرند. جالب اینجاست که در هر دو گروه مورد بررسی، چه در میان آنهایی که استامینوفن بعد از واکسیناسیون دریافت کرده بودند و چه در میان کسانی که این دارو را نگرفته بودند، تب بالاتر از 5/39 دیده نشد. 

کلید واژه ها: واکسن استامینوفن

مصرف داروهای تقلبی چه عوارضی را بدنبال خواهد داشت؟

مصرف داروهای تقلبی برای کاهش وزن ،سبب مشکلات کبدی،ریزش مو،فشار خون،سکته، عوارض ترک اعتیاد،دیابت،چربی خون و در برخی موارد باعث بروز سرطان میشود.

کلید واژه ها: داروهای تقلبی

آیا می توانیم خودسرانه داروی چشمی نفازولین مصرف کنیم؟

دکتر ژبلا محسنی ، معاون امور دارویی این معاونت، گفت: با توجه به افزایش مصرف خودسرانه قطره چشمی نفازولین توسط عامه مردم توجه به نکات زیر در این خصوص مفید است .

وی افزود: قطره چشمی نفازولین که یک داروی چشمی ضد احتقان است و در مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک، بیشتر از 3 روز نباید مصرف شود، زیرا به علت انقباظ عروق مداوم نکروز عروقی و عدم تغذیه سلولهای ناحیه مربوط را در بر دارد.

این داروساز ادامه داد: قبل از استفاده از این قطره ها باید لنزهای تماسی از چشم خارج شده باشد .

دکترمحسنی اظهار کرد: قطره های نفازولین حتما باید دور از دسترس کودکان قرار گیرد، به طوریکه در صورت بلع اتفاقی حتی مقادیر1-2 میلی لیتر آن در بچه های 5 ساله و کوچکتر امکان بروز عوارض جدی شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه اراک وی در ادامه با بیان اینکه در صورت بلع اتفاقی مراجعه فوری به بیمارستان مسمومین ضروری است، گفت: در بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون، نارسایی قلبی،بیماری کرونری قلب، بیماران با عفونت یا آسیب موضع با احتیاط مصرف شود .

دکتر محسنی در پایان خاطرنشان کرد: ایمنی و اثربخشی این دارو در افراد زیر 12 سال مشخص نشده است .

کلید واژه ها: قطره چشمی نفازولین مصرف خودسرانه

آنتی بیوتیک ها؟

آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که در درمان بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرند. منشا بسیاری از آنتی بیوتیک ها طبیعی است (مانند پنی سیلین)، درحالیکه برخی دیگر (مانند فلوروکینولون ها) به صورت صناعی تهیه می شوند.

نکته بسیار مهم در تجویز آنتی بیوتیک ها، اطلاع دقیق از طیف اثر این داروها و کاربرد آن ها در جایگاه مناسب می باشد که این مسئله در کنار استفاده صحیح و به موقع و تکمیل دوره درمان به طور چشمگیری از ایجاد مقاومت های میکروبی جلوگیری می کند. بنابراین مصرف خودسرانه این دسته داروها به دلیل احتمال بروز مقاومت در فرد و جامعه به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

توجه شود که بیماران حتما باید سابقه حساسیت به آنتی بیوتیک ها را با پزشک معالج در میان بگذارند و به علاوه سایر داروهای مصرفی خود را برای جلوگیری از تداخلات احتمالی به پزشک اطلاع دهند. هم چنین باید تداخلات آنتی بیوتیک ها با مواد غذایی، سیگار، الکل و ... در نظر گرفته شود تا با انتخاب داروی مناسب، بیمار در کمترین زمان و با تحمل کمترین عوارض سلامتی خود را به دست آورد.

 

کلید واژه ها: آنتی بیوتیک

پروبیوتیک ها چیستند؟

پروبیوتیک ها ، ارگانسیم های زنده ی سودمند موجود در برخی از غذاهای هستند ، به طور طبیعی فلور روده ی انسان حاوی این باکترهای مفید ( پروبیوتیک ها ) میباشد که این باکتری ها در تولید ترکیبات مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها ، اسیدهای آلی و... نقش دارند . عدم توازن باکتری های مفید و مضر می تواند باعث بیماری هایی از قبیل آلرژی غذایی ، خستگی مفرط ، افسردگی و سردرد گردد.

 پری بیوتیک ها ، غذای پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش هستند ، مصرف مداوم این ترکیبات می تواند به رشد باکتری های سودمند دستگاه گوارش کمک شایانی کند . محصولاتی که هر دو گروه را ( پروبیوتیک و پری بیوتیک ) در کنار هم دارند ، سن بیوتیک نامیده می شوند .

 با اشاره به منافع تغذیه ای بسیار زیادی که از سوی این باکتری ها ، متوجه انسان می گرددافزود کارخانجات صنایع غذایی بسیار زیادی اقدام به تولید محصولات نظیر ماست پروبیوتیک و دوغ کفیرو... که حاوی این دسته از باکتری های مفید باشند ، کرده اند . مصرف مداوم پروبیوتیک ها در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رفع مشکلات گوارشی از قبیل یبوست ، اسهال های ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها و اسهال های مسافرتی نقش موثری دارند .

کلید واژه ها: پروبیوتیک ها

آیا ازعوارض مصرف خودسرانه ریتالین خبر دارید؟

مصرف کنندگان تصور می کنند ریتالین دارویی بی خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این دارو می تواند در حد موادی نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند قطع مصرف داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از مواد مخدر می باشد.

نکاتی در مورد مصرف داروی آلندرونات

یکی از داروهایی که در پوکی استخوان ناشی از، یائسگی یا مصرف استروییدها یا بیماری پاژه ممکن است استفاده شود آلندرونات است. این دارو ممکن است زمانی که خطر بالایی برای شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان دارید تجویز شود.

دارو را حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه و قبل از اینکه هر چیزی یا هر داروی دیگری بخورید باید استفاده کنید.

 دارو را حتما با یک لیوان آب خالص مصرف کنید و از مصرف همراه با قهوه و چای ، آب میوه و آب معدنی یا هرنوع نوشیدنی دیگر جدا خودداری کنید.قرص ها را خورد یا له نکنید و به صورت کامل ببلعید و تا حداقل نیم ساعت بعد دراز نکشید یا نخوابید.

در صورت مشکل در مری یا کم بودن سطح کلسیم خون ،آلندرونات نباید مصرف شود.

در صورت درد قلبی یا بدتر شدن آن یا ایجاد سوزش معده یا درد موقع بلع مصرف آلندرونات باید با مشورت پزشک،  قطع شود.

اعتصام اضافه کرد: در زمانی که آلندرونات مصرف می کنید توجه ویژه ای به نظافت دندان های خود کنید و از مسواک و نخ دندان حتما استفاده کنید .ضمنا اگر شما نیاز به هر کار دندان پزشکی (خصوصا جراحی ) داشتید ،  به دندان پزشک خود حتما اطلاع دهید که این دارو را مصرف میکنید.

 این داروساز تصریح کرد: حداقل نیم ساعت بعد از خوردن آلندرونات از مصرف فرآورده های آنتی اسید ها و املاح کلسیم ، فرآورده های آهن و منیزیوم و ویتامینها خودداری کنید.

اعتصام در ادامه عنوان کرد: در صورت مصرف آلندرونات باید مطمین باشید که میزان کلسیم و ویتامین (د)  دریافتی روزانه کافی باشد.

 در صورت بروز عارضه یبوست (خفیف) مایعات بیشتری بنوشید ، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید و در صورتیکه مشکل برطرف نشد ، با مشورت پزشک از یک ملین یا نرم کننده مدفوع استفاده کنید.

کلید واژه ها: آلندرونات

آنتی‌بیوتیک را چگونه مصرف کنیم؟

آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از مسکن‌ها دومین دسته از دارو‌های پرمصرف کشور محسوب می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد. همین امر باعث شده بسیاری از افراد با ظهور اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا مشکل در دفع ادرار و ... مثل «نقل و نبات» آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

 آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از مسکن‌ها دومین دسته از دارو‌های پرمصرف کشور محسوب می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد. همین امر باعث شده بسیاری از افراد با ظهور اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا مشکل در دفع ادرار و ... مثل «نقل و نبات» آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

گرانی هزینه‌های درمانی هم شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را چند برابر کرده غافل از اینکه مصرف نادرست و نابجای این دارو‌ها می‌تواند جان فرد و حتی اطرافیانش را به خطر بیندازد، به خصوص اگر بیمار دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را کامل نکند.

در زمان سرماخوردگی ویروسی آنتی‌بیوتیک نخورید

منظور از مصرف زیاد، مقدار آنتی‌بیوتیک نیست؛ عمده مشکلی که وجود دارد مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک است، یعنی در شرایطی که ضرورتی به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست از آن استفاده می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتا در مقابله با بیماری‌های میکروبی استفاده می‌شوند. خود واژه آنتی‌بیوتیک هم از همین کلمه گرفته شده است؛ یعنی ضدمیکروارگانیسم‌هایی که عمدتا باکتری‌ها هستند. برای مثال اکثر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند و آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت وسیع استفاده می‌شوند هیچ تاثیری روی روند بیماری‌های ویروسی نخواهند گذاشت.

البته یک طیف محدودی از دارو‌های ضدویروس وجود دارد، اما باور عمومی بر این است که وقتی سرماخوردگی حادث می‌شود باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد. در این شرایط ما می‌گوییم مصرف آنتی‌بیوتیک نادرست است. مشکل مهم‌تری هم وجود دارد و آن هم اینکه معمولا بیمار در اینکه دوز کامل آنتی‌بیوتیک را به مدت لازم مصرف کند به اندازه کافی دقت نمی‌کند. یعنی اگر قرار است دارو را برای یک دوره ۷ تا ۱۴ روزه مصرف کند طی ۲ یا ۳ روز اول که علائم بیماری‌اش فروکش می‌کند مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع می‌کند.

آنتی‌بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم

وقتی جان اطرافیان‌تان را هم به خطر می‌اندازید!

فروکش کردن علائم بیماری عمدتا در سرماخوردگی‌های ویروسی دیده می‌شود یعنی خود به خود بیماری خوب می‌شود. در هر صورت چه مصرف نابجا باشد و چه بجا، اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کم و ناکافی مصرف شود، باعث می‌شود آن میکروارگانیسم از بین نرود و مقاوم شود. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان به راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک این میکروارگانیسم را ازبین برد چراکه نسبت به حمله آنتی‌بیوتیک از خود مقاومت نشان خواهد داد. این میکروارگانیسم بار بعدی که در فرد یا حتی افراد دیگر بیماری ایجاد کند، مقاوم شده و آن آنتی‌بیوتیک کارایی لازم را نخواهد داشت.

این موضوع نگرانی عمده ما درمورد آنتی‌بیوتیک‌هاست و اینکه سازمان جهانی بهداشت یک سال را به عنوان سال مقابله با مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها نام‌گذاری می‌کند به‌دلیل اهمیت موضوع مقاومت میکروبی است. این موضوع فقط خود فرد را دچار مشکل نمی‌کند بلکه اطرافیان را هم درگیر می‌سازد، یعنی وقتی یک میکروب مقاوم می‌شود اگر به فرد دیگری هم انتقال پیدا کند درمورد آن فرد نیز آنتی‌بیوتیک قبلی را نمی‌توان استفاده کرد.

درواقع زمانی مشکل حاد می‌شود که بیماری سرپایی نباشد یعنی به هر دلیل بیمار در بیمارستان بستری شود. بیشتر بیمارانی که بستری می‌شوند به‌دلیل وجود عفونت‌های بیمارستانی برای‌شان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. در این شرایط وقتی مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود دیگر دست پزشک بسته شده و خطر جانی برای بیمار به همراه می‌آورد.

اگر پشت سر هم دچار عفونت شویم چه‌کار کنیم؟!

کسانی که به دلایل مختلف به طور مکرر دچار عفونت‌های باکتریایی می‌شوند (باز هم تاکید می‌شود عفونت ویروسی نباشد یعنی با تشخیص پزشک عفونت باکتریایی باشد) برای مثال جراحی لثه انجام می‌دهند و مجبورند آنتی‌بیوتیک بخورند و بعد از مدتی دچار عفونت ادراری می‌شوند، اگر آنتی‌بیوتیک را درست مصرف کنند مشکلی برای‌شان ایجاد نمی‌شود، چون آنتی‌بیوتیکی که روی عفونت لثه تاثیرگذار است با آنتی‌بیوتیکی که برای سیستم عفونت ادراری استفاده می‌شود، متفاوت است.

درمورد کسانی که دچار عفونت‌های باکتریایی عودشونده می‌شوند و مجبورند به طور مکرر از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند قطعا با تشخیص آنتی‌بیوگرام (آزمایش‌های حساسیت دارویی) برای‌شان دارو تجویز می‌شود و آنتی‌بیوتیکی به آن‌ها داده می‌شود که میکروب نسبت به آن حساس باشد و از بین برود. درواقع آنجایی مشکل ایجاد می‌شود که ما با اصرار خودمان در شرایطی که لازم نیست آنتی‌بیوتیک می‌خوریم یا در شرایطی که لازم است آنتی‌بیوتیک‌مان را به طور کامل مصرف نمی‌کنیم.

بیماری‌های مختلف، آنتی‌بیوتیک‌های مختلف

آنتی‌بیوتیک فرآورده یا ماده‌ای است که از یک میکروارگانیسم گرفته می‌شود و ارگانیسم‌های دیگر را از بین می‌برد یا مانع فعالیت‌شان می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و بحث داروشناسی با یکدیگر متفاوت هستند. یک گروه آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف هستند که در مقابله با انواع وسیع‌تری از میکروارگانیسم‌ها فعالیت می‌کنند و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم طیف اثرشان محدودتر است.

وقتی که سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک می‌خواهد

بعضی مواقع برخی بیماری‌های ویروسی وقتی طولانی می‌شوند عفونت باکتریایی روی آن‌ها سوار می‌شود. بیشتر سرماخوردگی‌ها به‌خصوص در فصل زمستان از نوع ویروسی هستند و بیمار می‌تواند با ۳ تا ۵ روز استراحت و نوشیدن مایعات فراوان بیماری‌اش را رفع کند و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نخواهد داشت. اما گاهی اوقات واقعا بیماری باکتریایی است و لازم است آنتی‌بیوتیک مصرف شود. تشخیص نوع بیماری اعم از باکتریایی یا ویروسی از طریق بررسی ترشحات ته حلق و معاینه پزشک صورت می‌گیرد.

 

با آب فراوان بخورید

نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها به‌دلیل مشکلات گوارشی که ایجاد می‌کنند بهتر است بعد از غذا خورده شوند، اما یکسری از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که باید با معده خالی مصرف شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم با مصرف برخی مواد غذایی تداخل دارند. طیف آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار وسیع است و بیماران باید نحوه مصرف آن‌ها را از پزشک یا داروسازشان سؤال کنند. بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر است با شیر، آبمیوه، چای و نوشابه مصرف نشوند. مصرف همزمان شیر با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، اثرگذاری‌شان را کاهش می‌دهد، بهتر است آنتی‌بیوتیک همراه با آب فراوان مصرف شوند.

با آنتی‌بیوتیک ویتامین بخوریم؟

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا در فلور طبیعی دستگاه گوارش تغییر ایجاد می‌کنند، به همین دلیل بسیاری از افراد وقتی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند دچار مشکلات معده و روده‌ای، اسهال و ... می‌شوند (به‌خصوص در مورد کودکان). طبیعی است که وقتی دارویی را مصرف می‌کنیم فقط روی سلول هدف و میکروارگانیسم موردنظر اثر نمی‌گذارد و ممکن است بقیه بدن را هم دستخوش تغییرات و عوارض خود کند.

از آنجایی که جذب بیشتر ویتامین‌ها از طریق دستگاه گوارش انجام می‌شود باور بر این است که در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک می‌توان با استفاده از ویتامین‌های طبیعی که به وفور در اطراف‌مان وجود دارد یا مولتی ویتامین‌ها این نقص را در کسانی که طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، جبران کرد.

مصرف محصولات پروبیوتیک هم بی‌تاثیر نیست، اما به هرحال تاثیر آنتی‌بیوتیک کوتاه‌مدت است یعنی فرد برای یک دوره محدودی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند. حال این دوره ممکن است در یک شرایط خاص مثلا ۳ هفته باشد. حتی در کسانی که عفونت مکرر دارند و مادام دارو مصرف می‌کنند نوعی تطابق بین میکروب‌های طبیعی دستگاه گوارش و آنتی‌بیوتیکی که مصرف می‌کنند، پیش می‌آید. یکی از باور‌های اشتباه، ایجاد مشکلات قلبی براثر مصرف آنتی‌بیوتیک است. در این مورد باید بدانید مصرف آنتی‌بیوتیک روی قلب تاثیری نمی‌گذارد و عمده مشکلی که ایجاد می‌کند همان مقاومت میکروبی است.

کلید واژه ها: آنتی بیوتیک ها

سرفه های طولانی مدت را باید جدی بگیرید؟

سرفه معمولا یک نشانه از بیماری است که در پی حساسیت، سرماخوردگی، آنفولانزا یا ناراحتی های دستگاه تنفسی رخ می دهد. در روزهایی که حضور در مجامع عمومی مانند تکیه و هیات زیاد می شود خطر انتقال بیماری ها از این طریق نیز افزایش می یابد.

سرفه یک واکنش طبیعی است که طی آن مجاری تنفسی از مواد آلوده خارجی و نیز مخاطی که در ریه ها و نای وجود دارد، پاکسازی می شود.

سرفه انواع متعددی دارد، یک نوع سرفه معمولی است که پس از دم و بازدم انجام می شود و هوای داخل ریه ها را با فشار بیرون می راند، این نوع سرفه شدید نیست و عمدتا به شکل تک سرفه است.

یک نوع دیگر، سرفه تولیدی یا خلط دار است که معمولا پس از سرماخوردگی های ویروسی بوجود می آید. این نوع سرفه مواد مخاطی را از دستگاه های تنفسی شما بیرون می راند. البته آلرژی یا عفونت های باکتریایی نیز این نوع سرفه ها را ایجاد می کنند.

نوع دیگر سرفه، سرفه خشک یا غیر تولیدی است. این سرفه ها خشک و بدون خلط هستند و می توانند برای مدت طولانی شما را آزار دهند.

اگر هفته ها پس از سرماخوردگی همچنان سرفه می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که سرفه های طولانی ممکن است به معنای درمان نشدن بیماری شما باشند. ضمن این که سرفه که خود نشانه وجود عامل ویروسی یا باکتریایی در بدن شماست، ممکن است به مزمن شدن ناراحتی های ریوی منجر شود.

کلید واژه ها: سرفه های طولانی مدت

چه دلایلی ممکن است موجب کمبود منیزیم در شما شوند؟

نشانه‌ها و اثرات کمبود منیزیم

دلایلی که ممکن است موجب کمبود منیزیم در شما شوند

شاید خیلی وقت‌ها به کمبود پروتئین و آهن فکر کرده باشید؛ اما وقت زیادی را صرف توجه به کمبود منیزیم نکنید در حالی که جالب است بدانید عدم دریافت منیزیم کافی به طرز شگفت‌آوری می‌تواند بر سلامت روان و جسم شما از چندین طریق مختلف تأثیر بگذارد.

 

خستگی

منیزیم دومین ماده معدنی از نظر فراوانی در بدن و یک ماده‌ی مغذی ضروری است که برای انجام بیش از 300 واکنش شیمیایی بدن به آن نیاز است. اگر شما کمبود منیزیم داشته باشید، این واکنش‌های مهم و حیاتی، به کُندی صورت می‌گیرند یا کلاً متوقف می‌شوند. در واقع، سلول‌ها به منیزیم نیاز دارند تا جریان انرژی بدن، یعنی آدنوزین تری فسفات را بسازند ATP یا آدنوزین تری فسفات، مولکول پُرانرژی است که انقباضات عضله و فرایند متابولیک را پیش می‌برد. بدن شما حتی برای ساختن پروتئین‌های جدید و DNA نیز به منیزیم نیاز دارد.
بیشتر مردم به اندازه کافی منیزیم دریافت نمی‌کنند، و برآورده کردن نیاز روزانه منیزیم از طریق رژیم غذایی دشوار است. بسته به نیازهای فردی، شما روزانه به 310 تا 420 میلی‌گرم منیزیم نیاز دارید. اگر پزشک تشخیص داده است که دریافت مقادیر کافی منیزیم به طور روزانه و فقط از طریق رژیم غذایی برای شما دشوار است، ممکن است توصیه کند در صورتی که مشکل کلیوی نداشته باشید، مکمل دریافت کنید.

بیشتر بخوانید

 چگونه با کمبود منیزیم مقابله کنیم؟

ضمناً، ما می‌دانیم که کمبود منیزیم می‌تواند منجر به عوارضی در سلامتی شود: مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی و پوکی استخوان. در واقع افرادی که بیماری قلبی یا بیماری‌هایی مانند دیابت دارند، به منیزیم بیشتری نیازمندند، چه از طریق رژیم غذایی و چه با مصرف مکمل منیزیم.
 

منیزیم و سلامت قلب

منیزیم با سلامت قلب چه ارتباطی دارد؟ وقتی عروق شما به خاطر پلاک مسدود می‌شوند، رگ‌های خونی عملکرد لازم را ندارند و به جای اینکه به اندازه‌ی کافی شل و منبسط شوند، منقبض و سفت می‌شوند و در نتیجه جریان خون در رگ‌ها کاهش می‌یابد و احتمال لخته شدن خون زیاد می‌شود.
آیا منیزیم می‌تواند عملکرد رگ‌ها را بهبود بدهد؟ مطالعه‌ای که روی 50 زن و مرد دچار بیماری عروق کرونری انجام شد نشان داد مصرف مکمل منیزیم به مدت 6 ماه توانسته بود عملکرد اندوتلیال یعنی توانایی منبسط شدن رگ‌های خونی را بهبود بدهد. ضمناً یک سری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از منیزیم دارند، کمتر در معرض مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی و عروقی هستند.
تحقیقات نشان می‌دهد منیزیم می‌تواند بیماری‌های دیگری را نیز بهبود بدهد از جمله سردردهای میگرنی و آسم. مطالعات حاکی از آن هستند که افراد مبتلا به آسم و میگرن، میزان منیزیم در بافت‌های بدنشان کمتر است. کاملاً واضح است که ما به منیزیم کافی نیاز داریم؛ اما عواملی هستند که می‌توانند احتمال کمبود منیزیم را افزایش بدهند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 

منیزیم و سلامت قلب

عواملی که احتمال کمبود منیزیم را افزایش می‌دهند

بالای 60 سال سن دارید
کمبود منیزیم بعد از 60 سالگی شایع‌تر است. چرا؟ چون با بالا رفتن سن، بدن، منیزیم کمتری جذب می‌کند. البته لزوماً به این معنی نیست که شما حتماً باید مکمل منیزیم مصرف کنید اما مهم است که به رژیم غذایی‌تان توجه داشته باشید و غذاهای منیزیم‌دار بیشتر مصرف کنید. تقریباً 50 درصد از جمعیت افراد، روزانه منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند. مغزها، غلات کامل، دانه‌ها و سبزیجات برگ سبز دارای بیشترین میزان منیزیم هستند.

دیابت دارید
هم دیابت نوع اول و هم دیابت نوع دوم، احتمال کمبود منیزیم را بیشتر می‌کنند. این ریسک در افرادی که دیابت‌شان به خوبی تحت کنترل نیست بیشتر است. به طور طبیعی، بدن شما گلوکز را ذخیره می‌کند. بنابراین یک فرد سالم که سطح قند خون نرمالی دارد، گلوکز را از راه ادرار دفع نمی‌کند؛ اما افرادی که دیابت دارند، گلوکز خون‌شان بالاست و مقداری از این گلوکز را از راه ادرار دفع می‌کنند. با وارد شدن گلوکز در ادرار، منیزیم نیز دفع می‌شود.
ضمناً پایین بودن سطح منیزیم در بدن می‌تواند کنترل قند خون را در افراد دیابتی سخت‌تر کند زیرا مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف مکمل منیزیم به اندازه‌ی 300 تا 400 میلی‌گرم در روز، کنترل قند خون در افراد دچار دیابت را بهبود می‌دهد.

کمبود منیزیم می‌تواند منجر به افسردگی شود. البته این بدان معنا نیست که اضافه کردن یک مکمل ماده معدنی به برنامه‌ی روزانه شما باعث می‌شود همه مشکلات سلامت روان شما از بین برود؛ اما تأیید پزشک و روان‌پزشک برای اطمینان از اینکه بدن شما منیزیم مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، می‌تواند بخشی از بهبود سلامت روانتان باشد


داروهای بخصوصی مصرف می‌کنید
معمول‌ترین داروهایی که سطح منیزیم را در بدن کاهش می‌دهند داروهای ادرارآور هستند. داروهای ادرارآور، دفع ادرار را افزایش می‌دهند و با از دست رفتن آب از بدن، پتاسیم و منیزیم نیز از بدن دفع می‌شود. اما برخی از داروهای ادرارآور، سبب دفع پتاسیم نمی‌شوند. سایر داروهایی که می‌توانند سطح منیزیم بدن را پایین بیاورند عبارتند از: مهارکننده‌های پمپ پروتون که برای درمان ریفلاکس اسید معده به مری به کار می‌روند، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمی‌درمانی. اگر دارویی مصرف می‌کنید، از پزشکتان سؤال کنید آیا این دارو باعث اختلال در تعادل منیزیم بدن می‌شوند یا خیر.

مشکلاتی در سیستم گوارش خود دارید
اگر مشکل خاصی در گوارش خود داشته باشید بدنتان منیزیم را به راحتی جذب نخواهد کرد. بنابراین احتمال اینکه دچار کمبود منیزیم شوید بیشتر می‌شود. اگر قسمتی از روده‌هایتان برداشته شده باشد نیز منیزیم کمتری جذب می‌کنید. پزشکتان ممکن است توصیه کند مکمل منیزیم مصرف کنید.

مکمل زینک (روی) مصرف می‌کنید
اگر مکمل زینک یا روی با دوز بالا مصرف کنید، سطح منیزیم بدنتان افت خواهد کرد. زینک و منیزیم برای گیرنده‌های جذب در روده‌ها با هم رقابت می‌کنند. اگر زینک زیادی اطراف این گیرنده‌ها را بگیرد، منیزیم پس زده خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

ساختار رژیم غذایی‌تان 
غذاهایی که می‌خورید می‌توانند بر منیزیم قابل دسترس برای بافت‌ها اثر بگذارند. داشتن یک رژیم غذایی پُرفیبر می‌تواند جذب منیزیم را کاهش بدهد و رژیم غذایی کم پروتئین نیز همین تأثیر را دارد. مصرف زیاد الکل نیز می‌تواند منجر به کمبود منیزیم شود. آیا غذاهای تصفیه شده و قند زیاد مصرف می‌کنید؟ مصرف زیاد قند و غذاهای تصفیه شده، احتمال کمبود منیزیم را افزایش می‌دهند.
 

تشخیص کمبود منیزیم ساده نیست

از کجا باید بدانید کمبود منیزیم دارید؟ شاید تصور کنید سنجش مقدار منیزیم در خونتان، آزمایشی قابل اعتماد برای تشخیص کمبود منیزیم است. اما این‌طور نیست! تنها یک درصد از منیزیم بدن شما در خونتان وجود دارد و بقیه در بافت‌ها هستند. یک آزمایش خون فقط می‌تواند کمبود منیزیم شدید را نشان بدهد. سطح منیزیم در خون شما ممکن است نرمال باشد در حالی که در واقع میزان منیزیم در بافت‌هایتان به شدت کم باشد.
بیشتر افراد می‌توانند از بیشتر مصرف کردن غذاهای منیزیم دار، سود ببرند و افرادی که به دلیل اختلالاتی در روده در معرض کمبود منیزیم هستند نیز ممکن است به مکمل منیزیم نیازمند باشند. اما مکمل منیزیم می‌تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند از جمله برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای فشارخون و داروهای ادرارآور. بنابراین قبل از مصرف مکمل از پزشک خود اجازه بگیرید.
 

علائمی که نشان می‌دهد به احتمال زیاد دچار کمبود منیزیم هستید

کمبود انرژی
ATP، منبع اصلی انرژی در سلول‌های شما، باید به یک یون منیزیم متصل شود تا از نظر بیولوژیکی فعال باشد. اگر منیزیم کافی نداشته باشید توانایی بدنتان برای تولید انرژی کم می‌شود. یک فنجان قهوه یا چای سبز ممکن است به طور موقتی و کوتاه‌مدت انرژی‌تان را افزایش دهد؛ اما اگر به طور مرتب متوجه کمبود انرژی می‌شوید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی که بدنتان به آن نیاز دارد را دریافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید

 کم جان شده اید؟ منیزیم بخورید

بدتر شدن علائم  PMS
وقتی پریود هستید، احتمالاً علاوه بر خونریزی، با تعداد زیادی از عوارض جانبی دیگر نیز روبرو هستید. اگر شما دچار گرفتگی عضلات هستید یا علائم شدیدی دارید، کمبود منیزیم می‌تواند این مشکلات را بدتر کند. در واقع کمبود منیزیم علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مانند هوس کربوهیدرات، احتباس آب، عصبانیت و افسردگی را بدتر می‌کند. خبر خوب این که برخی از غذاهای خوشمزه‌ای که ممکن است هنگام قاعدگی هوس کنید مانند شکلات تیره، آجیل و آووکادو، همه منابع گیاهی عالی منیزیم هستند.

اختلال خواب
خواب ناکافی می‌تواند تمرکزتان را دشوار کند، انگیزه کمتری برای انجام کارها داشته باشید و روحیه‌تان ضعیف شود. اگر اخیراً کیفیت خوابتان از حد معمول بدتر شده است، ممکن است به میزان منیزیم دریافتی روزانه‌تان ربط داشته باشد. منیزیم با افزایش گابا (گاما آمینو بوتیریک اسید) به آرامش شما و این که خواب عمیق‌تری داشته باشید، کمک می‌کند.

اشکال در تنظیم قند خون
ممکن است به سطح قند خونتان زیاد اهمیت ندهید مگر اینکه دیابت داشته باشید؛ اما اگر به اندازه کافی منیزیم دریافت نکنید احتمال دارد تنظیم قند خونتان با مشکل روبرو شود؛ زیرا منیزیم نقش مهمی در تنظیم قند خون و عملکرد انسولین ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که کمبود منیزیم مداوم می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

افسردگی
همه علائم کمبود منیزیم کاملاً جسمی نیستند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود منیزیم می‌تواند منجر به افسردگی شود. البته این بدان معنا نیست که اضافه کردن یک مکمل ماده معدنی به برنامه‌ی روزانه شما باعث می‌شود همه مشکلات سلامت روان شما از بین برود؛ اما تأیید پزشک و روان‌پزشک برای اطمینان از اینکه بدن شما منیزیم مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، می‌تواند بخشی از بهبود سلامت روانتان باشد. برنج قهوه‌ای و موز راه‌های خوشمزه‌ای برای دریافت منیزیم هستند.

بیشتر بخوانید

 این 10 ماده‌ی غذایی ضدافسردگی را دریابید

پوکی استخوان
وقتی به سلامتی استخوان خود فکر می‌کنید، احتمالاً نوشیدن مقدار زیادی شیر و خوردن مقدار زیادی پنیر به ذهنتان خطور می‌کند زیرا لبنیات حاوی کلسیم هستند؛ اما منیزیم هم نقش مهمی در محافظت از سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از شرایطی مانند پوکی استخوان دارد. در واقع دریافت بیشتر منیزیم با تراکم استخوان بیشتر همراه است و تأمین منیزیم مورد نیاز روزانه می‌تواند خطر ابتلا به شکستگی استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید

  ویتامین‌ها و مواد معدنی دوستدار استخوان‌ها

گرفتگی یا انقباض عضلات
اگر با انجام یک فعالیت بدنی جدید عضله‌تان شروع به گرفتگی کند، خیلی جای نگرانی ندارد؛ اما اگر کار خاصی انجام نداده‌اید و دچار درد و گرفتگی عضلات شده‌اید، ممکن است سطح منیزیم بدنتان مقصر باشد. چرا که وقتی یک فرد کمبود منیزیم داشته باشد، کلسیم بیش از حد وارد سلول‌های عصبی شده و منجر به ایجاد گرفتگی و انقباض ناخوشایندی می‌شود.

کلید واژه ها: منیزیم

چرا مردم باید در برابر آنفولانزا واکسینه شوند؟

پاسخ به ۱۵ سوال متداول درباره واکسن آنفولانزا

تقریبا تمامی کسانی که بالای ۶ ماه سن دارند، می‌توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. البته شرایط خاصی و یا عدم مصرف آنفولانزا برای عده معدودی نیز در نظر گرفته شده است. واکسینه کردن افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا بسیار مهم است.

آنفولانزا یک از بیماری‌های کاملا جدی است که می‌تواند باعث بستری شدن شخص بیمار و در پاره‌ای اوقات سبب مرگ نیز شود. موارد ابتلا به آنفولانزا در هر فصلی متفاوت است و همچنین نحوه‌ٔ تکثیر این بیماری در افراد مختلف با هم فرق دارد. هر ساله میلیون‌ها نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند. از این بین صدها هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و همچنین سالانه ده‌ها هزار نفر نیز به خاطر ابتلا به این ویروس خطرناک جان خود را از دست می‌دهند. ویروس آنفولانزا می‌تواند افراد سالم را بیمار کند و از طریق همان افراد به راحتی گسترش یابد. واکسن سالانه آنفولانزا بهترین راه برای کاهش و کنترل این بیماری مرگبار است. وقتی مردم استقبال بیشتری از واکسن آنفولانزا می‌کنند، سطح گسترش این ویروس نیز، در جامعه کاهش می‌یابد.

 

 

بیشتر بخوانیدبهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

 


چگونه واکسن‌های آنفولانزا کار می‌کنند؟

واکسن های آنفولانزایی که برای انسان در نظر گرفته می‌شود، تقریبا دو هفته پس از واکسیناسیون آنتی بادی‌ها را در بدن ایجاد می‌کنند. این آنتی بادی‌ها بدن را در برابر عفونت حاصل از ویروس آنفولانزا حفظ می‌کند. واکسن‌های سنتی آنفولانزا با نام واکسن‌های سه گانه بدن شما را در برابر حمله ویروس آنفولانزا حفظ می‌کند. این واکسن‌های سه گانه با سه نمونه ویروس آنفلوانزای) A (H1N1، یک ویروس آنفلوآنزا(A (H3N2 و یک ویروس آنفلوانزای B ساخته شده است. البته واکسن چهار گانه نیز برای محافظت شما در برابر انواع ویروس‌های آنفولانزا ساخته شده است.


چه نوع واکسن آنفلوانزا در دسترس است؟

هر دو واکسن‌های سه گانه (سه جزء) و چهارگانه (چهار جزء) آنفولانزا در دسترس خواهند بود.

 چه کسی مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا هستند؟تقریبا تمامی کسانی که بالای ۶ ماه سن دارند، می‌توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. البته شرایط خاصی و یا عدم مصرف آنفولانزا برای عده معدودی نیز در نظر گرفته شده است. واکسینه کردن افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا بسیار مهم است. همچنین به افراد سالمند و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و ممکن است خیلی راحت به این بیماری مبتلا شوند، تزریق واکسن توصیه می‌شود. در کل استفاده از واکسن آنفولانزا به اشخاصی که ممکن است، بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان تهدید شود، توصیه می‌شود. به طور مثال افراد بالای ۵۰ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن و انسان‌هایی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، بهتر است از این واکسن استفاده کنند.


چه کسی نباید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟


CDC (مرکز کنترل بیماری‌ها) واکسن‌های مختلف آنفولانزا را برای استفاده عموم مردم در گروه‌های مختلف تایید کرده است. از جمله فاکتورهایی که تعیین می‌کند، شخص می‌تواند از واکسن آنفولانزا استفاده کند عبارتند از: سن، میزان سلامتی و هر گونه آلرژی به واکسن آنفلوانزا یا اجزای آن است. واکسن آنفولانزا برای افراد زیر ۶ ماه و اشخاصی که به واکسن و مواد درونش آلرژی دارند و همچنین کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند، توصیه نمی‌شود. قبل از استفاده از واکسن آنفولانزا باید با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مناسب برای تزریق واکسن چه موقعی است؟

توجه داشته باشید پیش از آنکه ویروس آنفولانزا در جامعه گسترش یابد باید واکسن دریافت کرده باشید. یادتان نرود حدودا دو هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی‌های موجود در واکسن کار خود را برای حفاظت از بدنتان شروع کنند. قبل از شروع فصل سرما بهترین موقع برای تزریق واکسن آنفولانزا است. چرا که با سرد شدن هوا فعالیت ویروس آنفولانزا چندین برابر می‌شود. کودکانی که نیاز به ۲ دوز از واکسن دارند، باید زودتر اقدام به واکسیناسیون کنند، چرا که فاصله هر دوز از واکسن باید حداقل ۴ هفته باشد.

 کجا می‌توان واکسن آنفلوانزا را دریافت کنیم؟


تقریبا تمام داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت و حتی در برخی موارد مراکز بهداشتی دانشگاه‌ها این واکسن را ارائه می‌کنند. دریافت این واکسن نیازی به نسخه پزشک و یا مراقبت ویژه توسط پرستاران ندارد. اما بهتر است که شما تزریق این واکسن را در یک محیط درمانی انجام دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانند، اقدامات لازمه را انجام دهند. مشورت با پزشکان درباره تزیق واکسن به نفع شما خواهد بود.

 

بیشتر بخوانیدبیماران مبتلا به دیابت واکسن آنفولانزا بزنند

 چرا باید هر ساله واکسن آنفولانزا تزریق کرد؟


استفاده از واکسن آنفولانزا در هر سال به دو دلیل ضروری است؛ اول اینکه پاسخ بدن به واکسیناسیون در طول زمان کاهش می‌یابد، بنابراین برای محافظت مطلوب، تزریق واکسن سالیانه لازم می‌شود. دوم اینکه ویروس‌های آنفولانزا دائما در حال تغییر هستند، برای همین منظور متخصصین هر ساله در حال بررسی واکسن آنفولانزا هستند و گاهی اوقات آن را به روز می‌کنند تا بتوانند با تغییر رویکرد ویروس آنفولانزا بهتر مبارزه کنند. برای همین منظور برای محافظت بیشتر باید هر ۶ ماه یکبار و یا سالیانه واکسینه شوید.


آیا واکسن آنفلوآنزا درست کار می کند؟
در سوال این جواب باید بگویم که نه! چرا که دو هفته زمان می‌برد تا واکسن روی بدن تاثیر بگذارد. اگر شخصی در این مدت به ویروس آنفولانزا مبتلا شود، به ناچار باید دوره نقاهت را بگذراند. به همین دلیل تاکید می‌شود که واکسن در اوایل فصل پاییز پیش از آنکه دوره سرما و فصل آنفولانزا شروع شود، تزریق را انجام داده باشید.


آیا پس از تزریق واکسن سالیانه آنفولانزا باز هم امکان ابتلا به به این بیماری وجود دارد؟


بله، پس از تزریق واکسن آنفولانزا امکان آلوده شدن به این ویروس وجود دارد. توانایی واکسن آنفولانزا برای حفاظت شما در برابر این بیماری به سن و وضعیت سلامت فرد در هنگام واکسیناسیون و نیز شباهت ویروس‌هایی که در جامعه با واکسنی که تزریق شده است دارد. اگر ویروس ضعیف شده واکسن آنفولانزا که به شما تزریق می‌شود با ویروس آنفولانزایی که در جامعه گسترش یافته است، مطاقبت داشته باشد، اثر بخشی واکسن بالا خواهد بود. در غیر این صورت واکسن آن چنان کارایی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که واکسن‌هایی را مصرف کنید که حتما مربوط به همان سال باشد تا سازگاری برای مبارزه با ویروس‌های جدید را در خود داشته باشد.

 مزایای تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟


در حالی که استفاده از واکسن آنفولانزا می‌تواند متفاوت باشد. با این تفاسیر دلیل زیادی برای استفاده کردن از واکسن آنفولانزا سالیانه وجود دارد.


۱. واکسن آنفولانزا می‌تواند جان شما را از ابتلا به ویروس آنفولانزا حفظ کند.


۲. تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند درصد بستری شدن کودکان و افراد مسن را بر اثر ابتلا به ویروس آنفولانزا کاهش دهد.


۳. تزریق واکسن آنفولانزا یک ابزار پیشگری مهم برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

 

۴. تزریق واکس آنفولانزا باعث کاهش بستری شدن افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی و بیماران قلبی می‌شود.


۵. واکسیناسیون در حین و پس از بارداری می‌تواند از مادران باردار محافظت کند. این اثر بخشی در کودکان تازه متولد شده نیز تاثیر گذار است.


۶. مطالعات نشان داده است، واکسن آنفولانزا در زنان باردار خطر ابتلا به عفونت حاد تنفسی ناشی از آنفولانزا را در آن‌ها کاهش می‌دهد. همچنین این اثر بخشی بر روی کودکان تا چند ماه پس از تولد مشاهده شده است.


۷. واکسن آنفولانزا می‌تواند تشدید بیماری را در شما کاهش داده و همین امر خطر مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا را نیز کاهش می‌دهد. همچنین این امر سبب می‌شود، افرادی که با شما زندگی می‌کنند، از طریق شما به این ویروس مبتلا نشوند.


آیا واکسن می‌تواند از شما حفاظت کند، حتی اگر با ویروس سال سازگار نباشد؟


بله، آنتی بادی‌های موجود در واکسن می‌تواند بدن شما را در برابر حمله انواع ویروس‌ها آنفولانزا حفظ کند. ممکن است آن اثر بخشی واقعی را نداشته باشد اما بی تاثیر نیز نیست. در هر صورت می‌تواند، اثر بخشی ویروس‌های مهاجم را در بدن کاهش دهد. ریشه کن کردن ویروس در بدن بسته به واکسنی دارد که شما در آن سال تزریق کرده‌اید.

 


آیا واکسن‌هایی که درست می‌شوند، برای مبارزه با همان ویروس‌هایی هستند که در جامعه گسترش یافته‌اند؟


همان طور که گفته شد، ویروس‌های آنفولانزا هر چند مدت یک بار تغییر استراتژیک می‌دهند. این بدان معنی است که خودشان را در برابر واکسن‌های قدیمی قوی‌تر می‌کنند، از این رو متخصصین این حوزه سعی می‌کنند با کشت ویروس‌های جدید راه‌های مبارزه تازه‌تری را در واکسن‌ها ایجاد کنند. بنابراین ممکن است که واکسنی که هر سال تولید می‌شود، توانایی نابودی ویروس‌های جدید را داشته باشد.

 

بیشتر بخوانیدتزریق واکسن آنفولانزا به چه کسانی توصیه می‌شود؟

 

آیا واکسن آنفولانزا خود می‌تواند باعث بیماری آنفولانزا شود؟

نه، واکسن آنفولانزا قادر نیست باعث ایجاد بیماری آنفولانزا در بدن شود. هر چند که ویروس‌های ضعیف شده این بیماری را در خود داشته باشد. از آنجایی که ویروس درون واکسن‌های آنفولانزا به صورت غیر فعال تزریق می‌شوند و همچنین اسپری‌هایی که ویروس آنفولانزا را از طریق بینی وارد بدن می‌کنند، زنده هستند اما به صورت ضعیف شده به بینی اسپری می‌شوند. چنین ویروس‌هایی توانایی تکثیر و غلبه بر سیستم دفاعی بدن ما را ندارند. این ویروس‌ها که به بینی اسپری می‌شوند، فقط می‌توانند در دمای پایین از خود فعالیت داشته باشند. پس این گونه ویروس‌ها نمی‌توانند درون ریه‌ها و یا دیگر مناطق گرم بدن گسترش پیدا کنند. ممکن است که واکسن آنفولانزا همراه با عوارض باشد اما این عوارض خفیف و کوتاه مدت خواهد بود. در ادامه با برخی از عوارض جانبی و جزئی استفاده از واکسن آنفولانزا آشنا می‌شوید؛ درد، قرمزی، و یا تورم در محل تزریق، تب در درجه پایین و تیر کشیدن سر، می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از واکسن آنفولانزا باشد.


ویروس‌های واکسن اسپری بینی ضعیف شده هستند و در اغلب موارد با عوارض خاصی همراه نیستند. اما در کودکان عوارض جانبی استفاده از اسپری بینی ممکن است باعث آبریزش بینی، خستگی، سردرد، استفراغ و حتی دردهای عضلانی منجر شود. عوارض جانبی استفاده از واکسن اسپری بینی در بزرگسالان ممکن است، باعث به وجود آمدن؛ آبریزش بینی، سردرد، گلو درد و سرفه شود. چنین علائمی معمولا در یک مدت کوتاه، پس از تزریق و یا اسپری کردن واکسن شروع می شود که بسیار ملایم و کوتاه مدت خواهد بود. تقریبا همه افرادی که واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند، پس از تزریق دچار مشکلات جدی و خاصی نمی‌شوند. با این حال در موارد نادر، واکسیناسیون آنفلوانزا می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند واکنش شدید آلرژیک شود.

 

 


چه میزان واکسن در طول ۲۰۱۷-۲۰۱۶ در دسترس خواهد بود؟


واکسن آنفولانزا توسط تولید کنندگان خصوصی تولید می‌شود، بنابراین میزان عرضه به تولید کنندگان بستگی دارد. در ابتدا تولیدکنندگان واکسن تخمین زده بودند که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۵۱ میلیون تا ۱۶۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای تزریقی (یعنی واکسن‌های غیرفعال شده و واکسن آنفلوانزا) در دسترس خواهد بود.


کجا می‌توانم اطلاعاتی در مورد عرضه واکسن پیدا کنم؟

اطلاعات مربوط به تامین واکسن در وب سایت CDC آنفلوانزا موجود است.


توجه ویژه به کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند

توصیه‌هایی برای واکسیناسیون افراد مبتلا به آلرژی‌های تخم مرغ از سال‌های گذشته (تا سال جاری) هیچ تغییر نکرده و به قوت خود باقی است. افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، می‌توانند واکسن‌های مخصوص به خود را با مجوز رسمی که برای شرایط سنی آنها درست شده، تهیه کنند. افرادی که واکنش آلرژیک شدید نسبت به تخم مرغ دارند، باید در مکان‌های بیمارستانی و یا درمانگاهی پیشرفته زیر نظر پزشک تزریق کنند. این گونه افراد باید ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن در درمانگاه و یا بیمارستان حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشکل اقدامات لازم روی آنها صورت گیرد.

کلید واژه ها: آنفولانزا ممنوعیت مصرف واکسن سوال متداول

نقاط سفید گچ مانند روی نان چیست؟

رشد قارچ های مخمر شکل مانندTrichosporon variable , Endomyces filmliger  باعث ایجاد نقاط سفید و گچ مانند روی نان می ش

کلید واژه ها: نقاط سفید روی نان

چه خطاهایی می‌توانند کشنده باشند؟

گفته می‌شود بیش از 60 درصد خطاهای آزمایشگاهی مربوط به خطای قبل از آزمایش، به‌دلیل آماده نبودن بیمار است. بیمار قبل از انجام آزمایش باید شرایط لازم ازجمله ناشتا بودن، مصرف‌نکردن دارو، نداشتن فعالیت فیزیکی شدید و عدم استعمال دخانیات را داشته باشد تا شرایط لازم برای انجام آزمایش فراهم شود. اما از کنار خطاهای آزمایشگاهی به سادگی نمی‌توان گذشت. نتایج گمراه‌کننده آزمایشگاهی موجب ایجاد نگرانی و اضطراب و صرف وقت و هزینه‌های گزاف می‌شود، اگر خطای موجود در پاسخ آزمایش بیش از محدوده تعریف شده خطا باشد، می‌تواند در برخی موارد کشنده باشد. با توجه به اینکه آزمایشگاه‌ها پایه‌های تشخیصی درمان هستند، خطاهای آزمایشگاهی می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد. سالانه تعداد زیادی از افراد برای تشخیص و تعیین داشتن یا نداشتن بیماری، ملزم به انجام آزمایش می‌شوند. این درحالی است که در این بین، برخی افراد به بیماری‌های صعب‌العلاجی مبتلا هستند اما در نتایج آزمایشی آنها، چنین بیماری‌ای مشاهده نمی‌شود و برعکس در نتایج آزمایشگاهی برخی افراد سالم، یک نوع بیماری خطرناک یا مزمن مشاهده می‌شود.

کلید واژه ها: خطاهای کشنده

انواع خطاها در آزمایشگاه کدامند و در مورد انحراف استاندارد و انحراف استاندارد نسبی چیست؟

*خطای مطلق                   
*خطای نسبی                 
*خطای تصادفی یا نامعین
*خطای سیستماتیک یا معین         
*خطای فاحش
 
 
 
جهت بیان آماری دقت از د و اصطلاح انحراف استاندارد SD و انحراف استاندارد نسبی RSD استفاده می شود. هرچه انحراف از مقدار استاندارد (میانگین نتایج آزمون) بیشتر باشد دقت کمتر است.

کلید واژه ها: خطاها لیست تجهیزات آزمایشگاه استاندارد

  حالت چسبندگی در روی سطح گوشت ناشی از چیست؟

در اثر رشد کپک‌ها روی سطح گوشت حالت چسبندگی ایجاد می شود.

کلید واژه ها: گوشت چسبندگی

آیا کشدار شدن نان در اثر آلودگی میکروبی است؟

عامل کشدار شدن نان باکتری باسیلوس سابتیلیس است، اسپور این باکتری می تواند حرارت زمان پخت را تحمل نماید و در شرایط مناسب دوباره تکثیر پیدا کند. کپسوله شدن باکتری فوق همراه با هیدرولیز گلوتن آرد به وسیله ی آنزیم های پروتئیناز آن و همچنین هیدرولیز نشاسته توسط آنزیم آمیلاز باکتری ایجاد حالت کشدارشدن را تسهیل می نماید، محل کشدار شدن به رنگ زرد تا قهوه ای تغییر کرده و نرم و چسبنده می گردد. زمانی می رسد که مواد لزج تولید شده در صورت نصف کردن نان و دور نمودن نصف ها از یکدیگر به صورت رشته های بلند نمایان می شود و بوی بد شبیه طالبی گندیده به مشام می رسد. مراحا پیشرفت کشدار شدن شامل ایجاد بوی نامطبوع، تغییر رنگ آن، نرم شدن همراه با چسبندگی و کش آمدن نان می باشد.

کلید واژه ها: نان کشدار

برای دریافت مجوز بسته بندی گیاه از کدام اداره اقدام نمایند؟ 

پاسخ:  اداره کل امور طبیعی، سنتی و مکمل-اداره فرآورده های طبیعی

کلید واژه ها: دریافت مجوز بسته بندی گیاه

آیا مسئول فنی شرکت برای تولید دارو های سنتی صرفاً می بایست دارای مدرک دکتری داروسازی باشد؟

پاسخ:  بله. مطابق ضوابط مسئول فنی مندرج در تارنمای سازمان می بایست صرفا دکتری داروساز باشد.

کلید واژه ها: مسئول فنی تولید داروهای بسته بندی

آیا تولید دارو های سنتی در کارگاه مورد قبول می باشد؟

پاسخ : خیر. داروی سنتی صرفاً در کارخانه داروسازی دارای پروانه تاسیس واجد خط تولید مرتبط با شکل دارویی فرآورده صادره از سازمان غذا و دارو می بایست تولید شود.

کلید واژه ها: تولید داروهای سنتی در کارگاه

تمایز دریافت مجوز از اداره داروهای سنتی/ فرآورده های طبیعی چیست؟

پاسخ : مطابق موارد بارگذاری شده در تارنمای سازمان پرسشنامه و مدارک لازم برای دریافت مجوز داروهای سنتی و فرآورده های طبیعی و علی الخصوص مراجع علمی مورد استناد برای تهیه فرمولاسیون مورد درخواست متفاوت می باشد. 

کلید واژه ها: دریافت مجوز فرآورده های طبیعی

درصورت مشاهده خطای "شماره اظهارنامه ..." در زمان بارگذاری فایل XML فراورده های طبیعی، سنتی و غذای ویژه تولید داخل چه اقدامی انجام شود؟

مسئول فنی شرکت دارنده پروانه در سامانه پشتیبان با مشخصات زیر تیکت بگذارد:
سامانه مذکور در صفحه اصلی تارنمایTTAC  و یا به نشانی http://support.ttac.ir/ قابل دسترسی است. تیکت مذکور را در قسمت: 
اداره طبیعی/ سنتی/ مکمل تغذیه ای/ شیرخشک/ غذای ویژه 
در گروه مجوز ورود/ ترخیص ارسال شود
در تیکت ارسالی
نام فرآورده مطابق پروانه ساخت
شماره  کد ثبت (IRC) شانزده رقمی
اسکن پروانه ساخت فرآورده دارای اعتبار پیوست شود درصورتیکه تعداد فرآورده بیش از دو مورد باشد با فرمت Excel  یا Word ارسال شود.
پس از یک روز تا یک هفته کاری از دریافت پاسخ تیکت فوق مبنی بر "ارسال اطلاعات به واحد مرتبط"، می توانید نسبت به بارگذاری مجدد فایل XML مربوط اقدام نمایید.

کلید واژه ها: شماره اظهارنامه فرآورده های طبیعی ،سنتی و مکمل

اخذ مجوز صادرات فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل تغذیه ای و غذای ویژه چگونه است؟

صدور مجوز صادرات کلیه فرآورده های تحت نظارت اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل در سامانه TTAC انجام می شود. بدین منظور:
الف) نامه درخواست برای انجام صادرات به انضمام پروفرما به اداره کل ارسال شود
ب) پس از تولید فرآورده مد نظر جهت صادرات، در سامانه EPL گمرک به همراه Packing List اظهار نمایید (طی ردیف تعرفه مصوب: برای سال 1398: فراورده های مکمل تغذیه ای 21069080 و تعرفه فرآورده های طبیعی 30049013 و 30049014 ) 
ج) سپس اطلاعات مربوط را در قسمت ترخیص سامانه TTAC ثبت نمایید
د) پس از بررسی، نظر مرتبط کارشناسی اداره کل از طریق سامانه ترخیص به گمرک ارسال می شود.
توضیح: برای نحوه تکمیل اطلاعات فایل ترخیص به قسمت "راهنما و مستندات" در تارنمای TTAC مراجعه نمایید. 
(مراتب طی نامه شماره 117725/665 مورخ 21/12/1397 به کلیه شرکت ها ابلاغ شده است- موجود در اطلاعیه های تارنمای سازمان)

کلید واژه ها: اخذ مجوز صادرات فرآورده های طبیعی

نحوه فرایند صدور سیستمی مجوز ورود فراورده های تحت نظارت اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل چگونه انجام می شود؟

راهنمای فرایند صدور سیستمی مجوز ورود کالاهای سلامت محور درقسمت "راهنما و مستندات" سامانه TTAC توضیح داده شده است. 
لذا پس از ارائه مدارک اخذ مجوز ورود (به شرح زیر) از طریق سیستم چارگون به اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل موضوع بررسی کارشناسی انجام می شود.
مجوز ورود ماده اولیه: 
نامه درخواست شرکت به انضمام 
تعهد با امضا و مهر مسئول فنی 
 پیش فاکتور (Proforma) (به زبان انگلیسی)
تصویر پروانه ساخت/ رای مرتبط اخذ شده از کمیته فنی مکمل/ کمیسیون قانونی تشخیص 
شماره کد ثبتIRC 
برگ آنالیز کارخانه سازنده داخلی در خصوص محموله های قبلی یا نمونه آزمایشگاهی
- مجوز ورود محصول نهایی: 
درخواست کتبی در سربرگ شرکت واردکننده طبق فرم (مندرج در تارنمای سازمان غذا و دارو قسمت مکمل تغذیه ای) به امضاء مدیر عامل و مسئول فنی به انضمام: 
پیش فاکتور (Proforma) در یک نسخه که صحت کلیه مندرجات کیفی آن به تایید مسئول فنی شرکت واردکننده به شرح ذیل: (نام فرآورده ، نام تجاری/ برند، شکل فرآورده، دوز فرآورده و مشخصات کامل بسته بندی، نام و آدرس دقیق کارخانه و کشور تولید کننده، جنس، تعداد و مشخصات بسته بندی فرآورده، عمر قفسه ای محصول. تمام موارد مطابق با گواهی ثبت فرآورده (IRC)
ارائه گواهی ثبت فرآورده/ رای مرتبط اخذ شده از کمیته فنی مکمل/ کمیسیون قانونی تشخیص
قیمت سه گانه فرآورده (دارای سابقه ورود)
گواهی حلال در صورت نیاز (کپسول و مشقات دامی و ... )
تصویر جوابیه آزمایش (دارای سابقه ورود)
پس از ارائه مدارک و بررسی کارشناسی، در سامانه TTAC برای فراورده ها بر اساس نوع فراورده سیاست ارزی/ سیاست تعدادی/ سیاست حجمی/ سیاست سقف ارزی/ سیاست قیمت واردات/ ... انجام می شود که برای  مسئول فنی شرکت در "کارتابل فرآورده های شما" قابل رویت می باشد.
مسئول فنی پس از اطمینان از سیاست گذاری فوق، در "سامانه جامع تجارت" نسبت به ثبت سفارش اقدام نماید.
به صورت سیستمی کنترل های لازم سامانه TTAC و سامانه جامع تجارت انجام و نتیجه ثبت سفارش تایید/ عدم تایید (در قسمت جزئیات اطلاعات کامل نتیجه قابل مشاهده می باشد)، در سامانه TTAC در کارتابل تحت عنوان "کارتابل پروفرم های شما" مسئول فنی و مدیرعامل قابل رویت می باشد.

کلید واژه ها: نحوه فرایند صدور سیتمی مجوز فرآورده های طبیعی ،سنتی و مکمل

سوالات متداول اداره شیرخشک های رژیمی و غذای ویژه؟

  1. مراحل درخواست صدور گواهی ثبت برای شیرخشک های رژیمی و غذا های ویژه به چه صورت است؟
  2. با مراجعه به تارنمای سازمان(https://www.fda.gov.ir/) قسمت طبیعی، سنتی و مکمل >>> اداره شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه>>> فرآیند صدور گواهی ثبت جدید و مدارک مورد نیاز هر مرحله از فرایند توضیح داده شده است.
  3. از زمان ارسال درخواست تا زمان دریافت IRC چقدر طول خواهد کشید؟
  4. بعد از تکمیل مدارک حداکثر یک ماه
  5. راه های ارتباطی جهت پیگیری امورات مربوط به بررسی درخواست های ثبت شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه کدام است؟
  6. از طریق راه های زیر
  • ثبت تیکت از طریق سامانه http://support.ttac.ir
  • تماس با کارشناس این اداره به شماره تلفن 61927000 داخلی 214
  • پست الکترونیک به آدرس N.samareh@fda.gov.ir
  1. چه فرآورده هایی نیازمند ثبت در سامانه HIX  می باشند؟

پاسخ: با مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو به آدرس: fda.gov.ir بخش طبیعی، سنتی و مکمل← اداره شیرخشک های رژیمی و غذای ویژه← فهرست شیرخشک های رژیمی و غذای ویژه ← فرآورده های بدون نیاز به نسخه الکترونیک ملزم به ثبت  اطلاعات مصرف کننده در سامانه  HIX  به آدرس http://scm.fda.gov.ir/login میباشند.

  1. چه شرکت هایی تامین کننده شیرخشک هایی رژیمی و غذای ویژه می باشند؟

پاسخ: با مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو به آدرس: https://www.fda.gov.ir بخش طبیعی، سنتی و مکمل← اداره شیرخشک های رژیمی و غذای ویژه← فهرست رسمی شیرخشک های رژیمی و غذا های ویژه دارای مجوز← نام شیرخشک های رژیمی به تفکیک شرکت های تامین کننده قابل مشاهده می باشد.

  1. چه شرکت هایی توزیع کننده شیرخشک های رژیمی و غذای ویژه می باشند؟
  • شرکت پخش الیت دارو
  • شرکت پخش البرز
  • شرکت پخش آدوراطب
  • شرکت پخش بهستان پخش
  • شرکت پخش دارو پخش
  • شرکت پخش رازی
  • شرکت پخش سایه سمن
  • شرکت پخش شفا آراد
  • شرکت پخش فردوس
  • شرکت پخش مشکات
  • شرکت پخش محیا دارو
  • شرکت پخش نخبگان
  • شرکت پخش هجرت

مختص بیماران متابولیک و رژیمی:

  1. چگونه بیماران متابولیک و رژیمی می توانند در سامانه حامی ثبت نام نمایند؟

پاسخ: با مراجعه به راهنمای ثبت نام بیماران متابولیک و رژیمی در قسمت آموزش تارنمای سازمان

  1. پس از ثبت نام بیمار اقدام بعدی چیست؟

پاسخ: با در دست داشتن شماره پرونده الکترونیک (کد 10 رقمی) برای ایجاد نسخه الکترونیک به پزشک/ واحد های تغذیه بیمارستان های کودکان/ معاونت های غذا و دارو مراجعه نمایید.

  1. در صورت نیاز به جستجوی اطلاعات پزشک و کارشناس تغذیه ثبت نام شده در سامانه چه باید کرد؟

پاسخ:  به سامانه حامی به آدرس اینترنتی https://metabolic.ttac.ir  مراجعه نمایید و از قسمت "جستجوی پزشکان" و " جستجوی کارشناسان تغذیه" اطلاعات مورد نیاز ( اعم از آدرس محل طبابت، تخصص و ...) را بدست آورید.

  1. پس از ایجاد نسخه الکترونیک توسط پزشک / کارشناسان تغذیه اقدام بعدی چیست؟

پاسخ: پس از ایجاد نسخه الکترونیک توسط پزشک / کارشناس تغذیه، شماره نسخه به شماره همراه سرپرست پیامک می شود. در صورتی که فرآورده تجویزی مربوط به بیماری آلرژی باشد (NEOCATE, ELECARE, PRECOMIDA)، فرآورده در داروخانه های منتخب قابل دریافت خواهد بود. سایر فرآورده های مرتبط با بیماری های دیگر بصورت پستی به درب منزل بیمار ارسال خواهد شد.
فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده شیرخشک های رژیمی فوق در تارنمای رسمی سازمان بخش اداره شیرخشک های رژیمی و غذا های ویژه موجود می باشد.

  1. نسخی که بصورت پستی ارسال می شوند، چگونه قابل پیگیری می باشند؟

پاسخ: پس از بسته بندی فرآورده توسط شرکت توزیع کننده و ثبت بارکد فرآورده های تجویزی، کد رهگیری مرسوله پستی (20 رقمی) به شماره همراه سرپرست ارسال خواهد شد. زمان تحویل مرسوله های پستی در تهران 12 ساعت، در مراکز استان ها 24 ساعت و در شهرستان ها 72 ساعت خواهد بود. (زمان های اعلام شده از زمان اتمام بسته بندی و دریافت کد رهگیری پستی خواهد بود)

  1. در صورت تاخیر در دریافت مرسوله پستی چه باید کرد؟

پاسخ: ابتدا از اعتبار نسخه الکترونیک خود اطمینان حاصل نمایید، در صورت اتمام اعتبار نسخه امکان ارسال وجود نخواهد داشت و برای تمدید اعتبار نسخه الکترونیک باید به پزشک معالج مراجعه نمود.
در صورت وجود اعتبار و تاخیر در دریافت، با کد رهگیری 20 رقمی مرسوله که به سرپرست بیمار پیامک شده است آخرین وضعیت را در سامانه شرکت پست به آدرس https://newtracking.post.ir  مشاهده نمایید.
در صورت ارسال، با شرکت پست منطقه خود تماس بگیرید و با ارائه کد رهگیری 20 رقمی به مامور شرکت پست، از وضعیت مرسوله خود مطلع شوید.
 

  1. برای تغییر آدرس محل سکونت / پزشک چه باید کرد؟

پاسخ: به سامانه حامی به آدرس اینترنتی https://metabolic.ttac.ir  مراجعه نمایید و از قسمت" پرونده الکترونیک بیمارمتابولیک و رژیمی" به پرونده الکترونیک خود مراجعه نمایید و ویرایش مورد نظر را انجام دهید (مراحل بصورت تصویری در راهنمای ثبت نام – قسمت آموزش سایت توضیح داده شده است).
 

  1. در صورتی که نیاز به افزایش سهمیه داشته باشیم چه باید کرد؟

پاسخ: به واحد های تغذیه/ پزشک مراجعه نمایید و پس از دریافت فرم افزایش سهمیه و تکمیل آن، فرم را با مهر پزشک و مستندات لازم(نسخه ، ازمایش ها و ...) به کارشناس معاونت تحویل نمایید. نتیجه پس از کمیته پزشکان(حداکثر 2 روز) اعلام و در سامانه اعمال خواهد شد.( فرم افزایش سهمیه در سایت سازمان قسمت اداره شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه موجود می باشد)

  1. در صورت نیاز مبرم به شیرخشک رژیمی تا تعیین تکلیف کمیته پزشکان چه باید کرد؟

پاسخ: به کارشناس معاونت غذا و داروی محل سکونت خود مراجعه نمایید و با هماهنگی ایشان برای دریافت امانی شیرخشک رژیمی به داروخانه منتخب شهر خود مراجعه نمایید. لازم بذکر است تحویل امانی حداکثر 2 قوطی می باشد و در صورت رد درخواست افزایش سهمیه توسط کمیته پزشکان، سهمیه امانی از سهمیه ماه بعد کسر خواهد شد.
مختص گروه درمانی( پزشک، کارشناس تغذیه):

  1. نحوه ثبت نام پزشک و کارشناس تغذیه در سامانه حامی چگونه می باشد؟

پاسخ: با مراجعه به راهنمای ثبت نام پزشک در قسمت آموزش تارنمای سازمان

  1. نحوه استفاده از کارتابل درمانی چگونه است؟

پاسخ: راهنمای استفاده از کارتابل درمانی و ثبت نسخه الکترونیک در قسمت آموزش تارنمای سازمان موجود می باشد.

  1. علت عدم مشاهده فرآورده مورد نظر در سامانه چیست؟

پاسخ:
دلیل اول: بیماری تشخیص داده شده در سامانه سهواً اشتباه انتخاب شده است. برای رفع این مشکل مراحل نسخه در دست اقدام را به اتمام رسانید(با اعتبار 1 روز)، سپس سامانه به مرحله اول صدور نسخه بازخواهد گشت و امکان انتخاب مجدد بیماری تشخیصی داده شده فراهم می باشد.
دلیل دوم: فرآورده مورد نظر به دلیل عدم موجودی توسط سیستم غیرفعال شده است و پس از واردات توسط شرکت تامین کننده مجددا در دسترس قرار خواهد گرفت. لازم بذکر است تا زمان فعال شدن مجدد، امکان تجویز فرآورده های جایگزین برای پزشک وجود دارد.

کلید واژه ها: شیر خشک های رژیمی غذاهای ویژه

1- مراحل صدور پروانه ساخت فرآورده طبیعی کدام است؟  

پاسخ : به سند "مراحل ثبت درخواست متقاضی اخذ مجوز تولید/ پروانه ساخت فرآورده طبیعی" ذیل سربرگ فرآوردههای طبیعی، مراجعه کنید.

کلید واژه ها: مراحل صدور پروانه ساخت فرآورده طبیعی

برای تمدید پروانه ساخت فرآورده طبیعی، چه مدارکی باید ارایه شود؟

پاسخ : علاوه بر ارایه همه مدارک لازم برای صدور پروانه ساخت (شامل پرسشنامه تکمیل شده مرتبط، و مستندات مربوطه)، ضروری است نتایج به روز شدهی مربوط به آزمونها (شامل کنترلهای فیزیکوشیمیایی، میکروبی، تعیین مقدار شاخص و پایداری) و مستندات مربوطه ارایه شود.

کلید واژه ها: تمدید پروانه

 درخواست مربوط به تولید تحت لیسانس یا واردات، کدام یک از مدارک باید legalized باشند؟

هرگونه قرارداد اعم از اصلی یا متمم؛ گواهی GMP (صرفاً برای درخواستهای واردات)؛ گواهی فروش آزاد (free sale certificate) یا certificate of pharmaceutical products؛ نامه اعطای نمایندگی (letter of authorization) که لازم است به تایید سفارت/ کنسولگری ایران در کشور مبدأ رسیده باشند.

کلید واژه ها: تولید تحت لیسانس

بررسی اولیه پرونده تولید فرآورده طبیعی به کدامیک از معاونتهای غذا و دارو واگذار شده؟

در حال حاضر بررسی اولیه پروندههای مربوط به تولید فرآورده طبیعی، بسته بندی گیاهان دارویی، و تولید ماده اولیه طبیعی (عصاره یا اسانس) به قطبهای/معاونتهای مرتبط شامل مازندران، تبریز، کرمانشاه، جندی شاپور (اهواز)، فارس، اصفهان، مشهد، تهران، شهید بهشتی، ایران، البرز و یزد تفویض شده است.

کلید واژه ها: بررسی اولیه پرونده

ثبت اولیه پرونده در معاونتها، بر چه اساسی صورت می گیرد؟

پاسخ: در مورد شرکتهای واجد کارخانه، معاونت/ قطبی که محل کارخانه تحت پوشش آن قرار دارد، و در مورد شرکتهای فاقد کارخانه (تولید قراردادی)، محل شرکت براساس اساسنامه ملاک ثبت پرونده است.

کلید واژه ها: ثبت اولیه پرونده

برای انجام آزمونهای مربوط به فرآورده نهایی طبیعی به کدامیک از آزمایشگاهها میتوان مراجعه نمود؟

پاسخ : ازمایشگاههای مجاز همکار و آکرودیته سازمان غذا و دارو با حیطه فعالیت مرتبط (فرآورده طبیعی)

کلید واژه ها: انجام آزمونها

مدارک لازم برای درخواست صدور پروانه ساخت فرآورده طبیعی بر پایه کارآزمایی بالینی چیست؟  

پاسخ: تاییدیه کمیته اخلاق، پروپوزال طرح و روش اجرا، کد ثبت در IRCT، رضایتنامه آگاهانه بیماران، محاسبات آماری کامل و نتایج (برای کسب اطلاعات تکمیلی به سربرگ فرآوردههای طبیعی، مراحل ثبت درخواست متقاضی اخذ مجوز تولید/ پروانه ساخت فرآورده طبیعی، مراجعه کنید.)
 

کلید واژه ها: مدارک لازم ساخت فراورده طبیعی بر پایه کارآزمایی بالینی

پیگیری در ارتباط با مسائل علمی و تخصصی پرونده توسط چه کسانی قابل انجام است؟

پاسخ : پاسخگویی در ارتباط با جزئیات پرونده صرفاً به مسئول فنی شرکت امکان پذیر است. 

کلید واژه ها: پیگیری مسائل علمی و تخصصی

یا استفاده از دمنوش های طبیعی برای لاغری مناسب است ؟

متاسفانه جدیدا با توجه به رویکرد و اقبال مردم به طب سنتی عده ای سودجو از نا آگاهی مردم در بحث لاغری سوءاستفاده می کنند...

انواع بسته های لاغری که جدیدا هم خیلی در رسانه ها تبلیغ میشه....

داروهای گیاهی رو به نام های  " دمنوش گیاهی لاغری " و یا قرص لاغری و عناوین مشابه عرضه می کنند

❌ مواردی که بعضا لاغر می کنند اما به چه قیمتی؟!!

⬅️ مکانیزم اثر این گیاهان معمولا همراه با دفع مایعات بدن و جذب نشدن مواد مغذی و ویتامین ها در سیستم و چرخه گوارش است که آسیب های جبران ناپذیری بر سلامت فرد می گذارد و به خصوص باعث خراب شدن پوست می شود!

⬅️ البته عموما استناد به مجوزهای بهداشتی و تاییدیه ها میشه

⬅️ آیا صرفا داشتن مجوزهای بهداشتی ، دلیل به مصرف خودسرانه و همیشگی این محصولات میشود ؟

⬅️ این موارد هم بدون تردید همراه با عارضه هستند

✅ قاعده خیلی مهم و کلی

هر گیاهی ، هر گیاهی که مصرف مکررش باعث لاغری شود بدون تردید عوارضی برای بدن ایجاد خواهد کرد

✅✅✅ مثلا زیره با تمام خواصی که دارد اگر مکرر و رژیمی مصرف شود پوست را تخریب می کند و باعث خشکی و تیرگی می شود همچنین چای سبز و قهوه  سبز و .... که علاوه بر افزایش سودا تاثیر منفی روی روحیات فرد هم می گذارد.

✅✅✅ یا مثلا تخم کتان با خواص خوبش اگر هر روز مصرف شود احتمال کیست را دربانوان زیاد می کند.

اما چه کنیم؟

باید با غذا لاغر کرد نه داروی گیاهی یا شیمیایی ...گیاه اگر هر روز خورده شود می شود دارو و اثرات دارویی همراه با عارضه خواهد گذاشت!!!!

با اصلاح مزاج و رعایت ممنوعات غذایی .....

الزاما هم به معنی گرسنگی نیست بلکه به معنای درست خوردن و سالم خوردن است.

کلید واژه ها: مناسب بودن دمنوش های طبیعی لاغری

تفاوت کرونای امیکرون با کرونای دلتا چیست؟

سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، پنجمین واریانت کرونا را با نام امیکرون در لیست واریانت‌های نگران‌کننده (Variant of concern) قرار داد. طبق اعلام کارشناسان این سازمان در روزهای ابتدایی شناسایی امیکرون، این واریانت دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند.

 

تفاوت جهش‌های امیکرون با دلتا

از جمله نگرانی‌ها درباره این نوع ویروس کرونا وجود جهش‌های متعدد و‌ متنوع است. بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک گزارش شده، تعدادی که بیش از دوبرابر جهش‌های واریانت دلتا است. بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.

هنوز اطلاعات دقیق درباره نوع اومیکرون ویروس کرونا اندک است و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود؛ اما، این نوع از جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است. همچنین این جهش‌ها ممکن است باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.

 

 مقایسه قدرت انتقال نوع امیکرون با انواع قبلی کرونا

مشخص نیست که امیکرون توانایی انتقال بیشتری نسیت به واریانت های قبلی از جمله نوع دلتا دارد یا نه. تعداد افراد مبتلای با نتیجه تست مثبت در آفریقای جنوبی (اولین محل شناسایی امیکرون) در حال افزایش است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک نشان خواهد داد که این افزایش موارد ابتلا به دلیل خود نوع امیکرون است یا عوامل دیگری در آن موثر است.

 

 شدت بیماری با ویروس نوع امیکرون

امیزان شدت بیماری با ویروس کرونای امیکرون نسبت به انواع دیگر ویروس مانند دلتا هنوز روشن نیست. علاوه بر این، برای فهمیدن میزان شدت بیماری با یک نوع ویروس نیاز به گذشت چند روز تا چند هفته است.

اطلاعات اولیه از آفریقای جنوبی نشان داده که میزان بستری‌ها افزایش یافته، اما این میتواند به دلایل دیگری مانند افزایش تعداد کل موارد ابتلای کرونا باشد تا عفونت با امیکرون. نباید فراموش کرد که پوشش واکسیناسیون در آفریقای جنوبی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان همچنان پایین (حدود ۲۴%) است.

 

تفاوت علائم عفونت با کرونای امیکرون

هم اکنون اطلاعات کافی برای اظهارنظر درباره تفاوت علائم در عفونت با این نوع ویروس کرونا نسبت به بقیه سویه‌ها مانند دلتا وجود ندارد. اولین گزارش‌ها از کرونای امیکرون از میان دانشجویان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان می‌دهند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است.

 

 

تاثیر ایمنی ناشی از ابتلای قبلی بر کرونای امیکرون

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است خطر عفونت مجدد با Omicron افزایش یابد، این یعنی افرادی که قبلاً بیماری کرونا داشته‌اند، می‌توانند راحت‌تر با Omicron دوباره آلوده شوند. در مقایسه با سایر واریانت‌های نگران‌کننده ویروس، اطلاعات فعلی محدود است.

 

اثربخشی واکسن‌ها برای کرونای امیکرون

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند تا تأثیر احتمالی این نوع را بر واکسن ها درک کنند. آنچه می‌دانیم این است که واکسن‌ها در کاهش بیماری‌های شدید و مرگ بر اثر نوع غالب فعلی، یعنی کرونای دلتا، موثر و کارآمد عمل کرده‌اند و می‌توان امیدوار بود تا واکسن‌ها در برابر امیکرون هم ایمنی ایجاد کنند و از بیماری شدید و بستری در بیمارستان تا حد قابل‌قبولی پیشگیری کنند.

 

 

تاثیر نوع امیکرون بر روش‌های تشخیص ویروس

آزمایش‌ PCR که به طور گسترده استفاده می‌شود، همچنان برای تشخیص عفونت کرونا، از جمله عفونت با Omicron، همچنان که در مورد انواع دیگر نیز دیده‌ایم، مناسب است. مطالعات برای تعیین اینکه آیا این نوع واریانت بر انواع دیگر آزمایش‌ها از جمله آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن تأثیری می‌گذارد، ادامه دارد.

 

اثربخشی درمان‌های فعلی بر کرونای امیکرون

کورتیکواستروئیدها و مهارکننده‌های گیرنده IL۶ همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به نوع شدید مؤثر خواهند بود. با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع Omicron، سایر درمان‌ها برای تعیین میزان تاثیر آنها ارزیابی خواهند شد.

منبع: https://spikogen.com/omicron-vs-delta-variant/

کلید واژه ها: تفاوت کرونای امیکرون کرونای دلتا

ویتامین c در پیشگیری از ابتلا به کووید-19 مفید است یا مضر؟

سازمان جهانی بهداشت مدتی پیش در دستورالعمل اعلامی خود مربوط به کروناویروس جدید مدعی شد که مصرف ویتامین سی میتواند حتی مضر هم باشد اما چند ساعت بعد این جمله را حذف کرد. بعد از آن، گروهی از محققان به استناد مقالات موجود، گفتند ویتامین سی مصرف نشود چراکه مضر است. از طرفی محققان دیگری هم به استناد مقالاتی دیگر مدعی شدند ویتامین سی استفاده کنیم که اتفاقاً مفید هم هست.

 به همین دلیل مطالعه ای انجام شده است که مفید یا مضر بودن ویتامین سی بر کرونا ویروس را چه کسانی در جهان مطرح کردند؟

دکتر همیلا در دانشگاه هلسینکی فنلاند یکی از  قوی ترین و پرکارترین محققین در زمینه ویتامین سی و بیماری های عفونی در جهان بوده که علاوه بر سازمان جهانی بهداشت، مدافعین و منتقدین مصرف ویتامین سی در زمینه مصرف یا عدم مصرف آن با استناد به مقالات ایشون صحبت می کنند.

طی بررسی مقالات مشخص شد که مصرف ویتامین سی در افراد غیربیمار به میزان کمتر از پانصد میلی گرم در روز مفید بوده اما بالاتر از این مقدار میتواند مضر باشد.

دقت کنیم که مصرف ویتامین سی بر امکان ابتلا به بیماری تاثیری ندارد و تنها موجب تقویت سیستم ایمنی ما می شود. بنابراین مصرف روزانه و بیش از حد مکمل های ویتامین سی (حاوی مقدار بالاتر از پانصد میلی گرم به ازای هر روز) برای مردم عادی توصیه نمیشود.

 همانطور که می دانیم ویتامین سی از طریق افزایش سایتوکاین هایی مانند اینترفرون آلفا/بتا باعث افزایش ایمنی در برابر ویروس ها میشود. صدالبته خواب منظم، دوری از استرس و سبک زندگی سالم نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. لازم به ذکر است فورانوکومارین های موجود در مرکبات، از متابولیزه شدن داروهایی نظیر استاتین ها، آنتی هیستامین ها و برخی گروه های دیگر جلوگیری می کند و بنابراین پیشنهاد میشود از مصرف همزمان مرکبات با داروها، بخصوص استاتین ها خودداری شده و حتماً با فاصله زمانی مصرف شوند.

*یک جست و جوی ساده در وب سایت (www.pubmed.com) بسیاری از مقالات تحقیقاتی را که فواید ویتامین سی را بیان کرده اند، نشان می دهد.

کلید واژه ها: ویتامین c کووید_۱۹

سوالات متداول درباره کووید-19، بارداری، زایمان و ‏شیردهی

 

آیا زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 هستند؟  

هم اکنون برای پی بردن به اثرات بیماری کووید-19  زنان باردار پژوهشهایی در حال انجام است.

داده ها محدود هستند ، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارند.

اگرچه ، به دلیل تغییرات جسمی و سیستم ایمنی در زنان باردار، می دانیم که آتها می توانند به‌دلیل برخی عفونت های تنفسی ، به‌سختی بیمارشوند.

بنابراین بسیار مهم است که زنان باردار از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کووید-19 استفاده کنند و علائم احتمالی (از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس) را به ارائه دهنده خدمات درمانی گزارش دهند.

سازمان جهانی بهداشت   به مرور اطلاعات و توصیه های خود ادامه داده و با دسترسی به  شواهد بیشتر آنها را به‌روزرسانی میکند.

من باردار هستم. چگونه می توانم از خودم در مقابل بیماری کووید-19 محافظت کنم؟

زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 باید مانند سایر افراد همان اقدامات احتیاطی را انجام دهند. در مقابل ویروس جدید کرونا با پیروی از موارد زیر، می توانید از خودتان محافظت کنید:

  • بطورمرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.
  • فاصله خود را با دیگران رعایت کنید و از رفتن به مکان‌های شلوغ پرهیز کنید.
  • از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.
  • بهداشت تنفس را رعایت کنید. این به معنی پوشاندن دهان و بینی با آرنج خمیده یا استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه کردن است. سپس بلافاصله دستمال استفاده شده را در سطل زباله  بیاندازید.           

اگر تب یا سرفه دارید و یا به سختی نفس میکشید ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. قبل از رفتن به یک مرکز بهداشتی درمانی، با آن مرکز تماس بگیرید و به توصیه‌های مسئولین بهداشتی محل زندگی‌تان عمل کنید.

زنان باردارو خانم‌هایی که اخیراً زایمان کرده اند - از جمله آنهایی که مبتلا به کووید-19 شده اند - باید حتما به معاینه های دوره‌ای خود ادامه دهند.

 

 

آیا زنان باردار باید برای کووید-19 آزمایش شوند؟

دستورالعمل آزمایشات و افراد واجد شرایط برای آزمایش (کووید-19) بستگی به مکانی دارد که در آنجا زندگی می کنید.

با این حال ، طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت، زنان باردار که علائم بیماری کووید-19 را دارند، باید در اولویت انجام آزمایش قرار گیرند. اگر مبتلا به کووید-19 باشند، ممکن است به مراقبت های تخصصی نیاز داشته باشند.

آیا کووید-19 می تواند از مادر باردار به نوزاد متولد نشده (جنین) یا نوزاد تازه متولد شده، منتقل شود؟

ما هنوز نمی دانیم که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید-19 می‌تواند ویروس را در دوران بارداری یا حین زایمان به جنین یا نوزاد خود منتقل کند یا خیر.

تا کنون این ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده است.

در دوران بارداری و حین زایمان چه مراقبت‌هایی باید انجام شود؟

  تمام زنان باردار ، از جمله آنهایی که  مشکوک به ابتلای به عفونت کووید-19 هستند یا بیماری آنها تایید شده است، قبل، حین و بعد از زایمان باید مراقبت‌های با کیفیت بالا را دارند. این‌ها شامل مراقبت های حین بارداری،  بعد از زایمان، حین زایمان، پس از بارداری و بهداشت روان می‌شوند. یک تجربه زایمان ایمن و مثبت شامل موارد زیر است:

  • با زن باردار با احترام وتکریم رفتار شود.
  • در هنگام زایمان یک فرد (منتخب) همراه زن باردار باشد.
  • کادر زایمان (با زن باردار) ارتباط صادقانه داشته باشند.
  • راهکارهای مناسب برای تسکین درد به‌کار گرفته شود.
  • اگر مقدور باشد (برای زن باردار) امکان تحرک در اتاق زایمان (لیبر) فراهم باشد و موقعیت زایمان توسط زن باردار انتخاب شود.

در صورت مشکوک بودن یا تأیید ابتلا به کووید-19، کارکنان بهداشتی باید از اقدامات احتیاطی مناسب به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت برای خود و دیگران پیروی کنند ، از جمله این موارد رعایت بهداشت دست‌ها و استفاده مناسب از لباس های محافظتی مانند دستکش ، روپوش  (محافظتی) بیمارستانی و ماسک پزشکی هستند. 

آیا زنان باردار مبتلا به کووید-19 یا مشکوک به این بیماری، نیاز به سزارین دارند؟

  خیر. توصیه سازمان جهانی بهداشت   این است که سزارین فقط در صورت توجیه پزشکی انجام شود. برای نحوه زایمان هرزن باردار باید بطور مستقل تصمیم گرفته شود، بر اساس ترجیح زن باردار و همچنین در نظر گرفتن دلالت‌های زایمانی صورت می‌گیرد.  

آیا مادر مبتلا به کووید-19 می تواند به نوزاد خود شیر بدهد؟

بله. مادر مبتلا به کووید-19 می تواند به نوزاد خود شیر بدهد. برای این کار باید:

  • بهداشت تنفسی را هنگام شیر دادن رعایت کنند و در صورت دسترسی ماسک  بپوشند؛
  • دست‌ها را قبل و پس از لمس کردن کودک بشویند؛
  • بطور مرتب سطوحی را که با آنها در تماس هستند، تمیز و ضدعفونی کنند

    آیا در صورت مبتلا شدن به کووید-19، می توانم کودک خود را در آغوش بگیرم؟

بله. تماس نزدیک، زود هنگام و شیردهی انحصاری به کودک به رشد او کمک می کند. شما باید از حمایت‌های لازم برخوردار باشید تا بتوانید                  

  • بطور ایمن و با رعایت بهداشت تنفسی به کودک خود شیر دهید؛
  • تماس پوست به پوست با نوزاد خود داشته باشید، و
  • با کودک یک اتاق مشترک داشته باشید شما باید قبل و بعد از لمس کردن کودک ، دست های خود را بشویید و تمام سطوح را تمیز کنید.  

    من به کووید-19 مبتلا هستم و حال عمومی مساعدی ندارم که بتوانم به کودک خود مستقیما شیر بدهم. چه باید بکنم؟

    اگر به دلیل ابتلا به کووید-19 یا عوارض دیگر، آنقدر بد حال هستید که نمیتوانید به کودک خود شیر بدهید، باید کسی به شما کمک کند که بطور ایمن از روشهای ممکن، در دسترس و مورد قبولتان برای شیر دهی به کودکتان استفاده کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • دوشیدن شیر(مادر)؛
  • برقراری مجدد شیردهی؛
  • شیر مادر اهدایی.

کلید واژه ها: کرونا ویروس بارداری، زایمان و ‏شیردهی

سوالات متداول جهت تولید اقلام موردنیاز پیشگیری از ویروس کرونا

1-مسیر ثبت ماسک های سه لایه در سامانه اداره کل برای تولید کنندگان غیر صنعتی کجاست؟
با مراجعه به سامانه imed.ir و سامانه خود اظهاری شرکت های تولید کننده غیر صنعتی امکان ثبت ماسک های سه لایه فراهم شده است.

2-نحوه دریافت گواهی فروش برای انواع ماسک های تولید شده توسط واحد های غیر صنعتی چگونه است؟
در حال حاضر برای انواع ماسک های غیر صنعتی گواهی فروش صادر نمی گردد و تولیدکنندگان می بایست محصول خود را در بخش خوداظهاری سایت آیمد( ثبت تجهیزات پزشکی) ثبت نمایند.

3-بعد از ثبت نام در بخش خود اظهاری روند پیگیری پرونده چگونه خواهد بود؟
تولید کننده با تکمیل اطلاعات در بخش خوداظهاری کد رهگیری دریافت نموده و با مراجعه به سامانه imed.ir پس از بررسی کارشناسان مربوطه وضعیت انتشار و یا عدم انتشار برای متقاضی نمایش داده خواهد شد.

4-آیا برای واردات یا خرید دستگاه های تولید ماسک نیازی به اخذ مجوز از این اداره کل می باشد؟
خیر، وزارت صنعت معدن و تجارت متولی این امر می باشد.

5-جهت فروش محصولات تولید شده از کدام واحد پیگیری شود؟
این اداره کل هیچ مسئولیتی در قبال بازاریابی و خرید و فروش کالاهای پیشگیری از ویروس کرونا ندارد و صرفا تایید کیفی محصولات در حوزه اختیارات این اداره کل می باشد.همچنین تخصیص حواله صرفا شامل شرکت های تولید کننده ثبت در تجهیزات پزشکی و نه واحد غیر صنعتی می باشد.

6-نحوه تولید انواع ماسک و البسه ضد ویروس کاورال چگونه می باشد؟
دستورالعمل های مرتبط و مورد تایید اداره کل در سایت imed.ir موجود می باشد و صرفا تولید بر مبنای این دستورالعمل ها مورد تایید می باشد.

7-در خصوص تولید شیلد محافظ صورت و چشم چگونه اقدام نماییم؟
نمونه محصولات همراه با نامه درخواست که شامل شماره تماس، آدرس محل تولید، نام و نام خانوادگی فرد مسئول و همچنین نام واحد تولیدی جهت بررسی و صدور گواهی فروش به این اداره تحویل داده شود.

8-آیا نیاز به مراجعه حضوری جهت اخذ مجوز می باشد؟
خیر، تمامی مراحل به صورت سیستمی از طریق سایت آیمد قابل ردیابی و پیگیری می باشد.

9-جهت اخذ مجوز برای ماسک های n95 و البسه ضد ویروس کاورال از کدام قسمت اقدام نماییم؟
اگر واحدی قصد تولید اقلام فوق دارد می بایست به عنوان شخص حقوقی درخواست خود را از طریق سامانه های آیمد register.imed.ir ثبت و پیگیری نماید.و پس از ثبت تمامی اطلاعات کد رهگیری مربوط به محصول ارائه می گردد.

کلید واژه ها: جهت تولید اقلام موردنیاز پیشگیری

سوالات متداول درباره تزریق واکسن کرونا

واکسن کرونا تا چه مدت موثر خواهد بود؟

اطلاعات روشن و واضحی در مورد تاثیر این واکسن و مدت زمان آن وجود ندارد. نتایج آزمایشات بالینی واکسن های «مدرنا» و «فایزر» که هر دو در اواخر ماه ژوئیه آغاز شد،  نشان دهند که این واکسن ها اثرات محافظتی طولانی مدت دارند.  اما مدت زمان واقعی آنها هنوز مشخص نیست.

واکسن تا چه اندازه در جمعیت عمومی موثر خواهد بود؟

پس از دریافت واکسن کرونا، محافظت شدیدی در برابر کووید-۱۹ ایجاد می شود. اما با این وجود احتمال ابتلا فرد به ویروس کرونا پس از واکسیناسیون همچنان وجود دارد. هیچ واکسنی اثر محافظتی۱۰۰ درصدی و کامل ندارد. واکسن برای محافظت به زمان نیاز دارد. بررسی ها نشان می دهد که واکسن فایزر  تا ۹۵ درصد موثر است و اثر بخشی واکسن مدرنا بیش از ۹۴ درصد اعلام شده است.

اما حتی پس از دریافت این واکسن ها، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن پس از واکسیناسیون، مصونیت ایجاد کند. یعنی افراد  ممکن است دقیقاً قبل یا حتی پس از واکسیناسیون به ویروس کرونا آلوده شوند.

آیا افراد باردار باید واکسینه شوند؟

آزمایش واکسن کووید-۱۹ افراد باردار را شامل نمی شود. از طرفی هم سازندگان دارو و واکسن تمایل ندارند از ترس تهدید به بارداری، افراد باردار را در آزمایشات بالینی اولیه قرار دهند.

البته کارشناسان معتقدند که هیچ دلیلی برای نگرانی تزریق واکسن کرونا در زنان باردار وجود ندارد. آنها می گویند ما زنان باردار را تشویق می کنیم که در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنند. آنها باید عوارض ناشی از عدم دریافت واکسن را بررسی کرده و در این مورد آگاهانه تصمیم بگیرند.

بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری نسبت به عوارض واکسن mRNA، ممکن است شرایط بدتری داشته باشد.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار در دسترس نیست؛ اما زنان باردار باید بدانند که واکسن mRNA یک واکسن زنده نیست و با یک روند طبیعی سلولی به سرعت تخریب می شود. در نتیجه، وارد هسته سلول نمی شود و DNA را تغییر نمی دهد.

زنانی که قصد باردار شدن دارند، آیا باید منتظر واکسن کرونا باشند؟

بسیاری از داده های جمع آوری شده هنوز جدید است.  شرکت های دارویی افرادی را که قصد باردار شدن داشتند به طور خاص در آزمایشات بالینی خود مورد بررسی قرار نداده اند. بنابراین، هیچ اطلاعات انسانی برای ایمنی واکسن در افرادی که قصد باردار شدن دارند،  ثبت نشده است. در نتیجه، در آمریکا هیچ توصیه رسمی برای خانواده هایی که به دنبال باردار شدن هستند وجود ندارد. با این حال، چون ویروس واکسن کرونا غیرفعال یا مرده است، بنابراین باردار شدن شش تا هشت هفته پس از واکسیناسیون باید ایمن باشد.

آیا افرادی که نسبت به غذا یا دارو آلرژی دارند باید واکسن کرونا بزنند؟

افرادی که مستعد آلرژی غذایی، آلرژی به دارو (به غیر از مولفه های واکسن) و بیماری های آلرژیک متداول مانند آسم، رینیت آلرژیک و درماتیت آلرژیک هستند می توانند واکسن کرونا بزنند اما قبل از ثبت نام باید با پزشک خود مشورت کنند.

آیا افرادی که به کرونا مبتلا شده اند باید واکسن بزنند؟

کارشناسان توصیه می کند افرادی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده اند نیز باید واکسن کرونا بزنند. اگر چه عفونت طبیعی با این ویروس تا حدی مبتلایان به این بیماری را مصون نگه می دارد، اما از افراد به طور کامل محافظت نمی کند.

همچنین مواردی گزارش شده است که افراد برای دومین بار به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. پس احتمال ابتلا مجدد به بیماری کرونا وجود دارد اما تزریق واکسن در این افراد می تواند خطر عفونت مکرر کرونا را کاهش دهد.  

آیا افراد دارای نقص ایمنی می توانند واکسن کرونا بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده است:  افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، اگر مشکل دیگری برای تزریق واکسن نداشته باشند می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

با این حال، از آنجا که محققان هنوز نمی دانند که واکسن کرونا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف چقدر تاثیر دارد، آنها باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا انجام دهند.

آیا کودکان باید واکسن کرونا بزنند؟

کودکان در اوایل واکسیناسیون اولویتی برای واکسن نخواهند بود، اما با بهبود در دسترس بودن واکسن، واجد شرایط خواهند بود. در حال حاضر آزمایش‌ های بالینی عمده واکسن کرونا بر روی ثبت‌ نام بزرگسالان متمرکز است و با گسترش آنها، گنجاندن کودکان در آزمایش‌ های بالینی واکسن، داده‌هایی را در مورد ایمنی و کارآیی واکسن تولید می‌کند که می‌تواند در مورد کودکان اعمال شود.

 

کلید واژه ها: تزریق واکسن کرونا

پاسخگویی به اصالت کالا چگونه است؟

از طریق پیامک، سایت و نرم افزار اصالت میتوان اصالت را بررسی کرد. • فرمت و شماره های پاسخگو اصالت مشخص است و فقط همان روش ها قابل قبول می باشد.

کلید واژه ها: پاسخگویی به اصالت کالا چگونه است؟

قیمت برچسب چقدر است؟

قیمت برچسب براساس کیفیت ، برون سپاری به شرکت غیر و موارد دیگر متفاوت می باشد و انتخاب آن بعهده شرکت صاحب پروانه می باشد فقط باید مطابق ضوباط و دستورالعمل ردیابی و رهگیری اصالت کالا اقدام شده باشد.

کلید واژه ها: قیمت برچسب چقدر است؟

فرمت تاریخ انقضا در برچسب اصالت چگونه است ؟

ماه و سال در تاریخ انقضا ضروری است و فرمت تاریخ حتما میبایست با فرمت ترخیص مطابقت داشته باشد. یعنی اگر در ترخیص روز هم قید شده است، در برچسب نیز روز نیز لزامی است.

کلید واژه ها: فرمت تاریخ انقضا در برچسب اصالت چگونه است ؟

سری ساخت در یک فرآورده در فایل xml چگونه است؟

چنانچه کد IRC ، سری ساخت، شرکت پخش، تاریخ تولد و انقضا یکسان باشد، میتوان یک فایل xml بارگذاری کرد.

کلید واژه ها: سری ساخت در یک فرآورده

در صورت وجود سوال یا اشکال در فایل xml از چه طریقی می توان اقدام نمود؟

وارد سامانه پشتیبانی غذا و دارو به نشانی SUPPORT.TTAC.IR شده و در قسمت “مشکلات فایلهای شناسه رهگیری و ردیابی(XML ) ، تیکت حاوی سوال را گذاشته و پاسخ را دریافت نمایید.

کلید واژه ها: در صورت وجود سوال یا اشکال

بارگذاری فایل xml با دسترسی مسئول فنی قابل اجرا است؟

خیر تا مرحله پرداخت تمامی اقدامات با دسترسی مدیر عامل امکان پذیر می‌باشد و مرحله ازاد سازی از طریق کارتابل مسئولین فنی قابل انجام می باشد.

کلید واژه ها: بارگذاری فایل xml

تهیه فایل xml چگونه است؟

پروتکل در سامانه این اداره کل با دسترسی ذیل وجود دارد: سایت – WWW.IMED.IR ادارات نظارت و ارزیابی(بازرسی) – اصالت کالا – بخشنامه برچسب اصالت پیوست3-پروتکل ارتباط مجریان طرح اصالت با سامانه مرکزی

کلید واژه ها: تهیه فایل xml چگونه است؟

آیا اصلاح لات نامبر و اطلاعات در اظهارنامه امکان‌پذیر است؟

تا زمانیکه فایل XML تایید شده، مربوط به آن اظهار نامه وجود نداشته باشد، اصلاح اظهار نامه امکانپذیر می‌باشد. در صورت وجود XML تایید شده باید فایل‌های مرتبط با آن اظهار نامه را با گزینه ی “صفحه نمایش و مدیریت فایلها-حذف – حذف با امکان ویرایش اظهارنامه “حذف کنید سپس اظهارنامه را اصلاح کرده و دوباره تمامی فایلهاXML مربوط به آن اظهار نامه را اصلاح کنید.

کلید واژه ها: آیا اصلاح لات نامبر و اطلاعات در اظهارنامه

پرداخت فایل xml به چه صورت است؟

فایل ها را میتوان 50 تایی پرداخت کرد و در حال حاضر امکان پرداخت بیش از 50 فایل به صورت همزمان نیست.

کلید واژه ها: پرداخت فایل xml

آیا درمورد عوارض داروهای هورمونی که در سالن­های بدن سازی به شما پیشنهاد می­ شوند، اطلاعات لازم دارید؟

داروهای هورمونی که به ­صورت آمپول­های تستوسترون، پروژسترون، سوما و ... در سالن­های بدن­سازی مصرف می­ شوند می توانند خطرناک باشند و عوارض مهمی به دنبال داشته باشند.

به یاد داشته باشید که این آمپول­ها داروهایی هستند که برای درمان بیماری به­ کار می­ روند و استفاده از آنها اگرچه به ظاهر منجربه رشد عضلات می­ شود­ اما به علت طیف عوارض جانبی شان توجیه عقلانی ندارد و تنها به­ منظور کسب رضایت شما و سودجویی است.

تجویز دارو براساس موارد درمان آن تنها بر عهده­ی پزشک است و هیچ فردی غیر از پزشک مجوز تجویز دارو برای شما ندارد.

در این متن آموزشی با برخی از مهم­ترین عوارض این داروها آشنا می­شویم. امید است با افزایش آگاهی شما بتوانیم درجهت جلوگیری از خطرات احتمالی قدمی برداشته باشیم.

کلید واژه ها: داروهای هورمونی

آمپول تستوسترون:

بصورت آمپول­های تستوسترون و ناندرولون معرفی می­شود.

  • اختلالات کبدی:این اختلالات با تظاهرات انسداد مجرای صفراوی، افزایش بیلی­روبین، خارش، تورم خوش­خیم کبد و کیست­های خون­آلود کبدی بروز می­کند.
  • ایجاد یا تشدید جوش صورت: به علت تشدید تولید سبوم توسط غدد پوست
  • توقف تنفس هنگام خواب
  • بزرگ شدن بافت پستان­ها
  • کوچک شدن اندام های جنسی مردان و کاهش اندازه و تعداد اسپرم­ها
  • افزایش کلسترول خون
  • وابستگی روانی، پرخاشگری و علائم جنون:در موارد سوء مصرف طولانی مدت و با مقادیر زیاد این داروها وابستگی روانی به این داروها مانع قطع دارو می­گردد.
  • بیماری های کلیوی و قلبی:خطر تشدید عوارض ناشی از بیماری وجود دارد.
  • تیره شدن پوست

مصرف تستوسترون در موارد سرطان پروستات و یا بزرگ شدن خوش­خیم آن، سرطان سینه، بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی و قلبی ممنوع است و در مواردی مانند قطع تنفس هنگام خواب، مصرف داروهای قند خون و هر شرایطی که احتمال کاهش قند خون مطرح باشد و هر نوع نارسایی قلب با هشدار جدی همراه است.

کلید واژه ها: آمپول تستوسترون:

آمپول استروژن

  • عوارض قلبی- عروقی:افزایش کلسترول خون و خطر تشکیل لخته خون بخصوص در افراد چاق و دیابتی
  • حساسیت و تورم پستان ها
  • عوارض متابولیک: مانند افزایش تری گلیسرید بخصوص در افراد چاق و دیابتی
  • ایجاد یا تشدید سردردهای میگرنی:می تواند با خطر تشکیل لخته خون در مغز و سکته مغزی همراه باشد.
  • در موارد پرفشاری خون و نارسایی شدید کلیه منع مصرف دارند.
  • سرطان زایی بر بافت پستان ها

مصرف استروژن در موارد سردرد میگرن همراه علائم اورا، نارسایی شدید کلیه و سابقه تشکیل لخته خون و انواع سکته قلبی یا مغزی منع مصرف و در موارد بیماری ها و نارسایی قلبی  و افراد در معرض سکته و تشکیل لخته خون ، مبتلا به پرفشاری خون ، افسردگی دارای هشدار جدی است.

کلید واژه ها: آمپول استروژن

قرص کلومیفن

  • گرگرفتگی
  • علائم بینایی
  • سردرد
  • یبوست
  • ریزش مو

کلید واژه ها: قرص کلومیفن

قرص تاموکسیفن

ممکن است این دارو برای جلوگیری از بزرگ شدن سینه­ ها در ورزشگاه­ ها پیشنهاد شود اما مهم­ترین عوارض این دارو :

  • خطر تشکیل لخته خون و بروز سکته قلبی و مغزی
  • گرگرفتگی
  • تهوع و استفراغ
  • کبد چرب

کلید واژه ها: قرص تاموکسیفن

خوردن قرص بعد از اذان صبح در ماه رمضان چه حکمی دارد؟   آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است؟

بنا بر روایت‌های دینی و قواعد فقهی، خوردن و آشامیدن، باعث باطل شدن روزه خواهد شد. به همین خاطر، مصرف انواع قرص‌ها، داروها و کپسول‌های لاغری‌، چاقی‌، قرص ضد بارداری، قرص آهن و دیگر داروهای تقویتی، قرص خواب‌، قرص سرما خوردگی‌، قرص مُسکن، قرص فشار خون، قرص ال‌ای‌دی و …باعث باطل شدن روزه می‌شود

کلید واژه ها: مصرف داروها ماه رمضان

آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است؟

بنا بر فتوا و نظر مراجع دینی، اگر خوردن آن در ماه رمضان برای درمان فشار خون ضروری است، مصرف آن بدون اشکال است ولی در این صورت، روزه شخص باطل می‌شود.

کلید واژه ها: مصرف دارو ماه رمضان

تزریق آمپول و سرم به روزه‌داران در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

همان طور که به آن اشاره شد، بنا بر احتیاط واجب، روزه‌دار باید از آمپول‌های تقویتی و هر آمپولی که وریدی یا تزریقی در رگ باشند، خودداری کند. ولی آمپول‌های عضلانی و آمپول‌هایی که برای بی‌حسی به کار می‌روند باعث باطل شدن روزه نمی‌شوند.

 

کلید واژه ها: ماه رمضان

داروهای مخصوص بیماران ریوی و تنفسی که به صورت گاز هستند،‌ روزه را باطل می‌کند؟  

برخی داروها برای افراد مبتلا به تنگی نفس و بیماری آسم وجود دارد که در آن از مایعی که به صورت پودر گاز است، استفاده شده است. این دارو از طریق دهان وارد ریه فرد می‌شود و شکل گاز دارد. از آن‌جایی که این دارو صرفا برای باز کردن راه‌‌های تنفسی به کار می‌رود و خوردنی یا آشامیدنی نیست، مصرف آن روزه را باطل نخواهد کرد و بدون اشکال است.

کلید واژه ها: ماه رمضان

روزه گرفتن در صورت منع پزشک چه حکمی دارد؟

اگر پزشک، بیمار را از روزه گرفتن منع و برای وی مضر و آسیب‌زننده بداند، در صورتی که پزشک مورد اعتماد باشد، نه تنها روزه گرفتن برای او واجب نیست بلکه جایز هم نیست.

کلید واژه ها: ماه رمضان

شیر خشک های ؤزیمی،متابولیک و غذاهای ویژه

  1. چگونه بیماران متابولیک و رژیمی می توانند در سامانه حامی ثبت نام نمایند؟

پاسخ: با مراجعه به راهنمای ثبت نام بیماران متابولیک و رژیمی در قسمت آموزش تارنمای سازمان
2.پس از ثبت نام بیمار اقدام بعدی چیست؟
پاسخ: با در دست داشتن شماره پرونده الکترونیک (کد 10 رقمی) برای ایجاد نسخه الکترونیک به پزشک/ واحد های تغذیه بیمارستان های کودکان/ معاونت غذا و دارو مراجعه نمایید.
3.در صورت نیاز به جستجوی اطلاعات پزشک و کارشناس تغذیه ثبت نام شده در سامانه چه باید کرد؟
پاسخ:  به سامانه حامی به آدرس اینترنتی https://metabolic.ttac.ir  مراجعه نمایید و از قسمت "جستجوی پزشکان" و " جستجوی کارشناسان تغذیه" اطلاعات مورد نیاز ( اعم از آدرس محل طبابت، تخصص و ...) را بدست آورید.
4.پس از ایجاد نسخه الکترونیک توسط پزشک / کارشناسان تغذیه اقدام بعدی چیست؟
پاسخ: پس از ایجاد نسخه الکترونیک توسط پزشک / کارشناس تغذیه، شماره نسخه به شماره همراه سرپرست پیامک می شود. در صورتی که فرآورده تجویزی مربوط به بیماری آلرژی باشد (NEOCATE, ELECARE, PRECOMIDA)، فرآورده در داروخانه های منتخب قابل دریافت خواهد بود. سایر فرآورده های مرتبط با بیماری های دیگر بصورت پستی به درب منزل بیمار ارسال خواهد شد.
فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده شیرخشک های رژیمی فوق در تارنمای رسمی سازمان بخش اداره شیرخشک های رژیمی و غذا های ویژه موجود می باشد.
5.نسخی که بصورت پستی ارسال می شوند، چگونه قابل پیگیری می باشند؟
پاسخ: پس از بسته بندی فرآورده توسط شرکت توزیع کننده و ثبت بارکد فرآورده های تجویزی، کد رهگیری مرسوله پستی (20 رقمی) به شماره همراه سرپرست ارسال خواهد شد. زمان تحویل مرسوله های پستی در تهران 12 ساعت، در مراکز استان ها 24 ساعت و در شهرستان ها 72 ساعت خواهد بود. (زمان های اعلام شده از زمان اتمام بسته بندی و دریافت کد رهگیری پستی خواهد بود)
6.در صورت تاخیر در دریافت مرسوله پستی چه باید کرد؟
پاسخ: ابتدا از اعتبار نسخه الکترونیک خود اطمینان حاصل نمایید، در صورت اتمام اعتبار نسخه امکان ارسال وجود نخواهد داشت و برای تمدید اعتبار نسخه الکترونیک باید به پزشک معالج مراجعه نمود.
در صورت وجود اعتبار و تاخیر در دریافت، با کد رهگیری 20 رقمی مرسوله که به سرپرست بیمار پیامک شده است آخرین وضعیت را در سامانه شرکت پست به آدرس https://newtracking.post.ir  مشاهده نمایید.
در صورت ارسال، با شرکت پست منطقه خود تماس بگیرید و با ارائه کد رهگیری 20 رقمی به مامور شرکت پست، از وضعیت مرسوله خود مطلع شوید.

7.برای تغییر آدرس محل سکونت / پزشک چه باید کرد؟
پاسخ: به سامانه حامی به آدرس اینترنتی https://metabolic.ttac.ir  مراجعه نمایید و از قسمت" پرونده الکترونیک بیمارمتابولیک و رژیمی" به پرونده الکترونیک خود مراجعه نمایید و ویرایش مورد نظر را انجام دهید (مراحل بصورت تصویری در راهنمای ثبت نام – قسمت آموزش سایت توضیح داده شده است).

8.در صورتی که نیاز به افزایش سهمیه داشته باشیم چه باید کرد؟
پاسخ: به واحد های تغذیه/ پزشک مراجعه نمایید و پس از دریافت فرم افزایش سهمیه و تکمیل آن، فرم را با مهر پزشک و مستندات لازم(نسخه ، ازمایش ها و ...) به کارشناس معاونت تحویل نمایید. نتیجه پس از کمیته پزشکان(حداکثر 2 روز) اعلام و در سامانه اعمال خواهد شد.( فرم افزایش سهمیه در سایت سازمان قسمت اداره شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه موجود می باشد)
9.در صورت نیاز مبرم به شیرخشک رژیمی تا تعیین تکلیف کمیته پزشکان چه باید کرد؟
پاسخ: به کارشناس معاونت غذا و داروی خود مراجعه نمایید و با هماهنگی ایشان برای دریافت امانی شیرخشک رژیمی به داروخانه منتخب شهر  مراجعه نمایید. لازم بذکر است تحویل امانی حداکثر 2 قوطی می باشد و در صورت رد درخواست افزایش سهمیه توسط کمیته پزشکان، سهمیه امانی از سهمیه ماه بعد کسر خواهد شد.

10-کدام گروه از پزشکان متخصص می توانند شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه را برای بیماران تجویز کنند؟

پاسخ:متخصصان اطفال،تغذیه،گوارش،داخلی

11_شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه  را از کدام داروخانه باید تهیه کنم؟

پاسخ:لیست داروخانه های توزیع کننده شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه  در تارنمای معاونت غذا و دارو arakmu.ac.ir به صورت هفتگی قرارداده می شود .