آئین نامه واگذاری داروخانه های بیمارستانی

    

آئین نامه واگذاری داروخانه های بیمارستانی

 

دستور العمل آیین نامه اجرایی ماده 192 از برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و
فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگذاری داروخانه بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی دولتی
در راستای اهداف برنامه سوم توسعه مبنی بر بهینه سازی ارائه خدمات در واحدهای بهداشتی ، درمانی دولتی و کاهش تصدی گری دولت در بخش درمان بستری و واگذاری قسمتی از وظایف بخشهای مذکور به بخشهای تعاونی و خصوصی ، با هدف ترویج فرهنگ تعاون و استفاده از سرمایه های مردمی جهت اجرای برنامه های کلان دولت و نیروهای بالقوه آحاد مردم بخصوص دانش آموختگان رشته های پزشکی و سایر رشته های وابسته و همچنین ایجاد اشتغال برای اقشار فوق الذکر در راستای اهداف وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در جهت بهبود وضعیت خدمات رسانی دارویی در بخش درمان بستری و بیمارستانهای دولتی و بر اساس مواد 6 و 7 آیین نامه مذکور دستورالعمل اجرایی ماده 193 از برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگذاری داروخانه بیمارستانهای آموزشی دولتی تدوین گردیده است .
دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی میتوانند با شرایط ذیل داروخانه بیمارستانها یا مراکز پزشکی ، آموزشی و درمانی تابعه خود را به شرط عدم ایجاد هرگونه خلل در ارائه خدمات دارویی به بیماران بستری و سرپایی مراکز ،بصورت اجاره به بخش غیر دولتی واگذار نمایند .
الف – با توجه به توافقنامه مورخ 23/10/76 وزارتین تعاون و بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در واگذاری داروخانه ها ، تعاونیهای پزشکی با داشتن شرایط ذیل او لویت دارند .
-          نداشتن تعهد خدمات قانونی و خدمت نظام وظیفه برای هریک ازاعضاء
-           عدم صدور هیچگونه مجوز تاسیس موسسه پزشکی بنام متقاضی
-           حداقل 50% اعضاء داروساز باشند .
ب - تعاونیهای کارکنان واحد بهداشتی ،درمانی و آموزشی دانشگاه مربوطه در صورت دارابودن شرایط مساوی از اولویت اول برخوردارند .
ج - داروسازان واجد شرایط ذیل می توانند متقاضی اجاره داروخانه اینگونه مراکز باشند
-          داشتن پروانه دائم داروسازی
-           تاکنون هیچگونه مجوز تاسیس موسسه پزشکی بنام متقاضی صادر نشده باشد.
تبصره 1 : داروساز دارای مجوز تاسیس نیز می تواند داروخانه خود را در محل داروخانه بیمارستان تاسیس نماید و ملک داروخانه بیمارستان را اجاره نماید و در صورت تشخیص کمیسیون ماده 20 دانشگاه یکی از داروخانه های دایر می تواند به محل داروخانه بیمارستان منتقل گردد.
تبصره 2 : در صورت وجود بیش از یک متقاضی جهت انتخاب مستأجر ملاکهای ذیل در نظر گرفته شود .
1-      امتیاز مدرک تحصیلی
-          دکتری و بالاتر 4 امتیاز
-           فوق لیسانس 3 امتیاز
-          لیسانس 2 امتیاز
-          کمتر از لیسانس 1 امتیاز
2-      امتیاز سابقه:
-          به ازای هر سال سابقه مسئولیت غنی داروخانه رسمی با کسب رأی از کمیسیون ماده 20 امور داروخانه ها 1 امتیاز
چنانچه بیش از یکنفر بصورت مشترک قصد اجاره داروخانه را داشته باشند مجموع امتیازات هر نفر ملاک عمل می باشد .
د – کمیته ای بنام کمیته واگذاری متشکل از نماینده رئیس دانشگاه ، معاون پشتیبانی ، معاون درمان ، معاون یا مدیر دارویطی ، کارشناس امور حقوقی و ذیحساب دانشگاه بر نحوه واگذاری داروخانه نظارت خواهد نمود (ریاست کمیته با معاونت پشتیبانی است ) و شرایط مر بوط به واگذاری داروخانه های مذکور توسط این کمیته تعیین میگردد.
تبصره 1 : رئیس مرکز درمانی که داروخانه آن به اجاره گذاشته می شود بعنوان مدعو در کمیته مذکور شرکت می نماید .
تبصره 2 : گروهی متشکل از ریاست ، مدیریت، رئیس اداره حسابداری ، داروساز رسمی شاغل در مرکز درمانی ، نماینده شبکه بهداشت شهرستانی که مرکز درمانی در آن واقع می باشد . مدیر یا معاونت غذا و دارو نماینده کمیته واگذاری بر نحوه عملکرد مستأجر نظارت خواهند نمود و گزارش عملکرد مستأجر را در صورت نیاز به کمیته واگذاری ارائه می نمایند . (سرپرستی این گروه با ریاست مرکز می باشد .)
ه – کلیه مفاد قرارداد اجاره می بایست به تأیید کمیته واگذاری رسیده باشد و رعایت موارد ذیل در قرارداد اجاره الزامی است .
1-      میزان اجاره بها به قیمت عادلانه روز بر اساس میانگین مبالغ ارائه شده توسط 3 کارشناس رسمی دادگستری تعیین می گردد .
2-      شرط عدم اخذ سرقفلی از مستأجر قید گردد.
3-   مستأجر مکلف به تأمین دارو وملزمات پزشکی مصرفی و لوازم بهداشتی مورد نیاز بیماران مرکز درمانی می باشد و جبران خسارت ناشی از کمبود اقلام مذکور (به جز مواردی که کمبود عمومی میباشد ) به عهده مستاجر می باشد .
4-       بیمارستان حق ایجاد مراکزی در داخل یا خارج بیمارستان جهت ارائه دارو ملزومات پزشکی مصرفی و لوازم بهداشتی ندارد .
5-   مستاجر می بایست حداقل 20% از کارکنان رسمی داروخانه مرکز درمانی را به انتخاب خود به کار بگمارد که حقوق و مزایای این افراد توسط مرکز درمانی پرداخت و از سرجمع مطالبات مستأجر در پایان هر ماه کسر میگردد و مبلغ اجاره بها ماهانه و سایر بدهی های مستأجر نیز از سرجمع مطالبات مستأجر کسر و مابقی بنا به مفاد قرارداد به وی پرداخت می گردد . بقیه کارکنان ترجیحاً بایستی از افراد جویای کار مورد تأیید ستاد اشتغال دانشگاه بکار گرفته شوند .
6-      مستأجر مکلف است کلیه مقررات و ضوابط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را در خصوص داروخانه رعایت نماید .
7-    در صورت تخطی مستأجر از مفاد قرارداد اجاره و ای ضوابط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی موضوع د رکمیته واگذاری بررسی و در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد و چنانچه پس از اعلام تذکر کتبی توسط کمیته مذکور مستأجر نسبت به عدم رعایت مفاد قرارداد یا مقررات مربوطه اصرار ورزد ،موضوع فسخ قرارداد در کمیته واگذاری مطرح و در صورت تأیید اکثریت اعضا پس از اعلام فرصت دو ماهه نسبت به فسخ قرارداد بصورت یکطرفه اقدام می گردد . بدیهی است در صورت ایجاد هرگونه خلل در ارائه خدمات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه مربوطه از طریق انبار دارویی نسبت به تأمین کمبودهای موجود تارفع موانع اقدام می نماید .
8-    ارزش کل موجودی داروخانه اعم از دارو ، لوازم پزشکی مصرفی با تاریخ اعتبار 6 ماهه با حضور نماینده کمیته واگذاری ، مرکز درمانی و مستأجر صورت برداری و ارزش ریالی آن به قیمت روز محاسبه و 25% کل آن نقداً و ما بقی در اقساط مساوی و حداکثر تا یکسال توسط مستأجر پرداخت می شود . بدیهی است در پایان قرارداد نیز به همین روش موجودی داروخانه تحویل نماینده کمیته واگذاری و مرکز درمانی خواهد گردید .
تبصره : داروها و لوازم پزشکی مصرفی با تاریخ اعتبار کمتر از 6 ماه با توافق تحویل می گردد . در صورت عدم توافق در خصوص داروها و لوازم پزشکی مذکور این اقلام تحویل غذا و دارو ی دانشگاه مذکور می گردد تا در مورد چگونگی واگذاری به داروخانه های دیگر تصمیم گیری شود .
9-   هزینه کلیه داروها و لوازم پزشکی مصرفی و بهداشتی تحویلی به مراکز درمانی در پایان هر ماه بنا بر لیست تحویلی به امور مالی توسط مستأجر و پس از بررسی و تایید امور مالی 60% مبلغ آن تا پانزده روز پس از تحویل لیست به مستاجر پرداخت و 40% باقیمانده پس از بازپرداخت سازمانهای بیمه گر و حداکثر پس از 3 ماه به مستأجر پرداخت می گردد .
10-  در صورتی که مستأجر نتواند قرارداد مستقل با سازمانها بیمه گر متعقد نماید نسخ بیماران سرپایی و اورژانس توسط مرکز به سازمانهای مذکور تحویل و 60 % مبلغ مورد تایید حداکثر تا 15 روز پس از ارائه لیست به امور مالی به مستأجر پرداخت و 40% باقیمانده پس از بازپرداخت سازمانها بیمه گر و حداکثر پس از 3 ماه به مستأجر پرداخت می گردد.
11-    تا زمانی که مستأجر کد اقتصادی مستقل دریافت نماید خردید دارو از شرکتهای توزیع به نام داروخانه بیمارستان انجام میگیرد.
12-  مستأجر مکلف است جهت حسن اجرای مفاد قرارداد ، تضمین معتبر به ارزش دو برابر بهای داروها و اقلام تحویلی و مورد تتئید کمیته واگذاری در اختیار کمیته مذکور قرارداد تا خسارت ناشی از عدم اجرای هر یک از بندهای قرارداد منعقده از محل تضمین مربوطه دریافت و در اختیار موجر قرار گیرد .
13-  مستأجر پس از صدور فاکتور اقلام درخواستی بیمارستان و تحویل آن و دریافت رسید ، هیچگونه مسئولیتی در قبال چگونگی مصرف و نگهداری دارو و لوازم مصرفی نخواهد داشت .
14-    تعداد مسئولین فنی شاغل در هر نوبت داروخانه با توجه به قوانین و ضوابط جاری تعیین می گردد.
15-  داروهای سهمیه ای و مخدر توسط داروخانه با معرفی رئیس بیمارستان دریافت و بنابر مقررات به بیمارستان تحویل می گردد و مستاجر حق انتقال این اقلام را به خارج از بیمارستان نخواهد داشت و عواقب ناشی از تخلف از این مورد بر عهده مستأجر خواهد بود .
16-  سه ماه قبل از پایان مدت قرارداد ، موجر و مستأجر به صورت مکتوب می بایست یکدیگر را از تمایل یا عدم تمایل به تمدید قرارداد مطلع نمایند .
17-  نظارت بر حین اجرای قرارداد و تعیین ضوابط مربوطه و اعلام تمدید یا عدم تمدید قرارداد بر عهده کمیته واگذاری می باشد و رای اکثریت اعضاء در تصمیمات کمیته مذکور نافذ و لازم الاجرا می باشد .
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی
(( قرارداد اجاره داروخانه ))
در اجرای دستور العمل مربوط به آئین نامه اجرایی ماده 192 برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگذاری داروخانه بیمارستانها یا مراکز پزشکی و درمانی دانشگاهها ی علوم پزشکی کشور و نیز در چهارچوب مقررات قانون مالک و مستأجر مصوب 1376 قرارداد حاضر با شرایط ومندرجات زیر در تاریخ ……………………بین طرفین منعقد گردید .
ماده 1 موجر : معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی ………………… به نمایندگی از طرف دانشگاه مذکور به نشانی ………………………………
ماده 2 مستأجر : آقا / خانم دکتر ……………………… فرزند ………………… دارای شناسنامه شماره …………………….صادره از …………………….به شماره نظام پزشکی ……………….……….. ساکن …………………….
شرکت تعاونی پزشکی …………………..به شماره ثبت ………………………..
 به نشانی ………………………………..….
ماده 3 مورد اجاره : عبارتست از واگذاری مکان داروخانه واقع در بیمارستان مرکز پزشکی ………………… به مساحت تقریبی ………………… متر مربع در طبقه / ضلغ / محوطه ……………………… به انضام کلیه متعلقات و منضمات از جمله آب ، برق، تلفن ، دستگههای برودتی و حرارتی و سایر توابع (مطابق صورت مربوطه که به تأیید دو طرف رسیده است ) جهت اداره داروخانه
ماده 4 مدت قرارداد از تاریخ ………………… تا تاریخ ………………… به مدت ………….. می باشدکه باتوافق طرفین و در صورت وجود مجوزهای قانونی قابل تمدید می باشد .
ماده 5 مبلغ اجاره : مبلغ اجاره بر اساس نظریه کارشناسی ماهانه …………………ریال می باشد .
 تبصره مستأجر مکلف است جهت تضمین پرداخت مال الاجاره و همچنین اموال و داروها و لوازم پزشکی و آرایشی تحویلی ضمانت معتبر بانکی به مبلغ …………… ریال تحوی ل موجر نماید .
ماده 6 کل موجودی داروخانه در ابتدای مدت اجاره با حضور نمایندگان کمیته واگذاری ومستأجر صورت برداری و تعیین قیمت شده و مستأجر مکلف است مبلغ ……………… ریال بابت 25% ارزش ریالی اقلام مذکور نقداً به حساب شماره ………………به نام …………….نزد بانک ……………… شعبه ……………… واریز و فیش پرداختی را به موجر تحویل نماید و مبلغ ………………..ریال باقیمانده را طی …………… قسط به مبلغ ………… ریال به حساب فوق الذکر واریز و فیش مربوطه را به موجر تحویل نمایند .
ماده 7 مستأجر حق واگذاری مورد اجاره را به غیر ندارد .
ماده 8 مستأجر مکلف است دارو و ملزومات پزشکی مصرفی و لوازم بهداشتی مورد نیاز بیماران بیمارستان / مرکز پزشکی (اعم از بستری یا سرپایی ، اطاق عمل و استوک بخشها )را تأمین نماید و در خصوص کمبود اقلام به جز مواردی که کمبود و به صورت فراگیر باشد )پاسخگو خواهد بود .
ماده 9 : پرداخت حقوق و مزایای قانونی حق بیمه و مالیات بر درآمد پرسنل غیر رسمی و مکان داروخانه در مدت قرارداد مطابق قوانین جاری بر عهده مستأجر بوده و مستأجر مکلف به ارائه تسویه حسابهای لازم از ادارات مربوطه در پایان قرارداد می باشد .
ماده 10 : مستأجر حق تعطیل کر دن داروخانه را بدون کسب مجوز از موجر ندارد و چنانچه این امر موجب اخلال در ارائه خدمات دارویی گردد موجر می تواند قرارداد را بطور یکجانبه فسخ نماید .
ماده 11 : رعایت مقررات وزارت بهداشت ، در مان و آموزش پزشکی توسط مستأجر الزامی است .
ماده 12 : مستأجر و کلیه کارکنان تحت امر وی ملزم به رعایت مقررات اخلاقی و اسلامی و ضوابط حاکم بر مرکز می باشند و در صورت عدم رعایت موارد مذکور توسط یکی از کارکنان و اعلام آن مستأجر نسبت به تعویض وی در اسرع وقت اقدام می نماید .
ماده 13 : موجر می تواند با هماهنگی قبلی نسبت به معرفی دانشجویان داروسازی جهت انجام دوره آموزشی به صورت تئوری و عملی اقدام نماید . بطوری که این امر مخل انجام وظایف مستأجر نگردد.
ماده 14 : مستأجر تعهد می نماید افرادی بکار بگمارد که از سلامت جسم برخوردار باشند و ارائه کارت بهداشتی و صحت مزاج به موجر الزامی است .
ماده 15 : مستأجر مسئول جبران خساراتی است که از جانب او و کارکنان وی به مور یا کارکنان موجر و یا مراجعین مرکز وارد می آید . بدیهی است مسئولیت مستأجر به نحو مذکور واقع مسئولیتهای حقوقی و جزایی کارکنان مذکور در قبال اشخاص ثالث و مراجع قضایی نخواهد بود .
ماده 16 : در صورت تخلف مستأجر از مفاد این قرارداد و ضوابط و مقررات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و در صورت ابلاغ اخطار کتبی توسط کمیته واگذاری و ادامه تخلف موضوع فسخ قرارداد بطور یکجانبه در کمیته واگذاری مطرح و در صورت موافقت کمیته مذکور و پس از اعلام فرصت 2 ماهه نسبت به تسویه حساب و فسخ قرارداد اقدام میگردد.
ماده 17 : هزینه های مربوط به تغییرات اساسی و کلی طبق نظر دفتر فنی و مهندسی دانشگاه بر عهده موجر و پرداخت هزینه های جزیی یا جبران خسارت وارده بر عهده مستاجر می باشد .
ماده 18 : موجر می بایست از ایجاد هر گونه مرکزی در داخل یا خارج بیماستان جهت ارائه هر کدام از اقلام مذکور در ماده 8 قرارداد توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی خودداری نماید .
ماده 19 : چنانچه مستأجر نتوانند قرارداد مستقل با سازمانهای بیمه گر منعقد نماید . نسخ سرپایی و اورژانس مربوطه برابر لیست ارائه شده به موجر توسط مرکز مذکور به سازمان بیمه گر ارائه و 60% مبلغ آن تا 15 روز پس از ارائه لیست و مابقی پس از وصول مبلغ مورد نظر از سازمان بیمه گر به مستأجر پرداخت می گردد.(حداکثر پس از 3 ماه )
ماده 20 : 60% هزینه های مربوط به تحویل دارو و اقلام پزشکی و بهداشتی مصرفی از طرف مستأجر به بخشها و اتاق عمل مرکز درمانی و پس از تحویل لیست و تأیید آن توسط امور مالی (حداکثر 15 روز پس از تحویل لیست ) به مستأجر پرداخت و مابقی پس از تسویه حساب سازمانهای بیمه گر (حداکثر پس از 3 ماه ) پرداخت میگردد.
ماده 21 : موجر جهت اجاره داروخانه سرقفلی دریافت نکرده است و مستأجر نیز سرقفلی به موجر نپرداخته است .
ماده 22 : مسئولیت نظارت بر نحوه اجاره و حسن اجرای قرارداد و اعلام موارد فسخ به مسئولین با کمیته واگذاری می باشد .
ماده 23 : طرفین می بایست سه ماه قبل از پایان قرارداد طرف مقابل را از تمایل یا عدم تمایل مبنی بر تمدید قرارداد مطلع نمایند .
ماده 24 : مستأجر می بایست حداقل 2% از پرسنل رسمی داروخانه مرکز درمانی را به انتخاب خود به کار بگمارد که حقوق و مزاریای این افراد توسط مرکز درمانی پرداخته و از سر جمع مطالبات مستأجر در پایان هر ماه کسر می گردد . همچنین اجاره بهای ماهانه و سایر بدهیهای مستأجر از سر جمع مطالبات وی در پایان هر ماه کسر می گردد و مابقی مطابق مواد 19 و 20 قرارداد پرداخت می گردد.
ماده 25 : این قرارداد در 25 ماده و یک تبصره در ………….نسخه تنظیم گردیده است که هریک از نسخ پس از امضا حکم واحد دارند .
   موجر                                                                                      مستأجر
آقا / خانم                                                                                   آقا / خانم
       تاریخ :

آخرین بروزرسانی : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷